• Anonym (Hjälp varand­ra)
    Äldre 15 Aug 15:50
    16361 visningar
    41 svar
    41
    16361

    Ge dina goda råd angående glasögon!

    Glasögon är ofta en dyr historia så jag tänkte att vi kunde dela med oss av vad som är bra eller dåligt, värt att lägga pengar på och inte, vilka märken på glasen som är bra respektive dåliga etc. Det finns t ex många olika behandlingar som man kan göra på själva glasen vad är värt att göra och vad är det inte? Är dyra glas bättre än billiga? Hur ofta är lagom att byta glasögon ungefär om man inte har stora problem och synen förändras jättesnabbt?

    Jag har inte haft glasögon så länge men det jag har hunnnit lära mig är att ju lättare själva bågen är ju bättre känns det att ha på dom hela dagen. Personligen föredrar jag plastbågar för att dom inte blir kalla på vintern.

    Nu är det din tur att berätta något!

  • Svar på tråden Ge dina goda råd angående glasögon!
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 15 Aug 15:55
    #1

    Antireflexbehandling gör att smuts på glasen blir mycket mer störande, så det brukar jag välja bort.

  • Anonym (Sadla­r)
    Äldre 15 Aug 15:59
    #2

    Jag föredrar bågar med sadlar(tror det heter så), tycker helt enkelt det är skönare och glasögonen känns lättare. Jag har haft glasögon hela livet och brukar göra en synundersökning vartannat år, då brukar jag också köpa nya glasögon (för att jag vill förnya mig). Jag har inte märkt någon kvalitetsskillnad på billiga glas och dyra. Jag köper alltid till antireflex och antirepbehandling. Tips: Välj glasögon vars övre bågar har samma rundning/böjning som dina ögonbryn, då ser det snyggt ut.

  • Äldre 15 Aug 16:02
    #3

    Jag har sedan en tid abonnemang på mina glasögon hos Synsam och är verkligen supernöjd. Service, kontroller samt utbyte av ett par om året ingår till ett pris som vanligen ett par kostar annars... och då har jag tre par att byta med beroende på kläder och humör, det gör mig glad!

  • Anonym (Hjälp varand­ra) Trådstartaren
    Äldre 15 Aug 20:30
    #4

    Jättebra tips ni har kommit med. Hoppas att fler vill bidra.

  • Äldre 15 Aug 23:05
    #5

    Snåla inte på behandlingar. Finns inget mer estetiskt störande när folk inte har antireflex på sina glasögon. 
    Och ja, dyrare glas är bättre. Det brukar rekommenderas att kolla synen vartannat år, varje år när man är äldre för att fånga upp eventuella ögonsjukdomar. 

  • Anonym (Hjälp varand­ra) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 16:21
    #6

    Jag har inte riktigt fattat hur det där med att inte ha antireflex stör folk som ser på en. Kan någon förklara?

    Jag brukar köpa ett par progressiva och ett par nya läsglasögon samtidigt varannat år. Har börjat fundera på att göra läsglas ett år och progressiva det andra året och på så vis slippa lägga ut typ 15 000 spänn på en gång. Finns det någon nackdel med att göra så för synens skull? Det kommer ju att halta lite antar jag eftersom att läsglasen inte kommer att matcha progressiva exakt eftersom att synen troligtvis har ändrats lite på ett år. Men det skulle kännas bättre att bara köpa ett par glasögon i året istället för två på en gång. Pengarna blir ju förstås det samma men mentalt känns det bättre att lura sig själv lite, ha ha.

  • Anonym (Bella­t)
    Äldre 21 Aug 21:58
    #7
    När man inte har antireflex på sina glasögon så syns det tydliga vita reflexioner som speglar sig i glasen. Detta gör att man inte ser dina ögon klart samt ser du något sämre när dessa reflexioner uppkommer för den som bär dem. Men främst är det fult (förlåt), ser ut som man har köpt ett par läsglasögon på Clas Ohlson som man går runt med (ja det syns tydligt vilka glasögon som har antireflex eller inte). Googla antireflex glasögon så ser du skillnaden. 

    Om din syn inte har ändrats märkbart så behöver du inte byta ut dina läsglasögon varje gång du köper nya prog. Känns de bra så är de förmodligen bra. Och om du lägger ut 15 000 för två par glasögon kanske du ska kika på en annan optiker ;) 
    Nackdelen är att du inte ser lika bra (om ändring av styrka) men du kommer inte få sämre syn eller skada den. 

    Andra tips på glasögon är att verkligen känna att de sitter bra vid näsan när du provar dem, speciellt plastbågar då de inte går att ändra. Känn efter så ögonfransarna inte kommer emot då det kommer att repa glasen successivt. 
    Lägg de absolut inte med glasen ned eller tvätta i varmt vatten/ ha på vid öppning av ugn. 

    Plastbågar har en tendens att glida ner med på näsan vid värme/svett och kan ändra sig lite i formen efter ett tag.

