• Äldre 5 Aug 15:31
    7909 visningar
    8 svar
    8
    7909

    Rädd för psd och sonen vägrar sova själv!

    Har en liten guldklimp på 7 veckor som inte vill sova själv.
    Ingen av mina andra barn har varit såhär extremt svår att få att sova själv!
    Första veckan lyckades vi få honom att sova i babynestet mellan oss. Sedan blev det svårare och svårare. Även om vi ligger aldeles intill och håller om och håller handen så ligger han och knorrar och sparkar och det känns som han är orolig. Försökte i 1-2 timmar varje kväll/natt, men det gick/går inte. Så fort han kommer över till mig somnar han på 30 sekunder typ...
    Vissa kvällar lyckas vi lägga han i spjälsängen och han har sovit två gånger i 2-3h innan han får somna om hos mig.
    Köpte nu en bedside crib och provade igår. Tänkte att om han ligger där och jag ammar honom och sedan flyttar mig när han somnat så borde det ju gå...men icke. En timmes försök..

    Vad ska man göra? Det är mysigt att samsova, men det är ju inte bra! Han ligger på sidan tätt mot mig. Min oro tar snart över.
    Jag vill ha honom i egen säng på andningslarmet!!
    Kan någon ge tips på hur ni gjort?

  • Svar på tråden Rädd för psd och sonen vägrar sova själv!
  • Äldre 5 Aug 15:39
    #1

    Kolla upp "Säker samsovning", det måste inte vara farligt.

    Samsovning är risky om barnet föddes för tidigt/är sjukt, och om föräldrarna dricker/tar mediciner/röker/är överviktiga.

    Ingen normal frisk vuxen skulle rulla över sitt barn.

  • Äldre 5 Aug 16:14
    #2
    Crazzy skrev 2017-08-05 15:39:37 följande:

    Kolla upp "Säker samsovning", det måste inte vara farligt.

    Samsovning är risky om barnet föddes för tidigt/är sjukt, och om föräldrarna dricker/tar mediciner/röker/är överviktiga.

    Ingen normal frisk vuxen skulle rulla över sitt barn.


    Säker samsovning är ju om barnet har en egen säng alt. Nest brevid i sängen, och det funkar inte här...

    Här ligger min son tätt emot mig hela natten, det är ända sättet som funkar..
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 5 Aug 16:20
    #3

    Det bästa är förstås att följa råden. Går det absolut inte så får man göra det bästa av situationen. Sova på fast underlag, inga täcken, inga kuddar nära barnet osv. Försök få barnet att sova på rygg så att ansiktet inte hamnar mot din kropp.

    När det gäller larm så finns ju tex respisense som man kan samsova med, men med tanke på att det inte finns några belägg för att barn som drabbas av psd kan återupplivas så är det viktigaste att försöka minska risken att drabbas från första början.

  • Äldre 5 Aug 16:21
    #4
    GrönaDruvan skrev 2017-08-05 16:14:07 följande:

    Säker samsovning är ju om barnet har en egen säng alt. Nest brevid i sängen, och det funkar inte här...

    Här ligger min son tätt emot mig hela natten, det är ända sättet som funkar..


    Okej då säger jag så här;

    Mitt lilla snuttrussin har just börjat gå med på att sova själv (3 månader), tills nu har jag fått liggamma honom tills han somnat och sen har jag fått sova med honom liggandes mot mig så. Enda sättet för mig att få sova något alls.

    Kan garantera dig att jag inte rört en fena under hela den perioden.
  • Äldre 5 Aug 17:50
    #5

    Enda säkra skyddet mot PSD är om babyn inte sover överhuvudtaget. Nåja, det fattar ju alla att det inte är praktiskt möjligt. Så länge din baby sover då och då, så utsätts han alltså för en viss risk. Det är bara så! Det enda du kan göra är att få bort de risker som är praktiskt möjliga att få bort. Nu sover han ju inte om han ligger ensam, och det gör inte du heller. Han måste alltså ligga hos dig för att ni ska kunna sova. Då får det vara så.

    Se över de stora riskerna först och främst. De små riskfaktorerna kan man inte alltid göra något åt. Samsovning räknas som en av de minsta faktorerna, och forskarna är inte ens helt överens om det är en riskfaktor.

  • Otit
    Äldre 5 Aug 19:23
    #6

    Min dotter har varit likadan sedna födseln... vi kämpade på med att hon skulle sova i egen säng i Babynestet. Jäklar vad många timmar vi har kämpat. Det som oftast fungerade var att amma tills hon somnade, försiktigt lägga över henne i nestet och sedan stoppa in en hand under nestet och guppa det tills hon somnade, alternativt hänga över nestet med tuttarna så hon fick tutta sig till sömns (tog inte napp förrän vid fyra månaders ålder). Men näe hon var tre månader gav vi upp. Vi orkade inte hålla på i timmar med att guppa, amma, lägga ner, plocka upp, vagga... så nu sover hon med oss sedan dess. Fungerar bra.

  • Äldre 5 Aug 20:36
    #7

    Samsovit med alla våra 3 barn sen dag ett. Ser inga problem med det. Vi har lagt dem högst upp i sängen mellan oss så de inte fått täcket över sig. Det är inte naturligt för små barn att sova själva. Självklart funkar det för vissa men de flesta små vill känna närhet.

  • Äldre 5 Aug 21:51
    #8

    Köp ett larm man fäster på blöjan så kan han sova hos er. Jag har ett du kan få köpa. Snoza go heter det.

Svar på tråden Rädd för psd och sonen vägrar sova själv!