• Äldre 14 Aug 07:20
    1950 visningar
    11 svar
    11
    1950

    svenskt namn?

    Hej!

    Vad tycker ni om Timotej som pojk namn? (Som motsvarande för engelska Timothy) Låter det konstigt? Känner ni någon som heter så?

  • Svar på tråden svenskt namn?
  • Äldre 14 Aug 07:49
    #1

    Nja, känns mer som ett flicknamn i mina ögon.

  • sextio­talist
    Äldre 14 Aug 08:27
    #3
    jonasSom skrev 2017-08-14 07:20:11 följande:

    Hej!

    Vad tycker ni om Timotej som pojk namn? (Som motsvarande för engelska Timothy) Låter det konstigt? Känner ni någon som heter så?


    Timotej är en blomma (gräs) och blomnamn brukar vara, enligt svensk tradition,  flicknamn.
  • Äldre 14 Aug 08:33
    #4

    Funkar för bägge kön tycker jag. I Sverige finns 4 som har Timotej som tilltalsnamn, två män och två kvinnor. Men den svenska motsvarigheten till Timothy är Tim.

  • Äldre 22 Aug 12:49
    #5
    +1
    Meriall skrev 2017-08-14 08:33:43 följande:

    Funkar för bägge kön tycker jag. I Sverige finns 4 som har Timotej som tilltalsnamn, två män och två kvinnor. Men den svenska motsvarigheten till Timothy är Tim.


    Jag trodde Tim var en förkortning...
  • Äldre 22 Aug 14:09
    #6
    +1

    Det finns ju en popgrupp, med bara tjejer, som heter Timotej, och det fanns förr ett schampo som hette Timotej med John Bauers prinsessa Tuvstarr på framsidan. Jag tycker att Timotej alltså känns som ett flicknamn.

  • Äldre 22 Aug 14:11
    #7

    ´'Timjan' skulle vara bättre då, eller ett helt annat namn.

  • Äldre 23 Aug 02:01
    #8

    Min son heter Timotej. Han är 16 år nu och verkar vara nöjd med sitt namn. Han kallas som Tim eller Tj bland kompisar.

  • yoo
    Äldre 25 Oct 03:39
    #9

    Jag tycker det är vackert. Klingar fint, är ovanligt men inte helt udda. Har träffat en Timotej men det var 20år sedan.

  • Remmen­s
    Äldre 25 Oct 03:47
    #10

    Tänk nu på barnen, inte på att ni vill verka kreativa.

    Timotej är inget schysst namn att ge en pojk.

  • Äldre 25 Oct 12:33
    #11

    Tycker att det är ett tjejnamn. 

Svar på tråden svenskt namn?