• Anonym (Kaffedraken)

    Hur klarar jag detta

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart tre år. Han har ett barn på 10 år sen tidigare. Jag har ett på 9. Han är väldigt barnkär men har haft en komplicerad relation med sitt ex som tyvärr har påverkat relationen med hans son, tidvis. Jag anser det inte pga av honom utan hennes svartsjuka. De hade varit isär i många år när vi träffades.

    Till saken hör den att jag inte varit så noga på fler barn då vi närmar oss 40 och våra barn börjar bli mer självgående. Jag är väl bekväm helt enkelt. Men kärleken till min sambo och hans övertygelse har gjort att jag tänkt om. Jag har tyvärr väldigt svårt att bli gravid och efter vi försökt i två år konstaterade vi att det här lär tyvärr aldrig hända. Jag sa upp mig från mitt jobb för att börja studera (har kommit in på två olika utbildningar som jag sökt) och nu under sommaren fick jag ett plus! Jag var då redan i vecka 9.

    Min sambos reaktion var väldigt oväntad. Han blev kall och hård mot mig, en sida han aldrig visat tidigare. Han säger de mest elaka saker som sårar mig väldigt djupt. Han valde att gå ut och festa utan att höra av sig och betér sig märkligt. Efter några dagar när jag fått nog och började packa mina saker så fick han kalla fötter. Vi hade ett långt samtal där han beskrev att han visst ville ha barnet men att han var rädd att jag skulle lämna honom. Jag trodde allt blev bra.. Men nu blir jag så osäker och känner mig så ensam i allt då han inte vill med på ultraljud (kub-test) utan säger att han måste jobba. Jag känner att jag inte kan ta bort det här barnet. Vi har redan ett band. Men jag är livrädd för att bli en väldigt trasig människa om jag behåller det och min sambo fortsätter behandla mig så här.

    Hur ska jag tänka??

  • Svar på tråden Hur klarar jag detta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej. Min sambo valde att kasta ut mig , dra mig i håret och kalla mig för hora när jag är gravid.. han blev väldig elak och aggressiv mot mig. Det verkar som många män får panik när de vet om att de ska få barn. Jag valde att lämna honom och är i v.15 nu och bor hos mina föräldrar 150 mil långt bort från honom. Det var det rätta valet för mig eftersom han fick mig o må psykiskt och fysiskt dåligt på alla möjliga sätt. Om du känner att situationen är ohållbar är mitt råd att lämna honom om du har möjligheten att tex flytta till din familj ett tag. Så att ni får tid ifrån varandra och du har möjlighet att få andas och tänka på dig själv. Han kanske bara har fått kalla fötter och då hade en paus ifrån varandra varit bra.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Nappar12 skrev 2017-08-07 10:53:00 följande:

    Hej. Min sambo valde att kasta ut mig , dra mig i håret och kalla mig för hora när jag är gravid.. han blev väldig elak och aggressiv mot mig. Det verkar som många män får panik när de vet om att de ska få barn. Jag valde att lämna honom och är i v.15 nu och bor hos mina föräldrar 150 mil långt bort från honom. Det var det rätta valet för mig eftersom han fick mig o må psykiskt och fysiskt dåligt på alla möjliga sätt. Om du känner att situationen är ohållbar är mitt råd att lämna honom om du har möjligheten att tex flytta till din familj ett tag. Så att ni får tid ifrån varandra och du har möjlighet att få andas och tänka på dig själv. Han kanske bara har fått kalla fötter och då hade en paus ifrån varandra varit bra.


    Men herregud va säger du? Jag blir helt mållös. Har han visat några sådana tecken tidigare? Jag vet att det är sant det du skriver. Tid ifrån varandra känns som det enda. Det går inte att prata med honom som läget är nu. Han sårar mig bara och det gör mig rädd för honom. Otrygg.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men gu vilka sopprötter till karlar ni har?!? Jag blir alldeles ledsen när jag läser!

    Ok att man kan bli chockad och förvirrad alldeles i början men om TS sambo nu är rädd för att bli lämnad kanske han borde sluta försöka skrämma iväg henne?

    Gällande TS sambo hade jag (som är en väldigt framfusig person) nog frågat rakt ut. Vad vill han? Abort? Och vad vill du om han säger abort? Lämna honom?

    Att inte vilja följa med på UL är ett sätt att avskärma sig och inte behöva knyta an.

    Fy sjutton så jobbigt! Sitter här och är jättearg nu.

    Stor kram till er!!!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Krusbärskompott skrev 2017-08-07 15:59:09 följande:

    Men gu vilka sopprötter till karlar ni har?!? Jag blir alldeles ledsen när jag läser!

    Ok att man kan bli chockad och förvirrad alldeles i början men om TS sambo nu är rädd för att bli lämnad kanske han borde sluta försöka skrämma iväg henne?

    Gällande TS sambo hade jag (som är en väldigt framfusig person) nog frågat rakt ut. Vad vill han? Abort? Och vad vill du om han säger abort? Lämna honom?

    Att inte vilja följa med på UL är ett sätt att avskärma sig och inte behöva knyta an.

    Fy sjutton så jobbigt! Sitter här och är jättearg nu.

    Stor kram till er!!!


    Tack för svaret! Jag har gjort så att jag ändrade ul-tiden till en dag då han är ledig. Och sa att du ska med om du så vill eller ej. Vi är två om detta. Han mumlade något till svar men jag vet att han följer med. Jag vet att det kommer bli mer verkligt för honom när han väl få se barnet på skärmen. Det är som om vissa män inte förstår att man är gravid förrän magen syns.

    Jag har frågat honom rakt ut angående abort ett par ggr men då har han valt att va tyst och inte svara. Visst vill jag veta vad han tycker innerst men jag behåller det ändå. Vi har planerat detta tillsammans och jag har inte lurat honom på något sätt. Men jag har varit beredd på att lämna honom om han fortsätter som han gjort eller säger att han inte vill ha barnet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker du gör helt rätt. Man är två om att skapa ett liv och han ska ta sitt ansvar. Säger han att du ska göra abort så har du ändå rätt att bestämma över din kropp! Jag tror att det hela kommer sluta bra när han får smälta nyheten.. Och förhoppningsvis bli en bra och ansvarsfull pappa :) jag själv har ställt in mig nu redan från början att bli ensam mamma och det känns som en lättnad på något vis eftersom vår relation ändå bara tog all kraft och energi och jag var så fruktansvärt olycklig med honom... Fått reda på att han pratat med andra tjejer också under min graviditet! Han har svikit mig på alla sätt det går. Jag hoppas din man tar sig i kragen och ändrar sitt beteende!

Svar på tråden Hur klarar jag detta