• SaJoH

    Varför går jag upp i vikt trots att jag äter hälsosamt och motionerar

    Hej,

    Jag är i vecka 22 (21+2) och har redan gått upp 7kg. Jag förstår inte varför, då jag ätit max 1800 kcal per dag, max 200g kolhydrater, och rört på mig samt styrketränat.


    Mitt BMI låg innan grav på 19.8, var alltså ganska smal (56 kg, 168 cm). Kan det vara kroppen som sköter viktuppgången självmant för att tillförsäkra en tillräcklig fettmängd inför amning? Min mage blev t.ex. "fläskig" och min rumpa märkbart stor så fort jag blev gravid, måste ju vara hormonerna. Känns märkligt.

    Någon som har liknande erfarenheter? Känns jobbigt att inte kunna kontrollera vikten trots att jag vet att viktuppgång är viktigt och nödvändligt för barnet.

    Fundersam...

  • Svar på tråden Varför går jag upp i vikt trots att jag äter hälsosamt och motionerar
  • Krusbärskompott

    Jag tycker det låter som om att du har en sund och bra viktuppgång! Kroppen är fantastisk och just vid graviditet är det en massa hormoner som spelar in och inget är som vanligt.

    Kroppen lägger på sig en liten fettreserv på några kg som många kvinnor sedan "ammar bort". Detta blir ofta extra tydligt på de kvinnor som inte har så mkt fettreserv till att börja med. (Medans de som går in i graviditet med mycket övervikt faktiskt inte behöver gå upp så mkt så behöver smala personer gå upp mera.)

    Är du bekymrad över detta så tycker jag att du ska ta kontakt med din MVC för att få stöd i vad som är en bra viktuppgång. Det är sånt de är till för!

    Ta hand om dig!

    Kram

  • Vickan I

    Jag hade likadant som du. Samma längd och vikt också. Första graviditeten åt jag lite som jag kände för och brydde mig inte så mkt. Gick upp 16 kg. Märktes direkt och mest på rumpa och framförallt lår. Kg försvann iofs rätt enkelt efteråt. Med andra barnet skötte jag mig. Ville inte gå upp 16 kg igen, men jodå. Trots mkt bättre kost och motion blev det exakt 16 kg igen. Det verkar vara det min kropp tycker den behöver haha.

  • SaJoH
    Krusbärskompott skrev 2017-08-09 10:20:35 följande:

    Jag tycker det låter som om att du har en sund och bra viktuppgång! Kroppen är fantastisk och just vid graviditet är det en massa hormoner som spelar in och inget är som vanligt.

    Kroppen lägger på sig en liten fettreserv på några kg som många kvinnor sedan "ammar bort". Detta blir ofta extra tydligt på de kvinnor som inte har så mkt fettreserv till att börja med. (Medans de som går in i graviditet med mycket övervikt faktiskt inte behöver gå upp så mkt så behöver smala personer gå upp mera.)

    Är du bekymrad över detta så tycker jag att du ska ta kontakt med din MVC för att få stöd i vad som är en bra viktuppgång. Det är sånt de är till för!

    Ta hand om dig!

    Kram


    Tack för ditt meddelande! Jag hoppas och försiktigt tror att vikten inte skenar, att det finns nån logik och idé bakom detta.

    Kram!
  • SaJoH
    Vickan I skrev 2017-08-09 11:38:58 följande:

    Jag hade likadant som du. Samma längd och vikt också. Första graviditeten åt jag lite som jag kände för och brydde mig inte så mkt. Gick upp 16 kg. Märktes direkt och mest på rumpa och framförallt lår. Kg försvann iofs rätt enkelt efteråt. Med andra barnet skötte jag mig. Ville inte gå upp 16 kg igen, men jodå. Trots mkt bättre kost och motion blev det exakt 16 kg igen. Det verkar vara det min kropp tycker den behöver haha.


