• Äldre 13 Aug 00:12
    994 visningar
    10 svar
    10
    994

    Ny SD-ledare?

    Svåra opinionsförluster drabbade SD i senaste mätningarna. Jimmie Åkesson, som tidigare gjorde ett starkt och stridbart intryck har varit märkbart dämpad på sistone.
    Frågan är - vilka ledare finns inom partiledningen, som kan axla Åkessons kavaj och åstadkomma en uppryckning? Eller står och faller partiet med Åkesson? Kanske vi får se de "Nya Sverigedemokraterna" presentera sig i valrörelsen.
    Ska partiet fortsätta mot mitten - eller orientera sig tillbaka högerut?Obestämd

  • Svar på tråden Ny SD-ledare?
  • Äldre 13 Aug 08:59
    #1

    Med tanke på att folk får sitta kvar i partiet fast de beväpnar sig med järnrör och drar ut på stan så tror jag inte lite kassa siffror får Jimmie Boy att flytta sig.

  • Äldre 13 Aug 11:43
    #2

    Vad ska SD göra för att få en "nytändning" lagom till valet?Cool

  • Äldre 13 Aug 11:53
    #3

    Svenskar skräms av starka ledare/partier.
    Ett trött 'lagom' SD välkomnas av majoriteten.

    Exempel: Mattias Karlsson ger ett bra intryck, välklädd och skicklig talare.
    Men samtidigt för stark. SD är väl en av de mest granskade partierna och skulle direkt få mediadrevet att peka på SD som extremister och majoriteten av lagom-svenssons skulle då fly.

    Jimmie får nog kämpa vidare kort och gott.

  • Äldre 13 Aug 12:02
    #4
    +1

    Statistik är statistik och jag vågar tro att det inte är så illa. Förvånad

    Vi får väl se, om dryga året har vi facit på hur stort stöd SD egentligen har.
    Jag skulle råda er att vara beredda! Solig

    Men, om det nu skulle visa sig vara så illa som i mätningen så tror jag inte Jimmie Åkesson kastar in handduken. Jimmie är en bra och självsäker ledare. Ingen dålig förlorare.
    Den som skulle ha en chans att axla Jimmies ledarskap är först och främst Mattias Karlsson, han gjorde det bra när Åkesson var sjuk. I andra hand skulle jag säga Richard Jomshof, även om jag personligen tycker han har lite för arrogant framtoning. Det borde han jobba på, för han är skicklig och en stor tillgång för partiet. Så finns ju också Linus Bylund. {#emotions_dlg.flower}

    Jag var i SD-borgen under Almedalsveckan, efter talet med Jimmie. Vilken stämning det var! Växlade ett par ord både med Jimmie och Richard, en kväll att minnas! Skål
    Köpte lite attiraljer med SD-loggan för att bidra lite ekonomiskt, utöver mitt medlemskap i partiet också. Hjärta

    Jag tror att SD kommer bli andra största parti i valet nästa år, önskedrömmen om att bli störst vågar jag inte hoppas för mycket på.
    Men med riksclownen Löfvén som partiledare för det största partiet så kanske, kanske man vågar hoppas... iallafall lite! Glad

  • Äldre 13 Aug 12:03
    #5
    qwwww skrev 2017-08-13 11:53:10 följande:

    Svenskar skräms av starka ledare/partier.
    Ett trött 'lagom' SD välkomnas av majoriteten.

    Exempel: Mattias Karlsson ger ett bra intryck, välklädd och skicklig talare.
    Men samtidigt för stark. SD är väl en av de mest granskade partierna och skulle direkt få mediadrevet att peka på SD som extremister och majoriteten av lagom-svenssons skulle då fly.

    Jimmie får nog kämpa vidare kort och gott.


    Tror du "Jimpan" klarar och orkar "kämpare vidare", nu när motståndarna börjat skjuta in sig på SD:s svaga punkter?Cool
  • Äldre 13 Aug 12:06
    #6
    absalon skrev 2017-08-13 12:03:32 följande:
    Tror du "Jimpan" klarar och orkar "kämpare vidare", nu när motståndarna börjat skjuta in sig på SD:s svaga punkter?Cool
    Tror inte det har någon betydelse vad motståndare gör, eller vad SD gör, för folket röstar SD av princip för att markera emot förändringarna.
  • Äldre 14 Aug 00:03
    #7

    Om SD vill växa så ska de nog bara hålla tyst och inte komma med egna utspel.

    De andra partierna är så pass duktiga på att göra bort sig så det sköter de bäst själva.

    Det är den klassiska politiken för utmanaren håll käft och låt de andra göra bort sig. För det SD lyckats med är att etablera sig som en motbild till alla andra partier.
    Att bara lyckats med att etablera sig som den enda oppositionen mot "sjuklövern", det är inte dåligt gjort. Sedan får man väl erkänna att den största valmaskinen för SD även de övriga partierna.

    Tycker att fenomen SD i Sverige är nästan lika intressant som Trump i USA, men så är jag statsvetare. 

  • Äldre 17 Aug 15:10
    #8

    Jag tycker SD har rätt bra siffror. Att det går upp och ner i opinionen är inget nytt, det händer alla partier.

    Det man bör fokusera på är skillnaden mot resultatet senaste valet  och då ser det mer ut som en framgångssaga.

  • Äldre 17 Aug 16:11
    #9
    Bejje skrev 2017-08-17 15:10:53 följande:

    Jag tycker SD har rätt bra siffror. Att det går upp och ner i opinionen är inget nytt, det händer alla partier.

    Det man bör fokusera på är skillnaden mot resultatet senaste valet  och då ser det mer ut som en framgångssaga.


    Centerpartiet (som är ett invandringspositivt parti) har ökat mycket med än SD sedan senaste valet.
  • Äldre 17 Aug 16:46
    #10
    +1

    Ja det går bra för dom, helt klart.
    Mest glad är jag över att MP har goda chanser att åka ur riksdagen.

Svar på tråden Ny SD-ledare?