• Anonym (Bosse)

    Är Ralph Lauren ett lyxmärke?

    Läste nyligen två trådar om vilka märken som anses vara lyxmärken. I den ena tråden spårade diskussionen ur och det blev bråk om Ralph Lauren skulle vara ett lyxmärke. Många påstod att det inte är det och att det skulle vara ett vanligt, vardagligt märke. Seriöst? Köper ni kläder för 1000-2000 per styck för era ungar? Läser man i andra trådar så verkar det som att folk handlar antingen begagnat på loppisar och Tradera för 5-20 kr/styck eller nytt på kedjorna som HM, Lindex och Kappahl. Så var ser ni dessa barn som går runt i kläder för tusentals kronor för att påstå att Ralph Lauren ej skulle vara lyx utan ett vanligt märke? 

    Är inte intresserad av mode och kan inget om det så jag vet inte vad som krävs för att ett märke ska klassas som lyxigt men ifrågasätter endast om ett sådant märke är vanligt och vardagligt för svenska ungar då jag fått en helt annan uppfattning om saken. 

  • Svar på tråden Är Ralph Lauren ett lyxmärke?
  • Anonym (Morsa)

    Jag anser att det är ett lyxmärke, sedan finns det ju märken som är ännu dyrare.
    Jag skulle ha råd att köpa dem men väljer bort dem.

  • razzmatazz

    Intressant frågeställning!

    Jag skulle klassa Ralph Lauren som ett lyxigt märke för barn men inte för vuxna. Har inga barn själv men många i bekantskapskretsen och den typ av märken är något jag i princip endast ser på barnen vid lite speciella tillfällen.. Majoriteten av mina vänner har inkomster lite men inte mycket över genomsnittet. Förutom ett par som båda tjänar riktigt bra, deras barn är de med enklast kläder :)

  • annabellelee

    Fast det är ju inte så att det enda som finns är budgetmärken och lyxmärken. RL tillhör mellanprissegmentet - dyrare än det vanliga knegare har råd att köpa regelbundet, men ändå inom räckhåll för många i medelklassen. Kanske inte något en lärare eller läkare köper varje vecka, men något plagg då och då är möjligt om man vill.

    Lyxmärken däremot kostar tiotusentals kronor för en skjorta och är helt orimliga för någon med en genomsnittlig lön.

  • Monchichier

    Här köpte dottern en Ralph Lauren tröja för dryga 200kr. I butik och inte på rea ska väl tilläggas. Känns inte speciellt lyxigt.

  • Anonym (Hej)

    Det beror nog på vem du frågar.
    För min far är det lyx då han är arbetslös och går på a-kassa just nu.
    För mig är det inte lyx.
    Men jag skulle nog ändå påstå att det skulle bli dyrt om jag bara handlade kläder i det märket.
    Lyx, nja troligen inte.

  • Anonym (Bosse)

    Jag avser barnkläder och ej till vuxna. I tråden handlade det till och med om bebiskläder. Hur många handlar kläder därifrån till sina bebisar? Det verkar som att de flesta kör begagnat eller från kedjorna. 

  • Anonym (Bosse)

    Hoppas att ingen missförstår och tar illa vid sig att jag skrev att de flesta köper billiga kläder. Det är bara min observation och inget annat. Skulle själv aldrig köpa bebiskläder för tusentals kronor om jag hade bebisar att köpa kläder till dvs. 

  • Anonym (Samma)
    razzmatazz skrev 2017-08-09 18:34:17 följande:

    Intressant frågeställning!

    Jag skulle klassa Ralph Lauren som ett lyxigt märke för barn men inte för vuxna. Har inga barn själv men många i bekantskapskretsen och den typ av märken är något jag i princip endast ser på barnen vid lite speciella tillfällen.. Majoriteten av mina vänner har inkomster lite men inte mycket över genomsnittet. Förutom ett par som båda tjänar riktigt bra, deras barn är de med enklast kläder :)


    Ungefär som i vår umgängeskrets också, de som kör dyrare kläder är de som inte tjänar så jättebra. Vi som däremot har råd på riktigt skulle aldrig lägga våra pengar på märkeskläder till småbarn.
  • Påven Johanna II

    Ralph Lauren är inte ett lyxigt klädmärke. 

