• Calmmu

    7 veckors med magproblem

    Min 7 veckors ammande pojke har fått ont i magen.

    hemskt att se. han spänner sig, korvar, stönar och stånkar. ibland är han helt röd och börjar gråta. man hör hur magen gurglar och fiser hemska fisar.

    testat sempers magdroppar, miniform, kolikmassage.

    försöker rapa honom efter varje amning men oftast går det inte.

    vet inte vad jag skall ta mig till.

    måste jag sluta med mjölkprodukter? minskat på det idag men än så länge ser jag ingen skillnad.

    måste jag sluta amma?

    någon som kan ge andra tips?

    frågat på BVC men de säger bara omogna tramar. men detta började för ca 1 vecka sedan. innan kunde jag äta vad som helst utan att han reagerade. kunde äta massa choklad utan problem.

    jag ammar honom varannan timme ungefär. han har lite dåligt tag men får tyvärr inte till taget. försökt med hamburgargreppet för att få in mer bröst i munnen men han drar ut den igen.

    kan detta vara ett problem?

    bett läkarn kolla tungbandet men hon säger att den är ok.

    värsta tiden på dygnet är mellan 4 och 8 på morgonen. då han har det som jobbigast.

    någon som vet hur länge det tar för maten jag äter att komma i mjölken? och hur länge tar det för hans mage att reagera på mjölken han äter?

  • Svar på tråden 7 veckors med magproblem
  • Summerchild

    Går han upp i vikt som han ska? Varannan timme låter inte fel men ja skulle fokusera på om han ska ha mjölkfri ersättning.... kräks han? Jag råder vissa saker det du ska fråga en läkare om.

    Pruttar och bajsar som han ska? Knäna mot magen på bebis. Hur känns det för honom? Finns det nån ställning han somnar skönast på?

    Hur länge äter han? 15 min 30 min? Amma oftare än 2h? Amma mer sällan än 2h ...3h lr 4h ....är det så kanske på nätterna? Sover han längre då? Kanske täpper han till mjölk gångarna och ammar längre av den orsaken. Amningskudde? Några andra hjälpmedel för dina bröstvårtor som kan göra amning bättre?

    Blöjbyte... har han röd stjärt?

    Får du sova utan att du är helt slut? Känner du dig irriterad? Bebis kan känna frustration och bli kinkig ? ??? Orkar du med å försöker svara på hans signaler? Låter han skrika lite längre?

    Är han lugnare efter lite promenad ute i vagnen?

    Hoppas du hittar en lösning. Min bebis är 3v och jag lider oxå med hans bubbliga mage men han är hyfsat lugn iaf. Tjinkig snarare.

  • Summerchild

    Om din pojke ligger rak och avslappnad. Haka tätt mot bröstet och näsan i vädret. Då är ni på rätt väg.

    Men om han kröken på ryggen och du måste hålla ett finger på bröstet för att han ska få luft och att han kniper med läpparna och det pytte tag varje gång. Så är det nog magen som krånglar av egen erfarenhet.

    Jag har 4 barn. 1 var mjölkallergiker och jag helammande henne till 15 mån. Hon bet fel. Ville inte ta hela bröstet. Tjinkig efter mat. Kräktes en hel del. Ville äta mindre om man inte var noga med tiden. Men annars lugn å glad. Hon planade i vikt. Hon sov i min säng varje natt. Svarade alltid på hennes signaler. Var nöjd bebis. Var inte mammig och gick som 9 mån bebis.

    Min son på 3 v. Ammar nu. Äter ca 2 h på dag och upp till 4h natt. Bubblig mage. Biter fel när han har ont. Annars avslappnad och det känns som han har tag. Vill äta oftare vid magont. Jag svarar alltid på signaler. Han ser glad nyfiken ut övrigt. Har han i sin säng bredvid min. Nära och kan klappa honom. Funkar jättebra.

