• want2behigh

    Rymma hemifrån???!!!

    Hej Familjeliv. Jag har länge tänkt på att rymma hemifrån, dom flesta kommer nog tro jag är helt pantad och att jag borde söka hjälp osv men ni kan lika gärna sluta läsa nu. Jag lever väl ett helt normalt liv egentligen, min pappa va alkoholist förut men det är mycket bättre med det nu, mest för att han nästan jobbar ihjäl sig och jag träffar han bara på helger nästan. Min mamma älskar mig jätte mycket men hon är likadan och jobbar nästintill hela tiden. Jag har ganska strul med skolan, missade den sista månaden pga av att jag var sjuk så jag ligger väldigt mycket efter. Innan det hade jag väldigt dåliga betyg så de hela landade på ett flertal F och streck.
    I alla fall, jag är ganska trött på livet jag lever just nu, bor i världens tråkigaste stad men åker till Stockholm flera dagar i veckan, har även kontakter där.
    Såklart behövs det väldigt mycket mer planering för att rymma så jag har lite frågor också.
    De största problemet med att rymma är nog pengarfrågan och att få tag på mat. Jag har tänkt lite på det men fortfarande inte kommit fram till nått vettigt, brukar vara ganska bra på att lösa sådana problem och om jag rymde så hade jag förmodligen kommit på något, men jag vill inte riktigt chansa så vill ha en plan B liksom.
    Jag tänker ju liksom hålla mig inom Sveriges gränser, kanske runt Stockholm men inte i skogen.
    Jag förstår ju själv också att jag kommer att bli efterlyst och polisen kommer att leta efter mig osv men tror jag kommer klara mig ganska länge från att bli hittad då jag är bra på att gömma mig. Men min fråga är att om polisen skulle få tag på mig vad händer med mig då? Förstår att soc antagligen blir inblandade men kommer jag bara bli hemskickad? Eller vad kommer att hända?
    Jag förstår ju också självklart hur ledsen mina föräldrar skulle bli, men jag skulle nog förtränga det ganska bra. Det låter ju hemskt när jag säger det men jag känner inte mycket empati för andra människor. Har liksom ingen medkänsla.
    Jag ska alldeles strax fylla 15 (02:a) och jag har själv klarat mig ganska bra ensam i mitt liv så de är jag inte rädd för. Jag har inte tänkt att rymma på vintern då jag antagligen skulle dö inom bara några dagar. Kanske nästa sommar eller slutet av denna? Jag kommer nog vara ute på rymmen tills polisen hittar mig tror jag, så lär ju vara borta några veckor kanske nån månad om inte mer.
    Som sagt så förstår jag att dom flesta kommer att tycka jag är helt dum i huvudet, jag vet själv om att det är en dålig ide. Alltså verkligen. Men det är detta jag vill och hoppas ni kan respektera det. Så skulle vara tacksam om ni bara skrev tips och svar på mina frågor. Ett litet förtydligande på mina frågor då jag märkte att de va ganska otydliga och inbäddade.
    Vad skulle hända om polisen fick tag på mig?
    Hur löser man allt med pengar, mat osv?
    Om man bara drog iväg i en vecka eller under en lite kortare period och sedan kom tillbaka, hur skulle föräldrarna reagera? Skulle soc osv bli inblandade då också när det bara är under en kort period?
    Om jag skulle ha telefon, kan polisen spåra den då?
    Mvh
  • Svar på tråden Rymma hemifrån???!!!
  • Jemp

    Vad vill du åstadkomma? Vad vill du ha för liv på sikt?

    Hitta ett hållbart sätt att flytta istället, om det nu är det du vill. Vad vill du gå för gymnasium? Finns ju ett antal med riksintag.

  • riboflavin

    Varför inte börja planera för att flytta hemifrån tidigt, snarare än att rymma?

    Det känns ogenomtänkt och verkar vara i syfte att chocka igång dina föräldrars intresse för dig.

    Mål: Du vill flytta till Stockholm.

    Dålig väg: Rymma utan vare sig försörjning eller bostad.

    Bra väg: Få gymnasiebehörighet, söka riksintagsgymnasium i Sthlm.

    Svårt utan föräldrastöd, jag vet, men ingen kommer förlora på att du inte själv tar ansvar utom du. Inget blir bättre av att huvudlöst dra iväg.

    Jag flyttade hemifrån som 14-åring, med mina föräldrars medgivande och visst stöd att teckna kontrakt och annat hjälpte mycket. Som omyndig är man ganska utsatt. Som gymnasieelev kan man få studiebidrag och inackorderingstillägg, från 15 år kan man jobba extra för att få ihop ekonomin. Det går att lösa, tro mig, men bästa sättet är att göra det tillsammans med dina föräldrar.

    Men för att besvara dina frågor.

    Vad skulle hända om polisen fick tag på mig? Sociala skulle kontaktas och du skulle skickas hem ellet placeras i familjehem efter utredning.

    Hur löser man allt med pengar, mat osv?

    Man jobbar, tigger, samlar pant och/eller dumpsterdivar om man inte har annan försörjning.

    Om man bara drog iväg i en vecka eller under en lite kortare period och sedan kom tillbaka, hur skulle föräldrarna reagera?

    Det vet ju bara du, mina hade blivit vansinniga pga att jag inte tagit ansvar och kommunicerat, och antagligen skickat mig till psykolog.

    Skulle soc osv bli inblandade då också när det bara är under en kort period?

    Om dina föräldrar känner att de själva inte kan hantera situationen så är det ganska troligt att de tar hjälp av soc.

    Om jag skulle ha telefon, kan polisen spåra den då?

    Ja, svårare med kontantkortstelefon och inte troligt att de lägger ner den energin.

    Mvh


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Meriall

    Om du gör detta vilket är helt galet, lämna ett brev att du rymt så inte föräldrarna tror att du blivit bortrövad/dött.

Svar på tråden Rymma hemifrån???!!!