• Äldre 13 Aug 14:57
    63242 visningar
    440 svar
    440
    63242

    Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?

    Fast alltså varför i hela friden ska en liten ens gå på dagis om den ena föräldern är hemma och OM hon ska gå varför då långa dagar? Du vet att det du betalar för dagis bara är en bråkdel av det som det egentligen kostar va?

  • Äldre 13 Aug 15:05
    #7
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 15:00:37 följande:

    Varför är du så aggressiv och var i hela friden skrev jag att jag tror att en förskoleplats (med allt var det innebär) kostar endast det vi betalar?


    Det var du som nämnde att du "ändå betalar" därför blev det relevant att påpeka att man inte ens är i närheten att betala för vad det egentligen kostar.
  • Äldre 13 Aug 15:06
    #10
    Maria 434 skrev 2017-08-13 15:00:56 följande:

    Vet du nåt som inte framgår av ts? Står ingenstans hur gammalt barnet är...

    Sen håller jag med om att det är lite märkligt att pappan inte vill vara hemma med sitt barn och ta den till öppna förskolan tex.


    Jag utgick från att barnet är under tre år eftersom pappan fortfarande inte fått uppehållstillstånd.
  • Äldre 13 Aug 15:16
    #22
    +1
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 15:09:09 följande:

    Dock har ju inte hennes ålder med uppehållstillståndet att göra, men ja. Hon är under 3.


    Hennes ålder är ju relevant för vad hon har för egna behov. Ett så litet barn mår bäst av att slippa långa dagar på dagis och mår bättre hemma med en förälder så vad är det som gör att du anser att det skulle vara bättre för henne att vara långa dagisdagar än att vara hemma med pappa?
  • Äldre 13 Aug 15:55
    #45
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 15:28:54 följande:

    Om det är nu så som de flesta skriver, vad kan man göra för att lösa det? Vill ju inte ljuga för dem men känns som om det inte finns ett annat alternativ?

    Vi har båda vårdnaden förresten.

    Han vill inte (och kan inte) ta hand om henne så många timmar när jag är borta. Och dessutom vill jag inte heller att han gör det för jag kommer också drabbas i slutändan.

    "Hon har bajsat, skynda dig", "Hon gnäller bara och jag vet inte vad hon vill, när kommer du hem?". Vilket kommer sluta med att jag hoppar av.

    Måste finnas något sätt?

    Alltså egentligen "finns han inte" i Sverige generellt sett, kan inte söka föräldraledighet, har inget svenskt personnummer osv osv. "Osynlig" med andra ord, eller vad man nu ska kalla det. Han måste väl vara det när det gäller dotterns förskoletider också eller?

    Jag skrev inget om honom när jag sökte iallafall utan hoppade över det.


    Om han inte kan fungera som far så faller ju också anknytningsskälet om han väntar på besked pga detta.
  • Äldre 13 Aug 15:56
    #46
    Anonym (??) skrev 2017-08-13 15:35:37 följande:

    Så vi skattebetalare ska betala för att du skaffat barn med en nolla som inte klarar att ta hand om sitt eget barn? Och nu vill du gärna fuska dessutom? SJÄLVKLART ska pappan vara hemma med barnet. Ett ypperligt tillfälle att lära sig, om han nu inte redan kan.


    Det är väl knappast självklart om resultatet blir ett barn som far illa och som får gå med frätande bajsblöja till mamma kommer hem.
  • Äldre 13 Aug 16:00
    #48
    +2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 15:57:28 följande:

    Herrejösses vad nyfiken du är.

    Du har inget med det att göra och jag behöver inte ens förklara något för dig.

    Han är varken värdelös eller ett pucko.


    Fast... Jo det är han uppenbarligen om han varken kan eller vill ta hand om sitt eger barn. Slår man upp pucko och värdelös i uppslagsboken så är det en bild på såna "fäder" man hittar.
  • Äldre 13 Aug 16:42
    #58
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 16:29:06 följande:

    Vi befinner oss alla i samma lägenhet under jobbet, med en nära anhörig som brukare.

