• Jossan.augusti2017

    Amma på natten

    Hej! Väcker ni era barn för att amma på natten? Min dotter är 10 dagar och jag ställer klockan var 3e timme för amning. Vissa säger att jag bör låta henne sova och andra att jag ska ställa klockan så vad ska man lyssna på?

  • Svar på tråden Amma på natten
  • Lena

    Inte alls då de gick upp i vikt som de skulle. BVC säger till om det behövs.

  • Mälaröbo

    I det här fallet ska du lyssna på BVC. Ett friskt barn som kissar o går upp i vikt behöver inte väckas. Det kommer att jämna ut sig under dygnet.

  • cosinus

    Jag har gjort det med ett barn som ökade extremt långsamt i vikt. Då på order av BVC/sjukvård. Han vägde 2715 gram som nyfödd och ökade endast 70-80 gram per vecka första månaden.

    De övriga 3 har fått sova tills de själva vaknat och velat ha mat.

  • Hsbdb

    Väck! Om du vill ha en fin viktkurva och om du vill amma då väck henne. Du behöver ju inte göra bebisen klarvaken men såpass att hon ammar och får i dig lite under en stund iaf.

    Det är en av missen många gör, de låter bebisen sova istället. Jag ammar själv mitt tredje barn just nu (hon är tre månader) och hon är den första som LÄTT skulle kunna sova från 19 på kvällen till 08 eller senare på morgonen... skulle jag inte väcka så skulle mjölken sina till slut.

    Så mitt råd till dig är att ställa klockan var 3:e timme och när du ser en klar och fin viktkurva så kan du ställa klockan var 4:e timme. Sen kommer det inte vara någon fara ju närmare 6 månaders dagen du närmar dig, just för då börjar man med mat vilket oftast får dom att sova mer och tyngre.

    Jag är inte helt oerfaren i mitt svar... dom andras kommentarer vet jag inte. Men har märkt att många dom ger ersättning tror sig veta hur det funkar med amning.. första ammade jag 8 månader, andra 14 månader och denna blir det nog runt året iaf. Lycka till!!! Och grattis till bebisen!!!

  • Litet My

    Nej, du behöver inye väcka om barnet går upp som det skall. Tror jag satte 5 timmar Max på ett barn som var väldigt litet annars har de fått sova. Både du och bebisen mår bra av en lite längre nattsömn.

  • lyckligalängtan

    Har också tre barn som jag helammat. Första barnet sov 7 timmar i sträck på natten från första natten hemma och fortsatte så. Han är den som var rundast som bebis och gick upp över sin kurva de första månaderna. Ammades mellan var fjärde och var femte timme även på dagtid, var inte intresserad däremellan. Amningen fungerade klockrent och ingen ersättning behövdes. Inte minsta tendens till sinande mjölk.

    Barn nummer två var som en klocka, ammades var tredje timme dygnet runt och vaknade av sig själv var tredje timme även på natten. Gick också upp fint.

    Tredje barnet vaknade oftare på nätterna, mellan varannan och var tredje timme och ammades, ammades lika ofta på dagarna. Hon gick upp minst och henne fick vi till slut ge ersättning en flaska till kvällen då hon vid tre månader inte gått upp alls i vikt.

    Så nattamningen behöver inte påverka hur mycket mjölk man har. Ett längre pass på natten är verkligen ingen fara om man helammar och har tätare pass på dagen.

  • Majken03

    BVC sa att vi skulle göra det tills hon kom upp över födelsevikten och de såg att hon ökade i vikt. När hon var 3 veckor fick vi klartecken på fri amning.

  • fluu
    Bertram skrev 2017-08-05 16:12:25 följande:
    Nä, man väcker inte den björn som sover :S
    Min unge var pytteliten när hon föddes, men jag gjorde inte så iaf och ingen sa att en frisk unge som växer behöver väckasför mat helller.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anotherone

    Väck inte den bebis som sover säger jag...

    Har födelsevikten passerats och barnet inte har problem med blodsockret eller så, så ser jag ingen anledning att göra det. Om inte BVC sagt till om det.

  • Mammma2

    Väck inte dottern utan sov. Barnet vaknar när det behöver äta. Det är absolut inget du behöver vara orolig för. Jag har en 4 åring och en på 6v. Sömnen behöver både du och ditt barn utan att bli störda på konstlad väg. Sluta med klocka. Var glad att ungen sover istället. ????

  • cosinus
    Hsbdb skrev 2017-08-05 23:46:16 följande:

    Väck! Om du vill ha en fin viktkurva och om du vill amma då väck henne. Du behöver ju inte göra bebisen klarvaken men såpass att hon ammar och får i dig lite under en stund iaf.

    Det är en av missen många gör, de låter bebisen sova istället. Jag ammar själv mitt tredje barn just nu (hon är tre månader) och hon är den första som LÄTT skulle kunna sova från 19 på kvällen till 08 eller senare på morgonen... skulle jag inte väcka så skulle mjölken sina till slut.

    Så mitt råd till dig är att ställa klockan var 3:e timme och när du ser en klar och fin viktkurva så kan du ställa klockan var 4:e timme. Sen kommer det inte vara någon fara ju närmare 6 månaders dagen du närmar dig, just för då börjar man med mat vilket oftast får dom att sova mer och tyngre.

    Jag är inte helt oerfaren i mitt svar... dom andras kommentarer vet jag inte. Men har märkt att många dom ger ersättning tror sig veta hur det funkar med amning.. första ammade jag 8 månader, andra 14 månader och denna blir det nog runt året iaf. Lycka till!!! Och grattis till bebisen!!!


    Aldrig upplevt att möjken sinat för att man slutat amma på natten. Helammat mina 4 barn till 4 (äldsta då var rekommendationerna så) resp 6 månader och det har inte varit några som helst problem med mjölken fast de börjat sova hela nätter. Mina har ammat till 10,12,17 och 15 månader men slutat långt innan nattetid.
Svar på tråden Amma på natten