    Om du tar av och på bågarna ofta så välj bågar med flexskalmar, annars så brukar bågen bli sned efter ett tag. 

    Garnityrbågar i all ära (då de är lätta) men är inget för någon med små barn. Går sönder lätt då det är bara fäst i glaset. Samt brukar de inte sitta lika stabilt så med progressivt glas/höga styrkor så kan det bli lite yrt när det hamnar på sniskan (vilket de gärna gör). 
     
    Behandlingar för repskydd, antireflex och smutstålighet är ett måste enligt mig,  och bör läggas krut på. 
    Högre index (tunnare glas) är inte alltid nödvändigt för läsglasögon då ett längre index ger en större bild och mindre störningar (något tyngre dock och tjockare men det är ju läsglasögon så inte så viktigt). 

    Hoppas det hjälpte någon.
  • Anonym (Hjälp varand­ra) Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 17:16
    #8
    Anonym (Bellat) skrev 2017-08-21 21:58:59 följande:
    När man inte har antireflex på sina glasögon så syns det tydliga vita reflexioner som speglar sig i glasen. Detta gör att man inte ser dina ögon klart samt ser du något sämre när dessa reflexioner uppkommer för den som bär dem. Men främst är det fult (förlåt), ser ut som man har köpt ett par läsglasögon på Clas Ohlson som man går runt med (ja det syns tydligt vilka glasögon som har antireflex eller inte). Googla antireflex glasögon så ser du skillnaden. 

    Om din syn inte har ändrats märkbart så behöver du inte byta ut dina läsglasögon varje gång du köper nya prog. Känns de bra så är de förmodligen bra. Och om du lägger ut 15 000 för två par glasögon kanske du ska kika på en annan optiker ;) 
    Nackdelen är att du inte ser lika bra (om ändring av styrka) men du kommer inte få sämre syn eller skada den. 

    Andra tips på glasögon är att verkligen känna att de sitter bra vid näsan när du provar dem, speciellt plastbågar då de inte går att ändra. Känn efter så ögonfransarna inte kommer emot då det kommer att repa glasen successivt. 
    Lägg de absolut inte med glasen ned eller tvätta i varmt vatten/ ha på vid öppning av ugn. 

    Plastbågar har en tendens att glida ner med på näsan vid värme/svett och kan ändra sig lite i formen efter ett tag.

    Om du tar av och på bågarna ofta så välj bågar med flexskalmar, annars så brukar bågen bli sned efter ett tag. 

    Garnityrbågar i all ära (då de är lätta) men är inget för någon med små barn. Går sönder lätt då det är bara fäst i glaset. Samt brukar de inte sitta lika stabilt så med progressivt glas/höga styrkor så kan det bli lite yrt när det hamnar på sniskan (vilket de gärna gör). 
     
    Behandlingar för repskydd, antireflex och smutstålighet är ett måste enligt mig,  och bör läggas krut på. 
    Högre index (tunnare glas) är inte alltid nödvändigt för läsglasögon då ett längre index ger en större bild och mindre störningar (något tyngre dock och tjockare men det är ju läsglasögon så inte så viktigt). 

    Hoppas det hjälpte någon.
    Det var många bra råd. Vad snällt att du tog dig tid att skriva allt.

    Jag hängde inte med angående att byta progressiva och läsglas. Menar du att det inte är lika viktigt att ha läsglas med senaste styrkan så man behöver inte byta dom lika ofta som progressiva? I mitt fall har jag bytt varannat år och då har min styrka ökat 0,50 sen gången innan.

    Sen är väl priset högst normalt tyvärr då progressiva glas lätt kostar runt 7000 kr och så ska bågar till för 3000-5000 kr. Läsglas kostar ju runt 3000 kr plus en båge igen för flera tusen kronor. Pengarna drar iväg snabbt då. Det är på vanliga kedjorna och inte dom billigaste visserligen men jag har ingen lust att köpa glasögon på dom allra billigaste kedjorna.
  • Anonym (Bella­t)
    Äldre 22 Aug 22:43
    #9

    Nej, inte lika viktigt då man kan justera armlängden för att få läsglg att fungera vid små ändringar bilaterat. Om du har en ändring på +0,5 (på båda ögonen för enkelhetens skull) så hamnar du ca 10 cm närmare kroppen med ett par nya glg.
    Sen beror det på ålder med, är du i 40-55 års åldern har du fortfarande en viss ackommodation kvar (förmåga att spänna linsen) så du kan se med gamla läsglg trots den lilla ändringen. 

    Om du har läsglasögon på +2,5 (nu räknar jag inte med eventuellt brytningsfel för att förenkla det) så hamnar du på ett läsavstånd på 40 cm. 1/2,5= 0,4m. (1/styrkan = avstånd i m). Detta om du har 0,00 i avståndsstyrka.

