• Aniiee

    Jag har ägt och/eller fostrat totalt 27 hundar, fråga vad du vill

    Shoot. 


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Svar på tråden Jag har ägt och/eller fostrat totalt 27 hundar, fråga vad du vill
  • freja231

    1. Varför har du ägt/fostrat totalt 27 hundar? (Jobbar du med hundar, har du ställt upp som jourhem...?)

    2. Åsikter om Cesar Milan och hans metoder?

    3. Favoritraser? 

    4. Bästa tipset för att bygga upp en lite osäker hunds självförtroende och stresstålighet? 

  • riboflavin

    Hoppsan, det är ju några stycken. Fått för mig att det inte skiljer så många år på oss så jag undrar ju hur du hunnit med?

    Jag har sen jag flyttade hemifrån för 20 år sen alltid haft minst en hund, men är än så länge bara uppe i 7 hundar.

    -Vi har nog alla den där speciella hunden som verkligen bosatte sig i hjärtat, har du någon sån?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Aniiee
    marek869 skrev 2017-08-15 14:21:33 följande:

    Kan du rekommendera olika mat till en valp på 7 månader?


    Det beror ju lite på. Hundes storlek och så. Men ett högkvalitativt valpfoder, typ Orijen, Magnussons, Taste of the wild eller Naturea.

    Färskfoder kan du ge också, typ vom- og hundemat, antingen enbart eller som komplement om hunden till exempel åter dåligt med torrfoder, vilket är rätt vanligt när de byte tänder.

    Glöm inte att ge riktiga märgben också, så tänderna får motion.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    freja231 skrev 2017-08-15 15:40:14 följande:

    1. Varför har du ägt/fostrat totalt 27 hundar? (Jobbar du med hundar, har du ställt upp som jourhem...?)

    2. Åsikter om Cesar Milan och hans metoder?

    3. Favoritraser? 

    4. Bästa tipset för att bygga upp en lite osäker hunds självförtroende och stresstålighet? 


    Jag har både ägt egna hundar (totalt 8 st, men jag är lite ful då och räknar med 3 som jag var alldeles för liten för att själv lägga mig i fostran på) jobbat med hundar på olika sätt och varit jourhem (bla volontärarbetat och jourat för ASPCA i Louisianna), och även tagit mig an andras bångstyriga bjäbbisar bara av ren vana/för att jag älskar hundar och inte gillar när de mår dåligt och hanteras fel. 

    Jag ska vara lite diplomatisk och säga att Cesar Milan är väldigt bra för  hundhållningen i USA.....

    Absoluta favoritrasen är Shetland Sheepdog. Passar alla, är väldigt snäll och följsam och vansinnigt intelligent och lättlärd. Plats nummer 2 blir den lite mer dumsnälla (inte ointelligent) men krävande Smojeden och på 3dje sitter Labradoren stadigt med sin entusiasm och livsglädje. Sen gillar jag en massa andra raser också.

    just stresstålighet kan vara svårt. Men att själv vara lugn i stressande situationer, positiv förstärkning på allt som går bra och få hunden att hålla så mycket fokus som går på dig/den som håller hunden är viktigast. Hunden ser dig som resurs och hrygghet, så försök att vara just det. 
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    riboflavin skrev 2017-08-15 15:48:33 följande:

    Hoppsan, det är ju några stycken. Fått för mig att det inte skiljer så många år på oss så jag undrar ju hur du hunnit med?

    Jag har sen jag flyttade hemifrån för 20 år sen alltid haft minst en hund, men är än så länge bara uppe i 7 hundar.

    -Vi har nog alla den där speciella hunden som verkligen bosatte sig i hjärtat, har du någon sån?


    Nä, jag är inte så gammal, men jag har haft hundar runt mig hela livet. En gång bodde jag hos en familj som har 6 helt ouppfostrade hundar! Ett koppel i princip bortglömda yorkies. Det blev en del jobb, men det gick

    Ja, jag kanske är lite tokig ibland när det kommer till hundar. En månad medan jag jourade för ASPCA hade jag 4 hundar i ett studentrum, min egna äldsta som jag har nu, plus 3 övergivna valpar. På en yta av 9 kvm. 

    Min hund som jag aldrig kommer glöma är mina föräldrars samojed Trick. De köpte henne när jag var 10 månader och vi växte upp som bästa kompisar. Hon fick en stroke när jag var 10 år och fick avlivas. Jag gick inte till skolan på en vecka....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • FruNyfiken

    Jag tycker inte att det räknas när du bott i familjer med hundar eller jobbat som volontär . Jag har haft 25 hundar under de senaste 25 åren, men de har varit våra och familjemedlemmar.

  • Aniiee
    FruNyfiken skrev 2017-08-15 19:46:03 följande:

    Jag tycker inte att det räknas när du bott i familjer med hundar eller jobbat som volontär . Jag har haft 25 hundar under de senaste 25 åren, men de har varit våra och familjemedlemmar.


    Så att uppfostra och ha/ta huvudansvar för hundar gills inte för att man inte äger de? Det är inte erfarenhet, tid, kunskap och engagemang för att hunden ägs va någon annan?

    Men, nej, självklart så behöver du inte tycka att det räknas. det är så olika vad man tycker =).
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Notetur Nomen
    Aniiee skrev 2017-08-15 17:43:57 följande:

    Jag ska vara lite diplomatisk och säga att Cesar Milan är väldigt bra för  hundhållningen i USA


    Utveckla gärna
  • Inteutanproblem

    Tänkte först att du kanske höll på med draghundar men såg sedan att du räknat in andras hundar och hundar du bara haft en kort tid. Räknar kanske inte riktigt det till att ha fostrat då just, utan för mig innebär det att man då iaf haft minst 1 år tillsammans med hunden. Men skit samma, är en definitionsfråga i grund och botten :)

    Hur många egna hundar har du nu? Jobbar du med hundar? Om inte, har du planer och drömmar isf om att jobba med hund i framtiden?

Svar på tråden Jag har ägt och/eller fostrat totalt 27 hundar, fråga vad du vill