• Hubert

    Mat till 6 månaders tös med mjölkproteinallergi

    Hej!

    Jag har en tös på 6 månader med mjölkproteinallergi. Hon äter Neocate. Vi började med pyttesmå smakprover vid 4 mån, nu vägrar hon ersättning förutom när hon sover. Hon vill ha gröt eller mat. Jag gör egen gröt med mannagryn+neocate och den äter hon bra. Nu till min fråga.. man ska ju inte ge ren mjölk till barn under ett år, är det samma rekommendation med havredryck? Hon gillar inte riktigt välling men vill gärna ge henne ett kvällsmål med välling och har fått tips om att blanda i lite havredryck?

  • Svar på tråden Mat till 6 månaders tös med mjölkproteinallergi
  • Barsele61

    Har för mig att Neocate finns även som gröt och då kan man ju dölja smaken med fruktpurre. Har ni förökt blanda i 1 tsk-1 msk vaniljsocker i Neocate vällingen det brukar funka. Fick det tipset på sjukhuset.

  • isaswe

    Vi började ge dottern havremjölk istället för ersättning när hon började reagera både på Althera, Nutramigen och Neocate. Vi orkade helt enkelt inte bråka mer med ersättning som ändå inte funkade.

    Enligt läkaren var det inga problem att ge havremjölk så länge hon äter riktig mat också, men dottern var närmare året då så vet inte hur de ställer sig till en 6-månaders.

    Ni vet ju dock själva hur bra med mat och näring er lilla får i er och gäller det bara en flaska havremjölk/dag är det troligtvis inget som ställer till det. Annars kanske det funkar att blanda i Neocate i havremjölken?

  • Hubert
    isaswe skrev 2017-08-06 07:29:43 följande:

    Vi började ge dottern havremjölk istället för ersättning när hon började reagera både på Althera, Nutramigen och Neocate. Vi orkade helt enkelt inte bråka mer med ersättning som ändå inte funkade.

    Enligt läkaren var det inga problem att ge havremjölk så länge hon äter riktig mat också, men dottern var närmare året då så vet inte hur de ställer sig till en 6-månaders.

    Ni vet ju dock själva hur bra med mat och näring er lilla får i er och gäller det bara en flaska havremjölk/dag är det troligtvis inget som ställer till det. Annars kanske det funkar att blanda i Neocate i havremjölken?


    Idag har hon vägrat ersättning, totalt! Hon åt en 1/3 portion gröt med Neocate imorse, försökte ge henne Neocate till lunch men hon vägrade. Istället fick hon en barnmatsburk men åt knappt något.. hon sov för ett tag sen och då lyckades jag få i henne 110 ml ersättning :) Ja, jag hade tänkt prova gör egen välling med Neocate och isåfall använda havredryck/havremjölk :) Tack för svar :)
  • Hubert
    Barsele61 skrev 2017-08-06 06:58:57 följande:

    Har för mig att Neocate finns även som gröt och då kan man ju dölja smaken med fruktpurre. Har ni förökt blanda i 1 tsk-1 msk vaniljsocker i Neocate vällingen det brukar funka. Fick det tipset på sjukhuset.


    Den är jättedyr :( Nu gör jag egen gröt med Neocate som bas. Mannagryn+vatten+Neocate och det brukar gå i :) Hon har ätit Neocate sen 2 månaders ålder men aldrig behövt blanda med vaniljsocker xD Altheran fick jag göra det med då den smakade hemskt.. men jag får prova med Neocaten också :) När hon började med mat har hon börjat vägra ersättning haha
  • Barsele61

    Men har du inte Neocate på livsmedels anvisning/recept då kostar varje utag 120 kr oavsett hur många burkar du tar ut? Måste ju jälla för alla Neocate produkter?

  • Hubert
    Barsele61 skrev 2017-08-06 14:08:34 följande:

    Men har du inte Neocate på livsmedels anvisning/recept då kostar varje utag 120 kr oavsett hur många burkar du tar ut? Måste ju jälla för alla Neocate produkter?


    Jo vi får Neocate på recept :) Men tyvärr inte gröten.. men hon gillar Neocatgröten med mannagryn :)
  • nnnnnnnn

    Kan du inte koka egen gröt? Använda ersättningen som vätska istället för mjölk eller vatten och koka tex mannagrynsgröt eller havregrynsgröt?

    Annars går det ju utmärkt att ge annat än gröt och välling, som mest är mjöl och bukfylla, gör en liten omelett genom att vispa 1 ägg + lite havremjölk och värma snabbt i micron, eller mixa lite kött/fisk/grönsaker och tillsätt lite olja = barnmat. När man ger så små portioner som man gör i den åldern, så kan man ge fler gånger per dag då det ändå inte blir några större mängder. Så man kan ge små matportioner före varje ersättningstillfälle.

  • Hubert
    nnnnnnnn skrev 2017-08-06 23:20:56 följande:

    Kan du inte koka egen gröt? Använda ersättningen som vätska istället för mjölk eller vatten och koka tex mannagrynsgröt eller havregrynsgröt?

    Annars går det ju utmärkt att ge annat än gröt och välling, som mest är mjöl och bukfylla, gör en liten omelett genom att vispa 1 ägg + lite havremjölk och värma snabbt i micron, eller mixa lite kött/fisk/grönsaker och tillsätt lite olja = barnmat. När man ger så små portioner som man gör i den åldern, så kan man ge fler gånger per dag då det ändå inte blir några större mängder. Så man kan ge små matportioner före varje ersättningstillfälle.


    Jag kokar egen gröt med ersättning + mannagryn och det äter hon morgon och kväll :) men hon vägrar ersättning i flaska.. hon har börjat vägra det när hon sover nu också. Vatten går bra till maten i samma flaska men ersättning nej. :(

    Nu ser hennes matschema ungefär ut såhär:

    Morgon 7.30 gröt med katrinplommon (cirka en halv portion)
    Mellis fruktpure
    Lunch 11.30-12.00 En hel barnmatburk med katrinplommon
    Mellis vid 15 brukar ofta bli gröt (axel&phil portiongröt)
    Middag 17 en halv barnmatburk med klämmis
    Kvällsmål 18.30-19.00 en hel portion gröt med ersättning (ersättning+mannagryn)
    Ersättning i flaska 22.30 och då äter hon typ 50 ml..

    Är lite orolig över att hon vägrar ersättning i flaska.. exakt samma sak med välling.. vägrar. :(

    Åh tack för tips :D
  • Guld gossarnas Super Mamma

    Det ser bra ut med det hon äter under dagen så tror att hon själv lärt sig och inte är hungrig helt enkelt,hon äter ju väldigt bra under dagtid,så jag hade nog nöjt mig med att hon bara äter det lilla i ersättning.


    HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Mandelskorpan

    Tycker också hon verkar äta bra Gillar hon inte vanlig mat? Lax och potatis är lätt att mosa, det har mina gillat som små. Min ena som hade problem med mjölkprotein tålde inte ägg som liten (hudutslag, växte bort sen) annars är ju ägg lätt att ge som någon skrev.

    Ge små portioner bara så du ser att hon tål maten och så inte magen överbelastas.

Svar på tråden Mat till 6 månaders tös med mjölkproteinallergi