• Sodaci­tron
    Äldre 15 Aug 13:55
    1355 visningar
    6 svar
    6
    1355

    gick inte att kastrera

    lämnade in vår hankatt för kastrering idag. När jag bokade tid så sa jag att han endast var 15 veckor och det var inga problem sa de. Idag ringde de och sa att veterinären inte vågade för att han var för liten för att klara narkosen. Inte roligt för katten att åka iväg i onödan. När kan man kastrera honom? De kunde sagt något när jag ringde dit men de tyckte att så fort testiklarna var nere på plats så gick det utmärkt.

  • Svar på tråden gick inte att kastrera
  • Äldre 15 Aug 13:58
    #1

    Narkosen lär gå på vikt inte ålder så din kattunge är väl mindre än genomsnittet

  • Äldre 15 Aug 13:59
    #2

    Fråga veterinären. Ofta har de en viktgräns för narkos.

  • Äldre 15 Aug 14:01
    #3

    Ofta brukar man väl kastrera först efter att katten blivit 6 mån?

  • Glinda från Oz
    Äldre 15 Aug 14:14
    #4

    Vad bra att du tar ditt ansvar och kastrerar, Det var konstigt att de först sa att det gick bra och sedan ändrade sig. Olika veterinärer har olika åldersgränser, det vanligaste är 4 eller 6 månader.

  • Sodaci­tron
    Äldre 15 Aug 14:41
    #5

    Han vägde 1.4kg då han var 13 veckor. Veterinären sa inget efter vägning men han kanske är underviktig?Ja jag undrar varför veterinären idag bedömde att han kanske inte klarar av narkosen. Jag undrar ju om det är något fel på honom? Han var välkommen om en månad sa de.

  • Äldre 15 Aug 18:11
    #6

    Det är gjort studier på att det går utmärkt att kastrera så små men jag skulle rekommendera att du vänder dig till en större klinik med ordentlig övervakningsutrustning så man har koll att inte blodtrycket blir för lågt och ffa att han håller tempen.

Svar på tråden gick inte att kastrera