    Om din syn har ändrats med +0,5 (dvs +0,5 i avstånd) så behöver du läsglasögon på +3 (+0,5 + +2,5) för att behålla samma avstånd (dvs 40 cm).
    Om du inte byter läsglasögon så behöver du föra armarna 10 cm längre ifrån för att få fokus. 1/2= 0,5m (+2,5 -0,5 = 2 om du väljer att behålla gamla läsglö). (minus 0,5 eftersom gamla läsglg kommer bli 0,5 för svaga) 

    Om det är en ändring på -0,5 på avstånd så behöver du ta gamla läsglg närmare kroppen för att läsa. (1/3= 0,33m) (+2,5 + +0,5 (plus eftersom gamla läsglasögonen kommer bli 0,5 för starka) = +3). Dvs Ha boken på 33 cm men gamla glasögon. 

    Jo det är sant visserligen, antar att du lägger mer pengar på det progressiva glaset med (vilket glädjer mig, det gör skillnad). Antar att du refererar till Synsam, Synoptik, Smarteyes och Specsavers och att de två senare är billigare?
    För att dra ned kostnaden i ditt fall är väl att välja en båge som kostar mindre som läsglg då de vanligtvis inte syns eller används lika mycket, samt att inte välja ett tunnare glas i läsglasögon (om du inte har väldigt höga plus) men välj för all del inte asffäriskt glas som läsglas men det litar jag på att de i butiken ska ha koll på. 
  • Anonym (Hjälp varand­ra) Trådstartaren
    Äldre 23 Aug 18:16
    #10
    Anonym (Bellat) skrev 2017-08-22 22:43:10 följande:
    Nej, inte lika viktigt då man kan justera armlängden för att få läsglg att fungera vid små ändringar bilaterat. Om du har en ändring på +0,5 (på båda ögonen för enkelhetens skull) så hamnar du ca 10 cm närmare kroppen med ett par nya glg.
    Sen beror det på ålder med, är du i 40-55 års åldern har du fortfarande en viss ackommodation kvar (förmåga att spänna linsen) så du kan se med gamla läsglg trots den lilla ändringen. 

    Om du har läsglasögon på +2,5 (nu räknar jag inte med eventuellt brytningsfel för att förenkla det) så hamnar du på ett läsavstånd på 40 cm. 1/2,5= 0,4m. (1/styrkan = avstånd i m). Detta om du har 0,00 i avståndsstyrka.

    Om din syn har ändrats med +0,5 (dvs +0,5 i avstånd) så behöver du läsglasögon på +3 (+0,5 + +2,5) för att behålla samma avstånd (dvs 40 cm).
    Om du inte byter läsglasögon så behöver du föra armarna 10 cm längre ifrån för att få fokus. 1/2= 0,5m (+2,5 -0,5 = 2 om du väljer att behålla gamla läsglö). (minus 0,5 eftersom gamla läsglg kommer bli 0,5 för svaga) 

    Om det är en ändring på -0,5 på avstånd så behöver du ta gamla läsglg närmare kroppen för att läsa. (1/3= 0,33m) (+2,5 + +0,5 (plus eftersom gamla läsglasögonen kommer bli 0,5 för starka) = +3). Dvs Ha boken på 33 cm men gamla glasögon. 

    Jo det är sant visserligen, antar att du lägger mer pengar på det progressiva glaset med (vilket glädjer mig, det gör skillnad). Antar att du refererar till Synsam, Synoptik, Smarteyes och Specsavers och att de två senare är billigare?
    För att dra ned kostnaden i ditt fall är väl att välja en båge som kostar mindre som läsglg då de vanligtvis inte syns eller används lika mycket, samt att inte välja ett tunnare glas i läsglasögon (om du inte har väldigt höga plus) men välj för all del inte asffäriskt glas som läsglas men det litar jag på att de i butiken ska ha koll på. 
    Tack för ännu ett inlägg med bra information för en lekman. Jag gissar att du är i branschen?

    Vid ungefär hur mycket förändring av synen brukar det löna sig att byta glasögon och när kan man låta bli för att kostnaden inte uppväger förbättringen? Är det onödigt att byta glasögon om synen har förändrats till det sämre med 0,5 t ex?

    Om jag förstår dig rätt så kan man behålla sina gamla läsglas om synen har förändrats med 0,5 om man bara skjuter det man läser lite längre ifrån sig? Men progressiva lönar det sig att byta oftare så kanske när synen har förändrats 0,5?

    Skulle man, utan att det gör någon större skillnad för ens upplevelse, kunna byta progressiva vid 0,5 men hålla kvar läsglasen tills synen har ändrats 0,75 eller tom 1? Så i praktiken kanske man kan byta progressiva varannat år men läsglas vart tredje eller tom vart fjärde år?

    En annan sak jag funderade på och som jag tror du är inne på är att man kanske bör lägga krutet på dyra progressiva glasögon men kan ta ett mycket billigare par läsglasögon? (Det jag frågar främst om är vanlig ålderssyn när det börjar bli svårare att läsa mindre text och se nära.)
Svar på tråden Ge dina goda råd angående glasögon!