• Äldre 15 Aug 17:16
    2968 visningar
    17 svar
    17
    2968

    Kan jag få bolån?

    Hej, är jätte sugen på hus. Bor ensam utan barn och har låga utgifter.

    Har 25.000:- efter skatt varje månad och är fast anställd.

    Har lagt undan 80.000kr på 6 månader och har inga mer pengar eller tillgångar att sälja eller använda för att bygga på det spar kontot.

    Jag hat en betalnings anmärkning på 500kr som jag fick när jag hade flyttat men en mindre räkning smet till gammla adressen för länge. Den anmärkninge går ut 2019.

    Huset jag vill köpa kostar 1.3mkr och har kollat hos sbab och är sugen på att ta 5%kontant insats och 10%privatlån då jag inte har 15%av summan själv.

    Sparar 10k mer eller mindre varje månad. Lägenheten jag bor i nu kostar mig 7000i månaden med hyra/internet och försäkringar

    Har inga skulder eller lån i övrigt.

    Hur ser mina chanser ut tycker ni? Kan jag få ett lånelöfte?

    Tänkt ringa sbab nästa månad men hade varit kul och höra från er med.

  • Svar på tråden Kan jag få bolån?
  • Äldre 15 Aug 17:35
    #1

    Svårt om du har anmärkning. Låter märkligt att du har fått en anmärkning när du har så bra ekonomi....? 

  • Anonym (Kvinn­a37)
    Äldre 15 Aug 17:35
    #2

    Det där beror på om banken anser att du kommer att ha ekonomi nog att betala både huslån och privatlån samt att de räknar med schablonsummor för dina vardagsutgifter plus el, sopor osv osv. Du kan själv kolla vad existensminimum ligger på för din del och så får du lägga till de andra kostnaderna inkl lån och amortering. Dra allt detta från din lön och du bör ha några tusenlappar kvar efter det. Snabbt räknat så bör det gå, men det är bara min uppskattning mellan tummen och pekfingret.

  • Äldre 15 Aug 17:54
    #3

    Alla kan göra misstag oavsett ekonomin man har. Jag flyttade och en sista räkning för bilplats skickades till gammla addressen.

  • Äldre 15 Aug 17:56
    #4

    Svårt så länge du har betalningsanmärkning. Prata med banken

  • Äldre 15 Aug 17:57
    #5

    Det känns ju som att jag bör ha råd. Driftkostnadn på huset är 30k/år med friköpt tomt. Har räknat och jämfört och bör defenetivt ha råd och fortfarande kunna lägga undan nån krona. Men har aldrig köpt bostad förut så för mig är det ett helt nytt alltihop och vet inte hur banken riktigt jobbar för att vara ärlig

  • Äldre 15 Aug 17:59
    #6
    Selected skrev 2017-08-15 17:54:55 följande:

    Alla kan göra misstag oavsett ekonomin man har. Jag flyttade och en sista räkning för bilplats skickades till gammla addressen.


    Delgivningarna från KFM också?
  • Äldre 15 Aug 18:01
    #7
    Selected skrev 2017-08-15 17:57:57 följande:

    Det känns ju som att jag bör ha råd. Driftkostnadn på huset är 30k/år med friköpt tomt. Har räknat och jämfört och bör defenetivt ha råd och fortfarande kunna lägga undan nån krona. Men har aldrig köpt bostad förut så för mig är det ett helt nytt alltihop och vet inte hur banken riktigt jobbar för att vara ärlig


    Det är inte en Fråga om du har råd eller ej. Hindret är din betalningsanmärkning.
  • Äldre 15 Aug 18:05
    #8

    Kjell, japp det var ett jäklar gorm som jag överklagade för att ta till tinget, km skyllde på address ändring medans address ändring sa att mina uppgifter var reggade efter jag flyttade. Så Kfm hade gjort fel och som sagt. Det blev avgjort i tinget

    Kfm hade gått på samma address och inte kollat upp det ordentligt. Det hela klarades upp i januari och fick betala 500 för räkningen utan ränta osv. Men anmärkningen fick jag då det var mitt ansvar att se till att räkningarba kommer rätt. Det har varit väldigt livat om det här i vintras

  • Äldre 15 Aug 18:07
    #9
    Selected skrev 2017-08-15 17:57:57 följande:

    Det känns ju som att jag bör ha råd. Driftkostnadn på huset är 30k/år med friköpt tomt. Har räknat och jämfört och bör defenetivt ha råd och fortfarande kunna lägga undan nån krona. Men har aldrig köpt bostad förut så för mig är det ett helt nytt alltihop och vet inte hur banken riktigt jobbar för att vara ärlig


    Har du räknat med lagfart?
  • Anonym (Kvinn­a37)
    Äldre 15 Aug 18:12
    #10
    Selected skrev 2017-08-15 17:57:57 följande:

    Det känns ju som att jag bör ha råd. Driftkostnadn på huset är 30k/år med friköpt tomt. Har räknat och jämfört och bör defenetivt ha råd och fortfarande kunna lägga undan nån krona. Men har aldrig köpt bostad förut så för mig är det ett helt nytt alltihop och vet inte hur banken riktigt jobbar för att vara ärlig


    Räknat med kostnader för pantbrev?
  • Äldre 15 Aug 18:12
    #11
    Selected skrev 2017-08-15 18:05:50 följande:

    Kjell, japp det var ett jäklar gorm som jag överklagade för att ta till tinget, km skyllde på address ändring medans address ändring sa att mina uppgifter var reggade efter jag flyttade. Så Kfm hade gjort fel och som sagt. Det blev avgjort i tinget

    Kfm hade gått på samma address och inte kollat upp det ordentligt. Det hela klarades upp i januari och fick betala 500 för räkningen utan ränta osv. Men anmärkningen fick jag då det var mitt ansvar att se till att räkningarba kommer rätt. Det har varit väldigt livat om det här i vintras


    Visa upp alla papper angående det där för banken då, så de vet att det bara är otur.
  • Äldre 15 Aug 18:28
    #12

    Banker är ofta väldigt tveksama att låna ut tillnågon med betalningsanmärkning. Det skadar inte att fråga.

  • Caramb­olan
    Äldre 15 Aug 18:40
    #13

    Vi fick huslån i samma summor trots att min sambo hade en liknande "slarvanmärkning". Det var däremot tvunget att bedömas av nån form av styrgrupp på bankkontoret, vår banktjänsteman fick inte göra det själv. Och då var ändå min ekonomi prickfri, vi hade två bra löner och pengar till hela insatsen.

  • Äldre 15 Aug 19:08
    #14

    Vad tror ni om en nära släkting går in som säkerhet med sin bostad? Om det går att göra så eller liknande då. Denna har inga lån alls på sitt hus och är villig att ställa upp om det underlättar min situation

  • Äldre 15 Aug 21:23
    #15
    Selected skrev 2017-08-15 19:08:12 följande:

    Vad tror ni om en nära släkting går in som säkerhet med sin bostad? Om det går att göra så eller liknande då. Denna har inga lån alls på sitt hus och är villig att ställa upp om det underlättar min situation


    Underlättar mycket.
  • Äldre 16 Aug 16:08
    #17

    Har för mig att en endaste anmärkning kan bli "osynlig" på något sätt, men har glömt hur och varför. Men jag tror du måste gå till en personlig bankkontakt och inte SBAB. Vill det sig illa kan du få ett lånelöfte via nätet men när du har kontraktet och vill få ut lånet kan de säga nej. Och då sitter du inte så bra till.

Svar på tråden Kan jag få bolån?