• Anonym (CD)

    Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?

    Det har varit mycket prat om vad som anses vara lyxmärken och inte för Svennebanan de sista dagarna så nu undrar jag var du placerar märken som:

    Gant
    Odd Molly
    Bondelid
    Ray-Ban
    Lexington
    Tommy Hilfiger
    Burberry
    Ralph Lauren
    Henry Lloyd
    Michael Kors
    Louis Vuitton

    Ge gärna förslag på andra märken som jag har glömt att skriva dit. Vad tycker du är mainstream och inget speciellt och vad är ganska lyxigt att ha?

  • Svar på tråden Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?
  • Anonym (mm)

    bryr mig över huvud taget inte. Köper det jag anser vara snyggt och passa mig. Kan vara olika märken. Jag är ingen snobb som "måste" ha vissa märken

  • Anonym (CD)
    Anonym (mm) skrev 2017-08-08 17:57:11 följande:
    bryr mig över huvud taget inte. Köper det jag anser vara snyggt och passa mig. Kan vara olika märken. Jag är ingen snobb som "måste" ha vissa märken
    Det är ju en sund inställning förstås men nu gällde frågan om du ska döma kläderna/accessoarerna efter märket.
  • Anonym (Moi)

    Odd Molly och Bondelid är inte lyxmärken.
    Knappast Gant heller.
    Några svenska lyxmärken fins väl knappt.

    Möjligen Acne.

  • annabellelee

    Vanligt märke: Bondelid

    Tror sig vara övre medelklass men är det inte: Odd Molly

    Övre medelklass:Gant, Hilfiger, Ralph Lauren

    Tror sig vara lyx men är det inte: Michael Kors, Hilfiger

    Lyx:Burberry, Vuitton

  • Anonym (Ellie)
    Anonym (CD) skrev 2017-08-08 17:54:31 följande:

    Det har varit mycket prat om vad som anses vara lyxmärken och inte för Svennebanan de sista dagarna så nu undrar jag var du placerar märken som:

    Gant

    Odd Molly

    Bondelid

    Ray-Ban

    Lexington

    Tommy Hilfiger

    Burberry

    Ralph Lauren

    Henry Lloyd

    Michael Kors

    Louis Vuitton

    Ge gärna förslag på andra märken som jag har glömt att skriva dit. Vad tycker du är mainstream och inget speciellt och vad är ganska lyxigt att ha?


    Jag som har noll koll på mode/priser o dyl kan göra ett försök vad jag tycker/tänker. Mest baserat på att "mainstream" är sådant som jag vet att mina vänner/bekanta köper och som jag kanske t.o.m själv äger något ifrån (oftast för att det var rea.. Hehe)

    Gant - mainstream

    Odd Molly - mainstream

    Bondelid - mainsteam

    Ray-Ban - definitivt mainstream

    Lexington - definitivt mainstream

    Tommy Hilfiger - mainstream

    Burberry - lyx

    Ralph Lauren - gränsfall

    Henry Lloyd - gränsfall men skulle nog säga mainstream

    Michael Kors - lyx

    Louis Vuitton - lyx
  • Anonym (Erin)

    Skulle inte klassa märken som Gant eller Ray-Ban som "lyx". Dom är dyrare, och "lite finare" såklart än typ H&M etc., men inte lyx. Samma med märken som Filippa K eller Odd Molly.

    Michael Kors, Tommy Hilfinger, Ralph Lauren skulle jag också säga var "lite finare", men ändå inte lyx.

    Märken som Dior, Chanel etc. skulle jag klassa som lyx (i alla fall när det gäller kläder/accessoarer) typ såna märken som även har Haute Couture.

  • Anonym (CD)

    Det är jättekul att läsa era svar. Det finns inget rätt eller fel utan jag vill bara veta vad random svenskar tycker om olika märken. Tack för att ni svarar. Skrattande

  • Anonym (Blingeling)
    Gant- dyrt men inget särskilt
    Odd Molly- köper många,vanligt
    Bondelid- tycker bara märket låter töntigt skulle aldrig köpa eller kalla lyx
    Ray-Ban- tonårsgrej
    Lexington- lite halvfint sådär
    Tommy Hilfiger- köper Svensson på rean
    Burberry- lyx
    Ralph Lauren- lyx
    Henry Lloyd- lite lyx kanske
    Michael Kors- har varenda tonåring nu
    Louis Vuitton- lyx men monogram för vanligt, lite tonårsvarning där också

    Riktigt lyxigt tycker jag är mer åt

    Louis Vuitton utan monogramprägling, alltså mer ovanliga aftonväskor
    Judith Leiber aftonväskor
    Balenciaga
    Chanel
    Roberto Cavalli
    Versace
    Valentino
    Oscar de la Renta
  • Anonym (E)

    Mainstream :

    Gant

    Odd Molly

    Bondelid

    Ray-Ban

    Lexington

    Tommy Hilfiger

    Ralph Lauren

    Henry Lloyd

    Michael Kors

    Lyx :

    Louis Vuitton

    Burberry

  • Anonym (1234)

    Kul att läsa era svar! En sak som gör det svårt att besvara frågan i Sverige är att de som är högst upp på den socioekonomiska skalan sällan har märkeskläder av det slaget alls. Det mer medelklassen och även traditionella arbetare som använder den typen av märkeskläder som är omnämnda.

    Här kör hela svenska överklassen i någon kvarlevande Wallenbergsk anda av att "verka, men inte synas" och det som är mest inne tycks vara svenska designers, men inte klassiska märken. Kronprinssenskan ska visst älska Greta, men det brukar också vara rusning på Stockholm Fashion Week för att upptäcka det senaste från omhuldade svenska designers.

    Det är min iakttagelse, det var kul att läsa era.

Svar på tråden Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?