• klubbjordgubb

    Funderingar på ett tredje barn, någon mer?

    Jag har två barn födda -12 och -14. Visste säkert att jag ville ha ett syskon till första. Men sen visste jag egentligen inte så mycket mer. Jag kommer från en familj med tre syskon, så även sambon. Vi flyttade för ett år sedan till hus och ett område där det bokstavligen kryllar av barn.

    Sedan ett par månader har jag börjat fundera MYCKET på att försöka få en trea. I början blev jag nästan förskräckt av mina egna tankar! Tycker att det är oerhört jobbig med riktigt små barn som vaknar jämt om nätterna, inte "klarar något" själv, behöver bäras, matas osv osv.. Men efterhand som tanken mognat och jag om och om igen tänkt igenom hela cenariot så tror jag att jag ändå landat i att jag gärna vill ändå, åtminstone försöka!

    Jag är 37 år, fyller 38 nästa år. Tanken just nu är att OM försök påbörjas blir det nu i höst. Sen tror jag att om det inte skulle gå "lätt och smidigt", med graviditet inom 6 månader, att jag lägger det på hyllan så att säga.. Lätt att tänka så nu innan man börjat försöka ;)

    Vill helst komma i kontakt med personer i liknande situation. Hur era funderingar går/gått. Men vill även gärna höra av folk som kanske tvekade men som sedan faktiskt fick nr tre, hur det går osv. Gärna med ungefär samma åldrrsskillnader som det är mellan mina. Vill ventilera mina tankar :)

  • Svar på tråden Funderingar på ett tredje barn, någon mer?
  • Hjärtat80

    Samma här! En född -09 och en -10. Försöker just nu med syskon. Tog lång tid att övertala mannen men nu hoppas jag att det ska funka. Första är nämligen IVF och med endometrios är jag rädd för att det kan bli svårt att bli gravid på naturlig väg.

  • Hjärtat80
    Hjärtat80 skrev 2017-08-12 22:21:37 följande:

    Samma här! En född -09 och en -10. Försöker just nu med syskon. Tog lång tid att övertala mannen men nu hoppas jag att det ska funka. Första är nämligen IVF och med endometrios är jag rädd för att det kan bli svårt att bli gravid på naturlig väg.


    Jag blir 37 i vinter.
  • Anonym (K)

    Jag har också börjat fundera mer och mer på en trea. Vet egentligen inte varför. Jag är nöjd med våra två och precis som du är de där första åren med lite sömn inte riktigt min grej. Dessutom bor vi i en tvåa men letar större. Jag har dock inte tagit upp det på allvar med min man än men han vet att jag är sugen på en till medan han tidigare har sagt att han inte vill ha fler barn. Vi har iaf två barn födda -13 och -16 och vi är 30 år. Jag är så kluven. Å ena sidan är jag nöjd som det är nu och tycker det är kul nu när (iaf stora) börjar bli lite äldre och man kan göra mer saker och så. Men samtidigt ligger den där längtan efter en till och skaver i bröstet hela tiden, även när det är asjobbigt med bara de två vi redan har. Jag har börjat lägga märke till 3-barnfamiljer överallt och det ser så härligt ut och då känner jag bara att det är helt rätt med tre barn. Och ser jag framåt 2-3 år när vi i såna fall skulle ha tre barn på typ 2, 4 och 7 år känns det jättebra. Men jag tycker som sagt att första året (minst) är rätt tufft och vet att min man tycker det är ännu tuffare. Jag har iaf tänkt ta upp det här på allvar med mannen snart men känner att jag själv måste veta vad jag verkligen vill först.

  • klubbjordgubb

    Spännande att ni redan försöker Hjärtat80! Hur länge? Är båda de första barnen IVF? Jag har också endometrios, halva min ena äggstock är dessutom bortopererad. Detta utgjorde dock inga bekymmer med mina två graviditet. Första blev till på andra försöket och andra på första försöket! Men tror ju inte att det kommer gå lika lätt om vi försöker igen.. Liksom turen kanske tagit slut? Också åldern då.

  • klubbjordgubb
    Anonym (K) skrev 2017-08-12 22:46:35 följande:

    Jag har också börjat fundera mer och mer på en trea. Vet egentligen inte varför. Jag är nöjd med våra två och precis som du är de där första åren med lite sömn inte riktigt min grej. Dessutom bor vi i en tvåa men letar större. Jag har dock inte tagit upp det på allvar med min man än men han vet att jag är sugen på en till medan han tidigare har sagt att han inte vill ha fler barn. Vi har iaf två barn födda -13 och -16 och vi är 30 år. Jag är så kluven. Å ena sidan är jag nöjd som det är nu och tycker det är kul nu när (iaf stora) börjar bli lite äldre och man kan göra mer saker och så. Men samtidigt ligger den där längtan efter en till och skaver i bröstet hela tiden, även när det är asjobbigt med bara de två vi redan har. Jag har börjat lägga märke till 3-barnfamiljer överallt och det ser så härligt ut och då känner jag bara att det är helt rätt med tre barn. Och ser jag framåt 2-3 år när vi i såna fall skulle ha tre barn på typ 2, 4 och 7 år känns det jättebra. Men jag tycker som sagt att första året (minst) är rätt tufft och vet att min man tycker det är ännu tuffare. Jag har iaf tänkt ta upp det här på allvar med mannen snart men känner att jag själv måste veta vad jag verkligen vill först.


