• Äldre 16 Aug 13:19
    10365 visningar
    11 svar
    11
    10365

    Falukorv bra?

    Äter falukorv flera gånger i veckan. Gott, billigt och lättlagat tycker jag. Dåligt och hälsovådligt säger andra utan att nämna varför.
    Varför väcker falukorven så starka känslor? Tillhör den inte gängse husmanskost?Cool

  • Svar på tråden Falukorv bra?
  • Äldre 16 Aug 13:23
    #1

    Är väl mkt salt och så i den och inte så bra att äta rött kött så ofta. Men ibland är helt ok. Det mesta är ok att äta ibland och det mesta är dåligt att äta jätteofta.

  • Äldre 16 Aug 13:34
    #2
    Meriall skrev 2017-08-16 13:23:53 följande:

    Är väl mkt salt och så i den och inte så bra att äta rött kött så ofta. Men ibland är helt ok. Det mesta är ok att äta ibland och det mesta är dåligt att äta jätteofta.


    Jag ska beakta dina synpunkter och se mig om efter bra alternativ. Kanska man ska börja äta strömming lite oftare?
  • Äldre 16 Aug 13:40
    #3

    Jag själv anser att Falukorv är rätt onyttigt, och det är inget jag själv klassar som bra mat. Otroligt kalorität, väldigt lågt kolhydrat och protein innehåll i förhållande till dess höga fetthalt. Näringsfattigt också enligt mig. 4 skivor om ca 1 cm tjocka (innan tillagning) motsvarar ca 75gram korv = 195 kalorier.

    Äter det några gånger om året men inte mer än så.

  • Ottoss­on
    Äldre 16 Aug 14:04
    #4

    Tycker det är billig och bra mat, framförallt god. Se dock till att ha åtminstone en vegetarisk dag och en fiskdag varje vecka. Fisk är bra för intelligensen.

  • Äldre 16 Aug 14:05
    #5
    -2

    Korv är nästan lika cancer framkallande som att röka så hälsosamt är det inte. Men gott, ja. Sen innehåller korv annat som mycket salt också.

    Men allt processerat kött som tex korv, skinka, bacon är cancer framkallande i klass med att röka. Sen har vi ju fettet man får i sig från djurets kött som täpper till blodkärlen och stör glukos processen i kroppen som kan leda till typ 2 diabetes.

    Sen missar man ju att få i sig mer nyttig mat som innehåller mer av vad kroppen faktiskt behöver i form av fibrer, mineraler och vitaminer när man äter mat som inte ger kroppen de den behöver.

  • Ottoss­on
    Äldre 16 Aug 14:11
    #6
    Karin677 skrev 2017-08-16 14:05:24 följande:

    Korv är nästan lika cancer framkallande som att röka så hälsosamt är det inte. Men gott, ja. Sen innehåller korv annat som mycket salt också.

    Men allt processerat kött som tex korv, skinka, bacon är cancer framkallande i klass med att röka. Sen har vi ju fettet man får i sig från djurets kött som täpper till blodkärlen och stör glukos processen i kroppen som kan leda till typ 2 diabetes.

    Sen missar man ju att få i sig mer nyttig mat som innehåller mer av vad kroppen faktiskt behöver i form av fibrer, mineraler och vitaminer när man äter mat som inte ger kroppen de den behöver.


    Ska man lyssna på forskarna så är allting cancerframkallande. Sen är det ju också stor skillnad på korv och korv. Men visst, man kanske inte ska äta det varje dag. Men en Ost & Bacon från pressbyrån är värd all eventuell cancer.
  • Äldre 16 Aug 14:11
    #7
    Karin677 skrev 2017-08-16 14:05:24 följande:

    Korv är nästan lika cancer framkallande som att röka 
     
    Men allt processerat kött som tex korv, skinka, bacon är cancer framkallande i klass med att röka. .


    Nu sprider du fealktigheter!

    https://www.metro.se/artikel/d%C3%A4rf%C3%B6r-g%C3%A5r-det-inte-att-s%C3%A4ga-att-korv-%C3%A4r-lika-cancerframkallande-som-cigaretter-xr

  • Äldre 16 Aug 14:45
    #8
    +1

    Tja, personligen är jag inget fan av falukorv, men kan ju ge mig på en liten analys av innehållet, i alla fall....

    Här är innehållsförtäckningen för Scans vanliga falukorv, med kommentarer från mig:

    Ingredienser:
    Svenskt gris- och nötkött (58%), Rätt låg kötthalt. högre kötthalt är bättre, men man måste komma ihåg att det heller inte bör vara hur mycket kött som hellst. en god, bra korv har ca 65-85% kött.
    vatten, Inte mycket att orda om. Allt innehåller vatten. Frågan är väl dock hur mycket, Förmodligen ganska mycket, eftersom det står som nr 2 i listan.
    fett från gris, Inte heller så mycket att orda om. Utan späck, ingen korv.
    potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakt (cayenne, muskot),  Igen, helt vanliga, naturliga ingredienser som gör en korv.
    antioxidationsmedel E300, askorbinsyra, dcs C-vitamin. Bra grej att ha i korv, på intet sätt farligt. Framgår inte om det är syntetiskt, men det spelar förmodligen ingen större roll
    konserveringsmedel E250, Natriumnitrit. Omdiskuterat. Vissa djurförsök har påvisat cancerrisk, men så vitt jag vet är ingenting fastställt, så försiktighetsprincipen gäller.
    rökarom. Fetthalt 23%. Inget konstigt. 

