• Amanda­450
    Äldre 14 Aug 09:57
    5649 visningar
    3 svar
    3
    5649

    Vikten

    Hej hej
    Jag undrar lite kring om det finns några x-antal kilo man kan räkna med att gå upp under graviditeten samt ungefär när kilona börjar komma? - Eller om detta är väldigt olika från individ till individ?
    Jag är 155 cm lång och väger 37 kg, lider med andra ord av en ganska så ordentlig undervikt. Något jag gjort redan från födseln trots att jag äter ordentligt så det är inget jag funderar över särskilt ofta. Dock slog tanken mig nu med hur mycket jag ska räkna med att gå upp och om det finns något särskilt att tänka på när man är underviktig som gravid?

    Tackar så mycket för svar <3

  • Svar på tråden Vikten
  • Äldre 14 Aug 13:06
    #1

    Det skiljer ju sig jättemycket, men jag tror det som anses "normalt" för en kvinna med "normalt" bmi är typ 10-15 kg. Man kanske vill att en underviktig person helst ska lägga på sig mer? Prata med mvc om det, tycker jag. Det viktigaste är ju ändå att både du och bebisen får tillräckligt av alla näringsämnen ni behöver! Tror det är väldigt olika när kilona brukar komma också. I mina två graviditeter har jag lagt på mig som mest under första halvan av graviditeten, men det beror ju på när bebisen växer som mest, hur man mår under olika perioder och så.

  • Amanda­450
    Äldre 14 Aug 13:44
    #2
    Misscaswell skrev 2017-08-14 13:06:43 följande:

    Det skiljer ju sig jättemycket, men jag tror det som anses "normalt" för en kvinna med "normalt" bmi är typ 10-15 kg. Man kanske vill att en underviktig person helst ska lägga på sig mer? Prata med mvc om det, tycker jag. Det viktigaste är ju ändå att både du och bebisen får tillräckligt av alla näringsämnen ni behöver! Tror det är väldigt olika när kilona brukar komma också. I mina två graviditeter har jag lagt på mig som mest under första halvan av graviditeten, men det beror ju på när bebisen växer som mest, hur man mår under olika perioder och så.


    Tack för ditt svar! Gav lite hum om det hela :)
  • Äldre 14 Aug 19:16
    #3

    Man vet aldrig innan. Jag hade en kompis som var underviktig och hade hoppats på att gå upp mycket och få behålla nåt kilo. Icke då- hon gick upp 6 kg som hon gått ner dagen efter förlossningen Jag hade normalt BMI och gick upp 18. Ända från första början. Ner 14 på lika många dagar och väger nu mindre än när jag blev gravid. Jag hade jättemycket vätska så det var det som rann av i början.

Svar på tråden Vikten