Inlägg från: Nolix |Visa alla inlägg
  • Nolix

    Hur mycket pengar gick det åt?

    Hallå! :)

    Hur mycket tror ni att ni la ut för att inhandla allt man behöver innan man får barn? Jag har sparat undan en hel del pengar just för detta då vi själva tänker köpa allt nytt då vi vill kunna välja precis vad VI vill ha och tycker är fint, även om det finns en del som vill ge bort eller "låna ut"...snäll tanke dock, men jag vill inte klä min bebis i sånt jag tycker är fult och som är över 25 år gammalt.

  • Svar på tråden Hur mycket pengar gick det åt?
  • Nolix
    Söderpappan skrev 2017-08-10 02:57:52 följande:

    Det dyraste var iaf vagn, vi la 11.000 på en som vi ville ha. Sen kanske 10.000 till på annat. Babyskydd, amningskudde, babynest, bärsele, skötbord och tillbehör, sen blir det så mycket kläder som används så kort tid första året så då är det bättre med begagnade grejer.


    Ja, just kläder kommer man ju inte kunna använda länge men även där vill vi ändå köpa det vi tycker är fint. Kan inte tänka mig att mina syskon, när någon av dom skaffar barn, heller skulle vilja använda det som vi nu har fått låna, isåfall kommer dom att få det vi köper nytt nu. Då är det iallafall lite fräschare kläder! Hade jag inte haft möjlighet att spara undan så pass mycket pengar som jag gör nu så hade jag inte kunnat köpa allt nytt och därför fått nöja mig med begagnat :)
  • Nolix
    Söderpappan skrev 2017-08-10 03:34:37 följande:

    Jag vet ju inte vad du har fått låna men du måste ju inte använda det. Jag tycker bara att det är onödigt att lägga massa pengar på fina kläder som jag skulle kalla mer en hobby än att bara ha bra kläder som barnet behöver eftersom jag inte är intresserad av fina kläder. Men jag har ju andra intressen som det går åt pengar till som andra inte förstår så du gör ju som du vill..


    Nja, det var väl en del bodys och resten har jag inte kikat närmre på men det föll oss inte i smaken alls. Jag vet också hur personen är som lånade oss det och det är svårt att tacka nej till saker för då blir hon tjurig, så vi kommer ju inte använda det. Hon kan få tro att vi gör det, men jag vet också att hon kommer att pracka på mina syskon samma kläder när dom väl får barn, och då kan dom istället få våra gamla. Jag har ju ändå sparat just för detta, annars hade jag inte köpt allt nytt om möjligheten inte fanns. Hur som helst, jag var bara nyfiken på vad folk har lagt ut :) Blir ju såklart mer pengar som går åt med tiden!
  • Nolix
    Lena skrev 2017-08-10 06:47:33 följande:

    Gillar du det inte ska du inte använda det men många bebiskläder som säljs är knappt använda eller inte alls använda och mycket billigare än nytt.


    Ja, så är det ju. Kläderna vi fick är däremot använda av väldigt många barn och är över 25 år gammalt...så det vill vi inte ha, sen känns det smidigast för oss att handla nytt i butik än att leta efter begagnat :)
  • Nolix
    MorTillTheo skrev 2017-08-10 11:54:07 följande:

    Jag kan inte svara exakt hur mkt men det var kanske runt 15-20 000 och det är mitt första barn tänkte som du att jag ska ha allt nytt och så blev det till en början. Sedan när man kommit in i föräldrarollen så inser man att man inte behöver köpa allt nytt nu blir det ofta begagnat som tex gåstol och gåvagnen kläder (som är fräscha hela och snygga) men ett tips till er nu är att inte gå in för att ALLT ska vara nytt och de finaste märken man kan hitta, ditt barn bryr sig inte om det är Gucci eller ICA Maxi kläder(hehe drog bara till med några märken) kolla bara att det är fräscht och helt så kan ni köpa det och säg nej till dem ni inte vill ta emot saker från när ni vet att det inte kommer bli använt det tar bara en massa plats!


    Blir vårat första barn också och då vill man ju gärna köpa det mesta själv eftersom det är första gången och ha sånt man själv valt och tycker är fint. Vad gäller kläder så behövs det ju inga mängder från början då barnet växer fort och jag tycker H&M har ganska billiga kläder som passar oss alldeles utmärkt i smaken så det är nog där vi kommer köpa det mesta. Sen vet jag att man säkert kommer köpa något plagg hit och dit rent spontant om man hittar något fint, min sambo kommer inte kunna hålla sig. Igår till exempel köpte hon såna där små smakportions-burkar, och vi är inte ens gravida än, haha. Vi kommer inte att gå efter det dyraste utan tittar mest efter det vi tycker är fint, praktiskt och vad för funktioner som finns på vissa saker, sen får det kosta vad det kostar så länge det ändå är rimligt pris. Skulle självklart inte köpa en vagn för över 15000 dock, blir lite saftigt kanske.
  • Nolix
    Jag är bara jag skrev 2017-08-10 17:54:10 följande:

    Runt 2000 kanske. Hade en del ärvda kläder och köpte resten secondhand. Har 5 retrovagnar, 3 gratis och de övriga kostade 800:- ihop. Dyraste var babyskyddet till bilen. Sydde egna tvättlappar och lakan. Babysitter och babygym på loppis för under 100 ihop. Badbalja på loppis för 60. Lånat skötbord. Hade en babykorg. Spjälsäng 125 på loppis. Så direkt rik måste man inte vara och dyra grejer är inget måste. Tror du verkligen bebben bryr sig om han har splitternya kläder eller begagnade?  De ska skitas ner, kräkas ner och dregglas ner- och växs ur på en gång.


    Bebisen bryr sig förmodligen inte och förstår inte ändå, men nu handlar det om att vi själva inte vill ärva eller köpa begagnade kläder. Är det knappt använt eller oanvänt, hyfsat nytt och i våran smak så självklart, men jag känner inte för att sitta och leta. Det vi har fått är som sagt över 25 år gammalt och ser varken fräscht eller fint ut. Och kläderna vi köper kan vi sen ge till våra syskon när dom väl skaffar barn, om dom vill, så jag tycker inte att det är onödigt köp.
Svar på tråden Hur mycket pengar gick det åt?