    Vad exakt vill du komma fram till?

    Sedan skaffar jag så många barn som vi själva vill, och varför i hela friden skulle jag bli ensamstående? Skärp dig helt ärligt.


    Ensamstående är väl det naturliga tillståndet om pappa vägrar ta hand om sitt barn. Få kvinnor håller fast vid en sådan "man"..
  • Äldre 13 Aug 16:57
    #66
    +2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 16:50:16 följande:

    Jag bryr mig inte om andra kvinnor lämnar sina män titt som tätt och låter sina barn leva varannan vecka hos föräldrarna och aldrig låter dem känna sig hemma någonstans.

    Håll dig till ämnet eller sluta lägg dig i vårt förhållande.


    Självklar kommer alla möjliga aspekter upp i denna tråd. En så liten mår inte bra långa dagar i dagismiljö, och då det är pappan som genom sin vägran att ta hand om sitt barn utsätter barnet för något som inte är bra, så ifrågasätter man givetvis hur du som mamma fortfarande kan ha en relation med denna "man" De flesta mammor värnar ju sina barn som lejoninnor och det är en absolut dealbreaker, om en pappa gör saker som ej är för barnets bästa.
  • Äldre 13 Aug 16:59
    #68
    +4

    Ärligt talat så känns det som hans bristande omsorg om sitt eget barn är ett rätt tydligt tecken på att han inte avser att ha kvar nån relation med vare sig TS eller barnet, den dagen han beviljas permanent uppehållstillstånd.

  • Äldre 13 Aug 17:04
    #71
    +2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 16:58:29 följande:

    Tack!

    Dessutom brukar han faktiskt hålla henne t.ex medan jag jobbar (i samma lägenhet), duschar, ibland när jag lagar mat osv.

    Men nu snackar jag om ca 7 timmar varje dag ensam med henne. Hon kommer säkert gråta efter mig.

    På förskolan är det iallafall andra barn som hon kan leka med, få rutiner osv. Hon kommer uppskatta det ju äldre hon blir.

    Eller tror du hon hellre vill vara hemma mellan 4 väggar varje dag så länge det är med pappa?


    "Han brukar hålla henne när jag duschar"... Alltså HÖR du dig själv?

    En liten ett eller två åring har inget behov av kompisar på dagis utan är främst i behov av lugn och trygghet och att vara med sin förälder. Att gå så långa dagar som du tycker hon ska gå är bara dåligt för barnet. Dagis fyller barns egna behov kanske vid 4 års åldern. Du vill intala dig själv att det är bra för ungen för att du inte vill se sanningen nämligen att pappa skiter i barnet. Det kan du ju fortsätta lura i dig själv ett par år till fram tills han har sitt PUT.
  • Äldre 13 Aug 20:36
    Anonym (Silvia) skrev 2017-08-13 18:15:43 följande:

    Får känslan av att den här tråden mer handlar om att försöka göra ner män som söker uppehållstillstånd än ett verkligt problem, en ny variant av alla rasisttrådar helt enkelt.


    Tanken har slagit mig. Att detta är ett försök att sprida en negativ bild av flyktingar och få kvinnor som har relationer med utländska män att framstå som dumma i huvudet.
  • Äldre 15 Aug 11:35
    +1

    Detta snack om att man inte EXISTERA för att man inte har PUT är ju bara skitsnack. Han är liksom inte papperslös, utan är under utredning och registrerad som sökande antingen som flykting eller pga anknytning. Och förövrigt tänk om alla de som verkligen var papperslösa både mammor och pappor skulle resonera att man inte anser sig ha några skyldigheter innan man har några rättigheter, och då vägrade ta hand om sina egna barn? Att ta hand om sitt barn gör man för att man har skyldigheter gentemot BARNET, inte som nån tjänst till staten liksom. Kulturargumentet köper jag icke. Vet hur många män som helst både från Afrika och muslimska länder som är pappalediga med sitt barn. Detta handlar inte om något annat än att just denna pappa, är dum och egoistisk.