  • Anonym (Allergi)

    Han kan vara allergisk mot något. Kontakta vårdcentralen om remiss till allergi provtagning. Prova utesluta alla mejeriprodukter helt en vecka och se om du märker någon skillnad.

    Hur länge provade du med magdropparna?

  • Anonym (Ibus)

    Har du testat windy, om det är så att han behöver hjälp att få ut gaserna?

  • Calmmu

    ursäkta föe rörigt inlägg. testar svara på alla frågor..

    har går upp massor i vikt. ca 400g / vecka. stor knubbig pojke. så mat får han i sig.

    ibland kräks han kaskader. så allt är blött. ibland mindre. men han kräks inte lika mycket nu som när han inte hade så ont i magen. i början kräktes han flera ggr/ dag. enorma mängder. händer mer och mer sällan nu.

    ger honom kolikmassage som jag hittat på 1177 hemsida. där ingår "knäna mot magen". ibland fiser han när man gör det. ibland är han besvärad av det och kräks lite. använder ofta pysventil för att få ut luft. han bajsa väldigt ofta förr men nu gör han det mer och mer sällan. en gång/ dag kanske.

    tror han helst sover på mage, men har honom på sida nattetid så han inte ska kvävas om han kräks.

    han verkar gilla när man klappar honom på rumpan när han ligger på mage.

    han äter ungefär 15-20 min / gång. men ibland vill han äta i en timme. ibland i 10 min. somnar oftast när han äter. sällan han är spänd och så när han ammar. har huvudet vinklat så näsan är fri. sällan jag behöver hålla i bröstet på något vis. ibland somnar jag nästan under amning men sitter bara och ammar. inte fått till liggande amning.

    har alltid amningskudde när jag är hemma. skönast för min nacke och armar.

    vissa gånger sover han längre än andra. men är helt olika. han verkar inte ha lika ont i magen dagtid. men kanske så att han är mer i famnen. i vagnen. och mer i rörelse på dagtid. han sover nästan alltid i vagnen när den är i rörelse. eller i babyskyddet som man har i bilen. nästan tänkt testa använda den på natten.

    jag var mer frustrerad innan. sov aldrig på natten eftersom han verkar ha väldigt stort sugbehov. ville amma hela tiden. brösten gjortde så ont.

    läkarn och bvc bad mig ge napp eftersom han går upp så bra i vikt. så nu sover han lite längre även fast nappen trillar ut när han somnat ordentlig.

    kanske så att han får i sig massa luft. som stör honom.

    kanske tungan ger lite problem? den är som öite hjärtformad när den sträcks ut.

    nappen kanske ger luft?

    det felaktiga greppet ger kanske luft?

    gurglar i mage och tarmar. fiser vidriga fisar ofta. ibland när han äter också.

    gett sempers magdroppar sen BB eftersom jag åt pencillin i någon dag.

    ger "Cuplaton" droppar flera ggr/dag. det är finska versionen av minifor. typ.

  • Hacacat

    Sluta med D-vitamindropprna några dagar. Det är många bebisar som reagerar på acos oljebaserade droppar och behöver då istället vattenbaserade. Men som sagt testa att hoppa över några dagar.

  • Calmmu

    har bytt ut D dropparna till vattenbaserat för flera veckor sedan. när han visade något litet tecken på magont. men glömmer oftast ge dem.

  • Bärseleärbäst

    Vi hade liknande problem för en månad sedan men det har blivit helt bra nu. Om du inte har testat det ännu kan jag rekommendera att gå runt och amma i sele eller bärsjal, då kan han kanske somna lättare och sväljer mindre luft. Det var det som räddade oss :)

  • Bärseleärbäst

    Japp, vi har en enkel BabyBjörn. Jag lossar lite på den så att jag får plats med bröstet intill hans mun och en handduk under så det inte droppar över hela golvet ;)

Svar på tråden 7 veckors med magproblem