• Anonym Elllii­in
    Äldre 16 Aug 02:57
    3453 visningar
    14 svar
    14
    3453

    25 ÅRS GRÄNS?????

    Så ledsamt!!! Fyller äntligen 23 år och skulle få börja min utredning via landstinget efter 3 års försök.... ringer upp gyn landstinget Falun och damen säger "tyvärr har vi ändrade kriterier för fertilitesutredning/ivf välkommen tillbaka när du fyller 25".... mitt hjärta gick i tusen bitar!! Fixk pcos diagnosen som 15 åring pga utebliven mens. Har ingen egen ÄL redan konstaterat.. och ändå måste jag sitta och vänta två år på att få tabletter(el dylikt) för att någonsin få detta att funka.... någon som kan relatera eller kanske rent av är i samla sits....?:(

  • Svar på tråden 25 ÅRS GRÄNS?????
  • Äldre 16 Aug 05:57
    #1

    Trodde det bara var ivf som hade 25 års gräns.. inte utredning? För är ju helt meningslöst å försöka om du inte ens får ägglossning. Du borde ringa igen eller till nån annan kanske privat å få hjälp med din pco.

  • Äldre 16 Aug 07:45
    #2

    Trådstartaren- Sök dig till en privat gyn istället och se till att få letrozol utskrivet. Används vid pcos för att få igång ägglossningen.

  • Anonym (:D)
    Äldre 16 Aug 19:02
    #3

    Reproduktionscentrum i Uppsala har en rekommenderad åldersgräns på 25 år men gör individuella bedömningar, samt att väntetiden där just nu är mellan 6-12 månader för donerade spermier enligt hemsidan pga att många ensamstående kvinnor söker. Jag vet inte hur din situation ser ut, men kan iallafall tipsa om att vända dig dit!

    Min sambo är 23 år och jag är 26 år. Vi var på vårat första kuratorsamtal igår eftersom vi behöver donerade spermier för att jag inte har några. Hon sa inget speciellt om hennes ålder eller den rekommenderade åldern heller för den delen, men att väntetiden är på ungefär ett år. Jag har tidigare mailat och frågat om åldersgräns och svaret jag fick då var att dom gör individuella bedömningar, samt att väntetiden var ungefär ett år och då kommer min sambo inte vara så långt ifrån 25 när det blir dags iallafall :)

  • Anonym Elllii­in Trådstartaren
    Äldre 17 Aug 06:22
    #4

    Gäller tydligen allt som har med fertilitet att göra i mitt landsting...(Dalarna) dom ville inte ens kolla om jag har egen äl där...

    Ja jag får helt enkelt vända mig privat.. men känns så "värdelöst" att behöva kasta ut flera tusen bara för att jag är för ung...

    Jag har en sambo! Känns ju lite som att det nästan är lika bra att vänta tills man är 25 bara helt enkelt! Men de känns ju inte kul när ett landsting ska bestämma över när man får bli förälder och inte.. det borde man ju få bestämma själv..

    TACK alla snälla för era svar!!!

  • Äldre 17 Aug 08:29
    #5

    Anomym Elin- Kolla om det finns någon privat gyn som har landstingsavtal i ditt län. Har de landstingsavtal så gäller frikortet/högkostnadsskyddet, då kostar det bara max 300kr eller vad priset är i ditt landsting.

    Lycka till !

  • Anonym (:D)
    Äldre 17 Aug 17:05
    #6
    Anonym Ellliiin skrev 2017-08-17 06:22:38 följande:

    Gäller tydligen allt som har med fertilitet att göra i mitt landsting...(Dalarna) dom ville inte ens kolla om jag har egen äl där...

    Ja jag får helt enkelt vända mig privat.. men känns så "värdelöst" att behöva kasta ut flera tusen bara för att jag är för ung...

    Jag har en sambo! Känns ju lite som att det nästan är lika bra att vänta tills man är 25 bara helt enkelt! Men de känns ju inte kul när ett landsting ska bestämma över när man får bli förälder och inte.. det borde man ju få bestämma själv..

    TACK alla snälla för era svar!!!