  • Äldre 15 Aug 14:30
    bra03 skrev 2017-08-15 13:38:35 följande:

    Fast bor man på asylboende har man ju inte uppehållstillstånd.

    Så om ingen av föräldrarna skulle ha uppehållstillstånd så skulle TS barn inte ha rätt till förskola i Sverige men nu är mamma svensk och HON svar rätt till förskola liksom barnet som är skrivet i Sverige och svenskfödd.

    Man kan alltså BARA RÄKNA MED MAMMAN!

    Om pappan sedan är under asylprocessen räknas inte, visst han ÄR pappa och registrerad som fader. Men myndigheter och framförallt förskolan kan inte räkna med honom som den som ansöker eller är i behov av förskoleplats det kan BARA TS.

    Förstår du inte??


    Hur står det till med logiken ? Med det resonemanget skulle alla föräldrar överlämna blöjbyten och barnpassning till staten eftersom man inte kan räkna med dom?
  • Äldre 15 Aug 21:56
    lisasali88 skrev 2017-08-15 16:22:05 följande:

    Nej han har inte alls rätt till svensk sjukvård med mera. Han har rätt till sjukvård om han har en sjukförskring. Han står för hela kalaset själv!


    Men jisses. Asylsökande har visst rätt till sjukvård.
  • Äldre 15 Aug 22:01
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 21:52:27 följande:

    Jag har inte skyllt på kultur.

    Och varför skulle han inte respektera mig? Flera av er hittar bara på och antar felaktiga saker om honom! Vilket är ren bullshit.

    Ni försöker få honom att se ut som ett monster eftersom han aldrig haft huvudansvaret för dottern.. nu har han tydligen ingen respekt för kvinnor heller och skyller på kultur? Varför sitter ni och hittar på lögner om en person ni aldrig ens träffat?


    Vi utgår ju från vad du skriver. En "man" som hellre låter sin lilla gå långa dagar på dagis än lära sig ta hand om sitt eget barn. Det är ju inget annat än riktigt sjukt. Såklart vi dömer honom. Förmågan att värna om sitt eget barn är en så basal handling, att inga andra positiva egenskaper överhuvudtaget kan väga upp den extrema bristen i hans patetiska person.
    Dim
  • Äldre 15 Aug 22:02

    www.socialstyrelsen.se/vardochomsorgforasylsokandemedflera/halso-ochsjukvardochtandvard/vilkenvardskaerbjudas


    lisasali88 skrev 2017-08-15 16:22:05 följande:

    Nej han har inte alls rätt till svensk sjukvård med mera. Han har rätt till sjukvård om han har en sjukförskring. Han står för hela kalaset själv!


  • Äldre 15 Aug 22:44
    +1
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 22:06:52 följande:

    Eller så handlar det snarare om att alla inte ser förskolan som ett hemskt ställe med barnmisshandlare till pedagoger som matar barnen med gift varje dag.


    Det är det nog få som gör, lika få som skulle vägra ta hand om sitt eget barn när de har möjlighet.
  • Äldre 15 Aug 22:45
    Anonym (Nja..) skrev 2017-08-15 22:12:25 följande:

    Öppna förskolan var ett förslag om vad han skulle kunna göra med dottern, men om han inte vill det så finns det massor med andra saker han kan göra. Gå till lekparken, åka och båda, lekland, leka med barnet och hennes leksaker, titta i pekböcker och erbjuda henne möjligheten till att bli flerspråkig, sjunga, dansa, tvätta, städa, laga mat, baka, fika, gå på stan, träffa vänner, träffa släkten (finns inte hans hör kanske din gör de)


    Fast han VILL ju inte. Han vill vara hemma å softa och vänta på PUT så han kan dra sedan.
  • Äldre 16 Aug 06:13
    +1
    lisasali88 skrev 2017-08-15 23:12:26 följande:

    Men han är inte asylsökande om han söker på anknytning till TS!!


    I grunden är han säkert det, men befarade avslag och såg då till att skaffa anknytningsskäl istället. Rätt till grundläggande sjukvård har han ändå. Det har även papperslösa förövrigt.
Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?