    Det låter precis som min första graviditet! Också exakt samma alltså 16kg plus (mycket vätska som dock kom på slutet) som försvann på 4 månader efter förlossning. Var faktiskt nästan smalare är vid start när jag ammat ett tag. Hoppas inte att denna gång ska skena iväg vad gäller vikt bara för att jag är 5 år äldre.. Hur länge hade du mellan graviditeterna och hur gammal är du om jag får vara fräck och fråga?Gick du ner kilona lika snabbt efter andra som efter första graviditeten?
  • NomenNescio

    Jag har haft samma erfarenhet vid exempelvis hormonbaserade preventivmedel, så jag antar att det är hormoner som spökar.

    Var i underkant av normalt enligt BMI, och tränade mycket och åt normalt på gränsen till lite. Och efter lite mer hormoner i kroppen så gick jag upp i vikt, utan att ha ändrat något i kost eller träning (snarare började jag träna mer).

  • annabellelee

    12 kg anses vara en genomsnittlig viktuppgång. Om man väger lite innan går man ofta upp mer, för kroppen behöver lite extra reserver. Det låter helt normalt alltså.

  • 1An

    BMI 19 är för lågt och 1800 kcal är för lite. Du utsöndrar toxiska ämnen i kroppen som påverkar barnet genom att ligga på minuskalorier hela tiden. Sök hjälp, du har ätstörningar.

  • Valkyrians ritt
    SaJoH skrev 2017-08-09 10:10:55 följande:

    Hej,

    Jag är i vecka 22 (21+2) och har redan gått upp 7kg. Jag förstår inte varför, då jag ätit max 1800 kcal per dag, max 200g kolhydrater, och rört på mig samt styrketränat.

    Mitt BMI låg innan grav på 19.8, var alltså ganska smal (56 kg, 168 cm). Kan det vara kroppen som sköter viktuppgången självmant för att tillförsäkra en tillräcklig fettmängd inför amning? Min mage blev t.ex. "fläskig" och min rumpa märkbart stor så fort jag blev gravid, måste ju vara hormonerna. Känns märkligt.

    Någon som har liknande erfarenheter? Känns jobbigt att inte kunna kontrollera vikten trots att jag vet att viktuppgång är viktigt och nödvändligt för barnet.

    Fundersam...


    Jag är "bara" v 13+2 men jobbet igen mig mycket. Jag äter i princip som vanligt och är van vid att lugna reglera min vikt om jag vill. Nu har jag fått magfluff och bredare midja (brukar ha mkt smal midja och platt tränad mage). Jag känner inte alls igen hur kroppen beter sig. Det måste vara hormonerna för min kropp funkar inte alls som den brukar.
  • SaJoH
    1An skrev 2017-08-09 17:50:35 följande:

    BMI 19 är för lågt och 1800 kcal är för lite. Du utsöndrar toxiska ämnen i kroppen som påverkar barnet genom att ligga på minuskalorier hela tiden. Sök hjälp, du har ätstörningar.


    BMI 19.8 är inom normalvikt, och det var som sagt innan graviditeten. 1800 kcal har jag fått rekommenderat av min BM och har hittills gått upp i vikt enligt rekommendationerna. Och nej, jag har inte ätstörningar.
  • SaJoH
    Valkyrians ritt skrev 2017-08-09 19:09:27 följande:

    Jag är "bara" v 13+2 men jobbet igen mig mycket. Jag äter i princip som vanligt och är van vid att lugna reglera min vikt om jag vill. Nu har jag fått magfluff och bredare midja (brukar ha mkt smal midja och platt tränad mage). Jag känner inte alls igen hur kroppen beter sig. Det måste vara hormonerna för min kropp funkar inte alls som den brukar.


    Precis samma erfarenhet gällande midja och fluff. Lustigt och konstigt, men antagligen nödvändigt fast man känner sig mindre attraktiv. Man får lita på kroppen!
Svar på tråden Varför går jag upp i vikt trots att jag äter hälsosamt och motionerar