• Anonym (Undrande)

    Bonusbarn hemma om man är mammaledig?

    Jag är gravid och har börjat planera min mammaledighet. Ser verkligen fram emot den eftersom det är mitt första biologiska barn och jag längtar efter mitt barn så himla mycket. Idag fick jag höra av en bekant att jag "måste" ha mina bonusbarn hemma från dagis/fritids när jag är mammaledig. Stämmer det?

    Bonussonen kommer vara 9 när bebisen föds och bonusdottern 6 så sonen går i skolan som slutar kl 13.15 och sedan på fritids till 16.45 när pappan hämtar efter jobbet. Dottern kommer att gå sin sista termin på dagis (jag ska föda 1:a april) och är där mellan ca 8-16.30. Kommer jag att behöva hämta dottern efter ett visst antal timmar och sonen när han slutar skolan?

    Jag tycker om barnen och vi har en bra relation så kommentarer om att jag är elak som inte "vill" ha dem hemma undanbedes. Anledningen till att jag blir stressad av detta är pga att sonen har ADHD och är väldigt krävande i perioder och alltid väldigt aktiv och rastlös. Även dottern är ett krävande barn med MYCKET känslor åt alla håll. Syskonen kommer inte heller särskilt bra överens och bråkar mycket. Det är krävande att ta hand om dessa barn när vi är två vuxna så hur jag ska klara det själv med dem och dessutom en mini som kommer behöva all uppmärksamhet i början, det förstår jag inte.

    Känner att den glädjen jag känt över att få vara hemma och lära känna mitt nya barn börjar bytas ut mot stress för hur jag ska klara av att rodda allt med de andra barnen. Jag har dessutom inget körkort så det känns så himla stressigt om jag ska behöva gå till dagis och hämta först vid 11 (baserat på att hon får vara på dagis 3 timmar om dagen) och sedan till skolan vid 13.15. Det är ca 20 min promenad till båda. Sedan ska de tas om hand med mellanmål och aktiviteter tills pappan kommer hem vid 17. Vart finns tiden för mig och bebis att lära känna varandra om dagarna ska se ut så?

    Nu blev det ett långt inlägg men grundfrågan är alltså: kan bonusbarnen gå på dagis/fritids som vanligt även när jag är föräldraledig?

  • Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?
  • Anonym (Ja)

    Ja, fritids är alltid okej oavsett och de är inte dina biobarn, så inte ditt ansvar.

  • Anonym (J)

    Låter konstigt.

    Jag är mammaledig och har min äldre son på fritids 15 timmar/ vecka. Plus att han går i skolan då förstås.

  • Anonym (Stina)

    Jag "var tvungen" att ha bonusen hemma, han fick bara gå 15 timmar i veckan när lillasyster kom.

  • Anonym (Va)

    Kanske du skulle ha tänkt på allt detta tidigare?

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Va) skrev 2017-08-10 16:09:25 följande:

    Kanske du skulle ha tänkt på allt detta tidigare?


    Ja, det kan man tycka. Men hade ingen aning om att reglerna var så eftersom jag inte ör vårdnadshavare. Trodde bara att det gällde de barn man har vårdnaden om.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-10 16:12:30 följande:

    Ja, det kan man tycka. Men hade ingen aning om att reglerna var så eftersom jag inte ör vårdnadshavare. Trodde bara att det gällde de barn man har vårdnaden om.


    Ofta går dom på familjesituationen och inte vem som är vårdnadshavare. Tex dagisavgiften går onde totala hushållet och inte bara den enskilda föräldern
  • Anonym (Va)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-10 16:12:30 följande:

    Ja, det kan man tycka. Men hade ingen aning om att reglerna var så eftersom jag inte ör vårdnadshavare. Trodde bara att det gällde de barn man har vårdnaden om.


    Jag antar att din man är vårdnadshavare för dina barn? Så då räknas inte ert gemensamma barn som hans första.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Va) skrev 2017-08-10 16:19:07 följande:

    Jag antar att din man är vårdnadshavare för dina barn? Så då räknas inte ert gemensamma barn som hans första.


    Nej det förstår jag men jag har ju inte vårdnaden om bonusbarnen, det har deras pappa och mamma. Så därför trodde jag inte att jag var skyldig att ta hand om dem hela dagarna när jag är mammaledig,
Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?