• Amanda­450
    Äldre 8 Aug 10:00
    1618 visningar
    7 svar
    7
    1618

    Cirkumflex

    Listan på namn blir bara längre och längre nu men det dök också upp ett litet frågetecken. Jag har försökt googla runt en hel del för att se om det i Sverige är tillåtet med förnamn som innehåller cirkumflex men hittar ingenting om detta, finns det möjligtvis någon här som har koll på detta?

  • Svar på tråden Cirkumflex
  • Femhen­ist
    Äldre 8 Aug 12:09
    #1

    Om du nu funderar över ett namn till er lilla, så tänk över det där ett par gånger nu. Flertalet av de människor jag känner som har udda stavade namn är jävligt trötta på att behöva bokstavera. Lägg därtill de problem som kommer att uppstå i mailadresser och folks adressböcker. Det är väl fint med unika namn, men det blir vardag det också, och då återstår bara krångel. Så vill du göra ditt barn en tjänst så blir mitt råd att hitta ett namn utan åäö eller andra specialtecken och stava det på det viset som är vanligast eller naturligast.

  • Amanda­450
    Äldre 8 Aug 12:19
    #2
    Femhenist skrev 2017-08-08 12:09:42 följande:

    Om du nu funderar över ett namn till er lilla, så tänk över det där ett par gånger nu. Flertalet av de människor jag känner som har udda stavade namn är jävligt trötta på att behöva bokstavera. Lägg därtill de problem som kommer att uppstå i mailadresser och folks adressböcker. Det är väl fint med unika namn, men det blir vardag det också, och då återstår bara krångel. Så vill du göra ditt barn en tjänst så blir mitt råd att hitta ett namn utan åäö eller andra specialtecken och stava det på det viset som är vanligast eller naturligast.


    Namnet vi funderar på år Lêa, det är ett släktnamn på hans sida nämligen men då han inte är svensk blev jag osäker på om det var tillåtet o Sverige med den stavelsen. Upplever inte själv att namnet är allt för unikt och udda för att fungera även i vardagen. Men det kanske det är?
  • Äldre 8 Aug 12:19
    #3

    Men tänk på vilka trevliga diskussioner det kan bli om det stavas cirkumflex eller circumflex.

  • Amanda­450
    Äldre 8 Aug 13:15
    #4
    Konservativ skrev 2017-08-08 12:19:11 följande:

    Men tänk på vilka trevliga diskussioner det kan bli om det stavas cirkumflex eller circumflex.


    Var tvungen att kika en extra gång nu så jag stavat rätt ;)

    Ingen annan som har lite givande synvinklar på det hela? Och kanske vetskap om huruvida reglerna ser ut?
  • Femhen­ist
    Äldre 9 Aug 09:25
    #5
    Amanda450 skrev 2017-08-08 12:19:00 följande:
    Namnet vi funderar på år Lêa, det är ett släktnamn på hans sida nämligen men då han inte är svensk blev jag osäker på om det var tillåtet o Sverige med den stavelsen. Upplever inte själv att namnet är allt för unikt och udda för att fungera även i vardagen. Men det kanske det är?
    Namnet Lêa faller inte på hur unikt det är, utan på specialtecknet. Det kommer att ställa till det när det kommer till mail, och det kommer att bli Léa eller frågor om hur det skall uttalas osv. Kul ibland, men mest ett irritationsmoment genom livet. Så därav skulle jag aldrig själv komma på tanken att döpa min son till Pål/Paul, Klas/Clas/Claes, Michaêl eller något annat som bara kan orsaka krångel i en internationell värld. Min son fick därför heta Oliver, ett internationellt gångbart namn som ingen svensk har svårt att stava till även om det förekommer att uttalet blir som för frukten Oliv (om det nu är en frukt). Dock ett litet problem i sammanhanget.
  • Amanda­450
    Äldre 9 Aug 21:48
    #6
    Femhenist skrev 2017-08-09 09:25:50 följande:
    Namnet Lêa faller inte på hur unikt det är, utan på specialtecknet. Det kommer att ställa till det när det kommer till mail, och det kommer att bli Léa eller frågor om hur det skall uttalas osv. Kul ibland, men mest ett irritationsmoment genom livet. Så därav skulle jag aldrig själv komma på tanken att döpa min son till Pål/Paul, Klas/Clas/Claes, Michaêl eller något annat som bara kan orsaka krångel i en internationell värld. Min son fick därför heta Oliver, ett internationellt gångbart namn som ingen svensk har svårt att stava till även om det förekommer att uttalet blir som för frukten Oliv (om det nu är en frukt). Dock ett litet problem i sammanhanget.
    Förstår absolut din poäng och håller med om att det tåls och tänka på. Vi båda kände oss så insnöade på det namnet dock, kanske behöver väga för- och nackdelarna lite. Inbillar mig att det hade varit "värre" om namnet ovanpå det hela varit svårt att uttala. Tackar dock väldigt mycket för dina ord, mycket sådant praktiskt och vardagligt som man inte väger in när man faller så pladask för ett namn 
  • yoo
    Äldre 25 Oct 03:43
    #7

    Det är ett fint namn, men det kommer troligen stavas Lea av skatteverket. Så får ni sätta krumelurer som ni vill.
    Har en kompis vars son heter Léon, men alla myndigheter skriver Leon.

Svar på tråden Cirkumflex