  • legomum

    För någon som inte handlar av de stora modehusen så är det ett lyxmärke.

    Däremot så verkar en del folk tycka mina diesel och odd molly plagg är lyx.

    Vi har en del olika referensramar.

  • Kusin Krakel

    Lyxmärke är onte ett begrrpp som jag någonsin använt, så har ingen klar definition av vad det vegreppet betyder för mig.

    Men gick in på en affär online som sålde bebiskläder av märket. Det kostade runt 500 och uppåt, bodys och klänningar ca 1000-1200 KR. Att köpa en body för en 6månaders för det priset skulle jag först och främst definera som mycket pengar, och nog är det lite lyxigt? Inget vanligt vardagligt. Måste väl vara rätt ovanlig med vanliga Svenssons som fyller barnets vardagsgarderob med kläder i den prisklassen. Och handlar det om något som man bara unnar sig ett enstaka plagg i undantagsfall av pga av priset så vill jag nog kategorisera det som lite lyxigt.

  • Jeanskillen

    Hej

    Tragiskt att klassa märken efter lyx etc. Alla har råd med allt handlar bara om när du kommer köpa det. Genom att vi endast bestämmer 20% av våra egna val eller blir påtryckt av externa som media falska vänner etc till 80%

    Det finns oxå de som är fast i ett fack och vill köpa skräp från Hm mfl. Men som inte kan.

    Två sidoe

  • Clever12345
    Anonym (Bosse) skrev 2017-08-09 18:11:19 följande:

    Läste nyligen två trådar om vilka märken som anses vara lyxmärken. I den ena tråden spårade diskussionen ur och det blev bråk om Ralph Lauren skulle vara ett lyxmärke. Många påstod att det inte är det och att det skulle vara ett vanligt, vardagligt märke. Seriöst? Köper ni kläder för 1000-2000 per styck för era ungar? Läser man i andra trådar så verkar det som att folk handlar antingen begagnat på loppisar och Tradera för 5-20 kr/styck eller nytt på kedjorna som HM, Lindex och Kappahl. Så var ser ni dessa barn som går runt i kläder för tusentals kronor för att påstå att Ralph Lauren ej skulle vara lyx utan ett vanligt märke? 

    Är inte intresserad av mode och kan inget om det så jag vet inte vad som krävs för att ett märke ska klassas som lyxigt men ifrågasätter endast om ett sådant märke är vanligt och vardagligt för svenska ungar då jag fått en helt annan uppfattning om saken. 


    Nej, ett lyxmärke kostar mibst tio gånger Ralph Lauren.

    Ralph Lauren är ett företag som är hyffsat billigt med tanke på att deras kläder har bra kvalitet.
  • Kusin Krakel
    Clever12345 skrev 2017-10-10 06:54:33 följande:

    Nej, ett lyxmärke kostar mibst tio gånger Ralph Lauren.

    Ralph Lauren är ett företag som är hyffsat billigt med tanke på att deras kläder har bra kvalitet.


    Finns det bodys till bebisar för 10 000:- och folk som köper det?
  • Stårschan
    Anonym (Bosse) skrev 2017-08-09 18:52:53 följande:

    Hoppas att ingen missförstår och tar illa vid sig att jag skrev att de flesta köper billiga kläder. Det är bara min observation och inget annat. Skulle själv aldrig köpa bebiskläder för tusentals kronor om jag hade bebisar att köpa kläder till dvs. 


    Märklig ursäkt. Varför skulle det vara något förolämpande i ett uttalande om att de flesta köper billiga kläder? (Oavsett om det är sant eller inte.) Det enda pinsamma med det vore väl i så fall att sömmerskorna inte får tillräckligt bra betalt för sitt jobb, men det tvivlar jag på att märkeskläderssömmerskorna får också. Förväntas folk tycka att det är skämmigt att inte lägga ut mer pengar än nödvändigt på barnkläder?
Svar på tråden Är Ralph Lauren ett lyxmärke?