• nina07

    Exet jobbar oregelbundet skift - måste jag rätta mej efter det??

    Mitt ex arbetar 5-skift med 12-timmars pass varje gång, antingen natt eller dag. Hittills har vi haft vår dotter efter hans arbetsschema. Detta innebär att överlämning kan ske en måndag, onsdag, fredag eller söndag... Han jobbar 2 helger av 5 och vill ha en barnfri helg så dottern är 3 helger av 5 hos mej. Jag har väldigt svårt att få ihop nåt socialt liv eftersom det är så oregelbundet och struligt. Jag skulle dessutom vilja jobba extra varannan helg pga ekonomin men det går ju inte. Min nya kille har också barn och de har varannan helg vilket i din tur innebär att vi bara får en helg av 5 ensamma att kunna planera in nåt... Har pratat med exet men hsn vägrar gå över till dagtid/vardagar eftersom hsn förlorar så mycket pengar... Har jag några rättigheter lagligt sätt, nån som vet? Vi har delad vårdnad och dottern är ungefär 50/50, skiljer att hon är hos mej en månad mer per år...

  • Svar på tråden Exet jobbar oregelbundet skift - måste jag rätta mej efter det??
  • Maya75

    Ingenstans framgår det av din text att din dotter inte skulle må bra av nuvarande lösning. Att kräva att ditt ex ändrar sitt ordinarie arbete för att du vill jobba extra och träffa din nya låter väldigt egoistiskt.

  • RubyRed

    Din dotter ska väl vara den fokuset ligger på? Ni har båda valt att skaffa barn och ska utgå ifrån hennes behov. Hade nu inte gått isär hade ingen av er haft några lediga helger.

    Det är väl kanon om det fungerar för henne och rent praktiskt att ha det som ni har det?

    Pappan har nog väldigt svårt att ändra sina arbetstider utefter dina önskemål och har han henne ändå så är det er dotter det går ut över..

  • Bemsan

    Han kan inte byta till dagtid, för att han förlorar pengar. Men du kan inte jobba extra pga att han jobbar skift? det låter inte rättvist i mina ögon.

    Enl FR så är inte det bara den enas ansvar att anpassa sig, då får faktiskt han byta jobb.

  • S c h n a
    Bemsan skrev 2017-11-09 23:41:25 följande:

    Han kan inte byta till dagtid, för att han förlorar pengar. Men du kan inte jobba extra pga att han jobbar skift? det låter inte rättvist i mina ögon.

    Enl FR så är inte det bara den enas ansvar att anpassa sig, då får faktiskt han byta jobb.


    Håller med.
  • sextiotalist
    Bemsan skrev 2017-11-09 23:41:25 följande:

    Han kan inte byta till dagtid, för att han förlorar pengar. Men du kan inte jobba extra pga att han jobbar skift? det låter inte rättvist i mina ögon.

    Enl FR så är inte det bara den enas ansvar att anpassa sig, då får faktiskt han byta jobb.


    Han kan aldrig tvingas att byta jobb, det spelar ingen roll hur orättvist det är. Det enda ts kan göra är att kräva ett annat umgängesschema och sedan är det upp till pappan hur han hanterar detta.

    I ts fall (och barnet) är det nog bättre att det är heltidsboende hos henne och längre umgänge när pappan har längre ledigheter.
  • SaraD

    Vi har det lika, förutom att jag jobbar mån-fre utan möjlighet att jobba helg. Om du måste jobba helg så får ni väl skaffa nattomsorg? Mitt x är barnledig var 6:e helg, jag varannan helg. Jag förstår lite din frustration för allt anpassas efter honom. Jag kan till exempel inte ta en tjänst där jag reser mycket, då det inte fungerar med hans schema. Såklart hade vi haft samma problem om vi bott ihop, men då hade man kanske varit mer ge och ta, samt att pengarna då kommer in i hushållet.

Svar på tråden Exet jobbar oregelbundet skift - måste jag rätta mej efter det??