    Åh vad jag känner igen mig i dig! Jag vet liksom inte riktigt vad jag pysslar med egentligen, haha.. Ibland undrar jag om det kanske räcker med att byta jobb eller skaffa en hobby istället. Är inte sugen på en omgång småbarn igen. Men, drömmer liksom om tiden då den ofödda fyllt tre och framåt.. Tre härliga ungar, fullt hus osv. Drömmer även om tiden med tre vuxna barn. Jag har inte heller tagit upp det på allvar med sambon. Vet ju inte ens riktigt vad jag själv vill. Men jag nämnde "en trea" under semestern. Det var inte blankt nej, men inget han trånar efter. Tror att han kan tänka sig.. Men, jag kan ha fel. Tänk om han tvärvägrar om jag tar upp det seriöst? Då kommer jag antagligen bli helt besatt av att försöka!
  • Anonym (Trebarnsmamma)

    Jag hade två barn på då 5 och 6 år då jag och min nuvarande man fick ett gemensamt barn. De äldre älskar verkligen sin lillasyster och det går jättebra! Första tiden tyckte jag var jobbig då bebis skrek en del på kvällarna och storasyskonet fick stå tillbaka lite men å andra sidan är de tillräckligt stora att kunna förklara för att det kommer att bli bättre när hon blir lite äldre vilket hon nu är. Jag är så glad att vår lilla trea dök upp

  • Anonym (K)
    klubbjordgubb skrev 2017-08-12 23:05:08 följande:

    Åh vad jag känner igen mig i dig! Jag vet liksom inte riktigt vad jag pysslar med egentligen, haha.. Ibland undrar jag om det kanske räcker med att byta jobb eller skaffa en hobby istället. Är inte sugen på en omgång småbarn igen. Men, drömmer liksom om tiden då den ofödda fyllt tre och framåt.. Tre härliga ungar, fullt hus osv. Drömmer även om tiden med tre vuxna barn. Jag har inte heller tagit upp det på allvar med sambon. Vet ju inte ens riktigt vad jag själv vill. Men jag nämnde "en trea" under semestern. Det var inte blankt nej, men inget han trånar efter. Tror att han kan tänka sig.. Men, jag kan ha fel. Tänk om han tvärvägrar om jag tar upp det seriöst? Då kommer jag antagligen bli helt besatt av att försöka!


    Precis så! För mig är det ju dels det där med sömnlösheten och att vi bor så litet som får mig att tveka. Hade vi t ex bott större hade jag nog varit mer säker på en trea. Ska klura lite på hur jag ska ta upp det med mannen...
  • Anonym (K)
    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2017-08-12 23:35:43 följande:

    Jag hade två barn på då 5 och 6 år då jag och min nuvarande man fick ett gemensamt barn. De äldre älskar verkligen sin lillasyster och det går jättebra! Första tiden tyckte jag var jobbig då bebis skrek en del på kvällarna och storasyskonet fick stå tillbaka lite men å andra sidan är de tillräckligt stora att kunna förklara för att det kommer att bli bättre när hon blir lite äldre vilket hon nu är. Jag är så glad att vår lilla trea dök upp


    Åh vad härligt och fint det låter! Är ju liksom det jag ser framför mig i framtiden (även om vi antagligen skulle få mindre åldersskillnad mellan nr 2 och nr 3). <3
  • klubbjordgubb
    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2017-08-12 23:35:43 följande:

    Jag hade två barn på då 5 och 6 år då jag och min nuvarande man fick ett gemensamt barn. De äldre älskar verkligen sin lillasyster och det går jättebra! Första tiden tyckte jag var jobbig då bebis skrek en del på kvällarna och storasyskonet fick stå tillbaka lite men å andra sidan är de tillräckligt stora att kunna förklara för att det kommer att bli bättre när hon blir lite äldre vilket hon nu är. Jag är så glad att vår lilla trea dök upp


    Vad kul att höra! Jag tror att jag målat in mig själv lite i ett hörn. Tänker att om vi ska försöka så vill jag att barnet föds 2018. Vill inte ha mer än fyra år mellan barnen. Men det är så lätt att önska innan man ens vet om det går. Om man har en ny partner kan jag tänka mig att det är mer naturligt att vilja skaffa ett barn till, tillsammans. Men med samma partner känner jag att jag kanske gapar efter mycket?
  • klubbjordgubb
    Anonym (K) skrev 2017-08-12 23:42:02 följande:

    Precis så! För mig är det ju dels det där med sömnlösheten och att vi bor så litet som får mig att tveka. Hade vi t ex bott större hade jag nog varit mer säker på en trea. Ska klura lite på hur jag ska ta upp det med mannen...


    Är bostaden egentligen ett problem? För det finns väl ingen tanke på att bo kvar i en tvåa 20 år till även om ni bara ha rtvå barn?
Svar på tråden Funderingar på ett tredje barn, någon mer?