• rolandjakobsson

    Duschtvål till tvålpumpen vid handfatet

    Som rubriken lyder så är jag oense med min sambo angående handtvålen vid handfatet som nu tagit slut.

    Lätt som en plätt säger jag som tycker att det går utmärkt att använda duschtvålen för att fylla på med. Men sambon ska envisas med att köpa ny lyx-tvål på affären.

    Vad säger ni? Är dushtvål ok i tvålpumpen på handfatet?

    Och när vi ändå berör ämnet, finns det några risker med att fylla upp tvålflaskan med vatten när den är nästan slut för att så att säga tillverka färdigblandad tvål för att få ut det där sista?

    Mvh

    Upprörda föräldrar

  • Svar på tråden Duschtvål till tvålpumpen vid handfatet
  • Loigios
    rolandjakobsson skrev 2017-08-05 16:17:27 följande:

    Som rubriken lyder så är jag oense med min sambo angående handtvålen vid handfatet som nu tagit slut.

    Lätt som en plätt säger jag som tycker att det går utmärkt att använda duschtvålen för att fylla på med. Men sambon ska envisas med att köpa ny lyx-tvål på affären.

    Vad säger ni? Är dushtvål ok i tvålpumpen på handfatet?

    Och när vi ändå berör ämnet, finns det några risker med att fylla upp tvålflaskan med vatten när den är nästan slut för att så att säga tillverka färdigblandad tvål för att få ut det där sista?

    Mvh

    Upprörda föräldrar


    Risker?
  • rolandjakobsson
    Loigios skrev 2017-08-05 16:26:30 följande:

    Risker?


    Ja alltså, vi är osäkra på riskbiten. Vi har funderat på risken att ex.vis barnen inte blir nog rena och får infektioner eller ev. Nariga händer då tvålen späs ut?
  • Loigios
    rolandjakobsson skrev 2017-08-05 16:32:47 följande:

    Ja alltså, vi är osäkra på riskbiten. Vi har funderat på risken att ex.vis barnen inte blir nog rena och får infektioner eller ev. Nariga händer då tvålen späs ut?


    Jösses... nej det är inga risker med det
  • Pentra

    Inga andra risker än att den som pumpar ur den vattendränkta tvålen och omgivningen blir nerskvätta...och kanske irriterade. ... För min del så är jag bland dem som blir just irriterad över att vissa gör blasktvål av det sista i flaskan. Jag brukar ist skölja ur tvålflaskan med proportionerlig mängd vatten och sedan hälla över tvålvätskan i en skumpumpstvålflaska, så är problemet löst. Då går tvålen att använda utan överraskande skvätt. ... Eftersom vi föredrar olika typer av tvål här hemma så har vi minst en hårdtvål och en pumptvål vid handfatet, vilket gör att man slipper gnäll. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Queennr1

    Vad fan är en lyxtvål?

    Man har väl normalt bättre kvalitet på duschtvålen som man tvättar hela kroppen med än på handtvålen?

  • violis

    Här hemma har det varit duschtvål i handtvålspumpen i måååånga år.... Köper en 1l förpackning för 12kr på ÖoB ...istället för en liten handtvålsflaska av samma märke för det dubbla liter priset...med tanke på mängden tvål som går åt här hemma skulle jag vilja ha en sådan där " skumtvåls automat" som finns på en del offentliga toaletter.....men en lite mindre då 😎 Hur ren du blir om händerna beror på hur noga man tvättar -inte vilken sorts tvål man använder! På förskolan lär vi barnen att först ta vatten ,sedan lite tvål ( ett tryck räcker) ta bort händerna från vattnet och " skumma skumma skumma" sedna skölj noga och sedan torka noga. Vi sjunger också " tvätta tvätta liten hand, bort med smuts och bort med sand, mellan i och ovan på,gnugga tummen båda två,tvätta tvätta liten hand bort med smuts och bort med sand" mel.Blinka lilla stjärna ...så lång tid det tar att sjunga så länge ska man hålla på innan man sköljer bort skummet 😀

  • Anonym (Klart inte)

    Nej! Jag håller med dig fullt ut, ingen skillnad på tvål. Frågade precis min sambo som hade en teori om att det skulle vara bättre bakteriedödande i handtvål än duschtvål. Trams säger jag ;)

  • myskmalva
    rolandjakobsson skrev 2017-08-05 16:32:47 följande:
    Ja alltså, vi är osäkra på riskbiten. Vi har funderat på risken att ex.vis barnen inte blir nog rena och får infektioner eller ev. Nariga händer då tvålen späs ut?

    I utspädd tvål kan det växa bakterier. Men sannolikheten att någon skulle bli dålig av att man spär ut den sista tvålskvätten tror jag är ytterst liten. Jag gör det själv utan att tveka. Men jag skulle nog inte göra det i t.ex. sommarstugan som man är borta ifrån i flera veckor.
  • Anonym (Z)
    Queennr1 skrev 2017-08-05 17:41:05 följande:

    Vad fan är en lyxtvål?

    Man har väl normalt bättre kvalitet på duschtvålen som man tvättar hela kroppen med än på handtvålen?


    Han köper kanske Hermes tvål?

  • myskmalva
    Anonym (Klart inte) skrev 2017-08-05 18:16:20 följande:
    Nej! Jag håller med dig fullt ut, ingen skillnad på tvål. Frågade precis min sambo som hade en teori om att det skulle vara bättre bakteriedödande i handtvål än duschtvål. Trams säger jag ;)

    Tvål är inte bakteriedödande annat än i undantagsfall och då brukar det stå tydligt på förpackningen. Däremot är koncentrerad tvål ingen gynnsam miljö för bakterier att växa i. I utspädd form är tvål och andra rengöringsmedel mumsig bakteriemat. Det tvålen gör är att den löser upp smuts och smittoämnen så att det är lätt att skölja bort dem med vatten.
  • Anonym (Klart inte)
    myskmalva skrev 2017-08-05 18:27:58 följande:

    Tvål är inte bakteriedödande annat än i undantagsfall och då brukar det stå tydligt på förpackningen. Däremot är koncentrerad tvål ingen gynnsam miljö för bakterier att växa i. I utspädd form är tvål och andra rengöringsmedel mumsig bakteriemat. Det tvålen gör är att den löser upp smuts och smittoämnen så att det är lätt att skölja bort dem med vatten.


    (Y) tack!
  • sommarbruden

    Köp det som känns bäst för er.

    Själv fyller jag flaskan med Aloe Mjukocin extra från PLS. Den köper jag i 5 liters dunk och den räcker läääänge. Passar perfekt till mig som har torr och lite ömtålig hud och även jobbar inom industrin där jag blir smutsig på djupet.

Svar på tråden Duschtvål till tvålpumpen vid handfatet