    Du kan skicka en egen-remiss till Uppsala genom att logga in på 1177.se och använda E-tjänster. Den blir behandlad precis som vilken remiss som helst som är från läkare, dock omfattas man inte av vårdgarantin på 3 månader då man kommer från ett annat landsting. Vi skickade in egen-remiss i maj och fick tid för kuratorsamtal och läkarbesök direkt när dom öppnade igen efter sommarstängningen. Du behöver bara betala för själva besöken, inte för behandlingen. Man har 6 inseminationsförsök eller 3 IVF. Om ni inte är i behov av spermiedonation så vet jag inte alls hur det ser ut med köer i och med att man inte behöver vänta på att matchas och så, men du kan ju alltid ringa dit och fråga innan! Skulle du mot förmodan bli gravid på naturlig väg och det går vägen så hör du bara av dig om att du inte längre vill stå i kö. Du förlorar ju inget på att ställa dig i kö där redan nu om väntetiden kanske är lång, istället för att börja när du har fyllt 25 och får vänta ännu längre :)
  • Anonym (:D)
    Äldre 17 Aug 17:07
    #7
  • Anonym Elllii­in Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 01:06
    #8
    UndrandeSökare skrev 2017-08-17 08:29:48 följande:

    Anomym Elin- Kolla om det finns någon privat gyn som har landstingsavtal i ditt län. Har de landstingsavtal så gäller frikortet/högkostnadsskyddet, då kostar det bara max 300kr eller vad priset är i ditt landsting.

    Lycka till !


    Men åldersgränsen gäller alltså inte trots landstingavtal? Verkar ju mysko men vore ju fantastiskt!:D
  • Anonym Elllii­in Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 01:08
    #9
    Anonym (:D) skrev 2017-08-17 17:05:50 följande:

    Du kan skicka en egen-remiss till Uppsala genom att logga in på 1177.se och använda E-tjänster. Den blir behandlad precis som vilken remiss som helst som är från läkare, dock omfattas man inte av vårdgarantin på 3 månader då man kommer från ett annat landsting. Vi skickade in egen-remiss i maj och fick tid för kuratorsamtal och läkarbesök direkt när dom öppnade igen efter sommarstängningen. Du behöver bara betala för själva besöken, inte för behandlingen. Man har 6 inseminationsförsök eller 3 IVF. Om ni inte är i behov av spermiedonation så vet jag inte alls hur det ser ut med köer i och med att man inte behöver vänta på att matchas och så, men du kan ju alltid ringa dit och fråga innan! Skulle du mot förmodan bli gravid på naturlig väg och det går vägen så hör du bara av dig om att du inte längre vill stå i kö. Du förlorar ju inget på att ställa dig i kö där redan nu om väntetiden kanske är lång, istället för att börja när du har fyllt 25 och får vänta ännu längre :)


    Men åh tack så jätte mycket för tipset! Det måste jag ju verkligen kolla upp!! Tack!!!!
  • Anonym Elllii­in Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 01:09
    #10
    Anonym (:D) skrev 2017-08-17 17:07:35 följande:

    Gå in och kika :)

    www.akademiska.se/Verksamheter/Reproduktionscentrum/Sok-vard-hos-oss/


    Ska jag definitivt tack så mycket!!!
  • Anonym (:D)
    Äldre 18 Aug 01:16
    #11

    Ingen fara :) Jag var själv lite orolig då min sambo inte är 25 år än och vi hade bestämt oss för att börja nu (jag har inga spermier), så jag skickade in och förklarade som det var och vi hamnade på väntelistan. Nu har vi varit på kuratorsamtal och vi fick ett bra intryck och är nog ganska säkra på att vi blir godkända då kuratorn inte sa att vi behövde oroa oss efter samtalet.

  • Anonym Elllii­in Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 01:25
    #12
    Anonym (:D) skrev 2017-08-18 01:16:10 följande:

    Ingen fara :) Jag var själv lite orolig då min sambo inte är 25 år än och vi hade bestämt oss för att börja nu (jag har inga spermier), så jag skickade in och förklarade som det var och vi hamnade på väntelistan. Nu har vi varit på kuratorsamtal och vi fick ett bra intryck och är nog ganska säkra på att vi blir godkända då kuratorn inte sa att vi behövde oroa oss efter samtalet.


    Men dehär var då alltså utanför erat eget landsting? Och heller inte ett landsting som eran klinik hade avtal med?:D
  • Anonym (:D)
    Äldre 19 Aug 19:26
    #13

    Ja, vi tillhör inte Uppsala och enligt nya patientlagen kan man söka vård vart som helst! Vi har ingen klinik där vi kan göra inseminationer/IVF i vårat län, så vi hade ju förmodligen ändå blivit remitterade till Uppsala om vi först hade kontaktat någon här, så vi skickade egen remiss dit från början :)

  • Anonym Elllii­in Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 00:04
    #14
    Anonym (:D) skrev 2017-08-19 19:26:07 följande:

    Ja, vi tillhör inte Uppsala och enligt nya patientlagen kan man söka vård vart som helst! Vi har ingen klinik där vi kan göra inseminationer/IVF i vårat län, så vi hade ju förmodligen ändå blivit remitterade till Uppsala om vi först hade kontaktat någon här, så vi skickade egen remiss dit från början :)


    Jaha okej!:D men jag tror nästan jag bekostar på själv.. längtan är så sjukt enorm..
Svar på tråden 25 ÅRS GRÄNS?????