    Vad gäller näringsvärdet så är det få kolhydrater och ganska mycket fett. Den stora grejen där är väl saltet, 1,9 gram salt per 100 g korv.  Det är en tredjedel av WHOs rekommenderade saltgräns per dag.

    Vi tittar vidare på scans andra falukorvar.....

    Falukorv Rapsgris:
    INGREDIENSER: Svenskt rapsgris- och nötkött (68%), vatten, potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakt (bl.a. muskot och cayennepeppar), druvsocker, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom. Fetthalt: 19%.

    eftersom det är exakt samma infredienser så väljer jag att inte kommentera var för sig. Enda skillnaden är druvsockret, vilket jag undrar gör där. Onödigt tillägg. Kötthalten är högre, vilket enligt mig är bättre. Fetthalten är lägre, kolhydratshalten är lite högre och det är mer protein (så klart. mer kött = mer protein). Det är 2 gram salt i den här korven per 100 g.

    Deli Jägarfalukorv:
    INGREDIENSER: Svenskt nöt- och griskött (60%), vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, druvsocker, kryddor, kryddextrakt (bl. a. cayennepeppar, muskot), lök, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom framställd av lönn och ek. FETTHALT: 22%. 

    Ok, så lite mindre kött och lite mer fett än Rapsgris-varianten, men fortfarande mer kött än originalet, druvsocker igen och vi får veta vad rökaromen kommer av. Inget som skriker "jägare" eller "deli" till mig, direkt. Även denna har salt på 1.9 gram/100 g.

    Deli Falukorv:
    INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (68%), vatten, potatismjöl, fett från gris, druvsocker, salt, lök, kryddor, kryddextrakt(bl.a. cayennepeppar, muskotnöt), antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom framställd av lönn och ek. FETTHALT: 20%.

    Inget nytt under kjolen. Det här är i princip rapsfriskorven, fast de har skrivt ut var rökaromen kommer ifrån, och det är aningens mer fett i. 

    Ekologisk Falukorv:
    Ingredienser: Svenskt gris- och nötkött (62%)*, vatten, fett från gris*, potatismjöl*, salt, kryddor* (muskotnöt), lök*, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, FETTHALT:21%,

    Ok, så skillanden är att den är ekologisk OBS INTE KRAVMÄRKT. Det ärfortfarande E250 i, vilket gör att den diskvalificeras från Krav-märkningen. Annars är det inte så mycket att tillägga, vilket inte är förvånande, eftersom falukorv är ursprungsskyddat och man inte får variera den alltför mycket.

    Så, är falukorv nyttigt? Nja, inte direkt. Men inte heller direkt onyttigt. När vi diskuterar sånt här har vi ofta samma problem som när vi diskuterar vacciner - ingen fattar vad "dos" betyder för något. Man ska självklart inte överäta någonting, men ingenting i falukorven är farligt i normala mängder.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Äldre 16 Aug 17:43
    #9
    Aniiee skrev 2017-08-16 14:45:23 följande:

     Den stora grejen där är väl saltet, 1,9 gram salt per 100 g korv.  Det är en tredjedel av WHOs rekommenderade saltgräns per dag.


    Du som verkar ha koll, vad är för mycket salt dåligt för (mer än om man har högt blodtryck, då kan det höjas ännu mera)?

    (Korvens 'lilla' saltmängd gör varken till eller från till den saltlakrits jag själv äter typ en gång eller två i veckan.)
  • Äldre 16 Aug 19:36
    #10
    Tow2Mater skrev 2017-08-16 17:43:45 följande:
    Du som verkar ha koll, vad är för mycket salt dåligt för (mer än om man har högt blodtryck, då kan det höjas ännu mera)?

    (Korvens 'lilla' saltmängd gör varken till eller från till den saltlakrits jag själv äter typ en gång eller två i veckan.)
    Du kan få högt blodtryck även om du inte hade det från början (ovanligare, förstås). Men det är främst blodtrycket som är bekymret. Högt blodtryck ökar risken för stroke och hjärt- och kärlsjukdomar, så, domino-effekten.

    Jag vet inte vad du äter för saltlakrits, eller hur mycket men det är oftast amoniumklorid (salmiak/salmiakki) som är saltet i saltlakrits, vilket inte ger samma effekter på kroppen som natriumklorid (ibland är det båda...).

    Jag är inte själv så där super på lakrits, så en snabbkoll hos Fazer ger mig att ger mig att saltlakrits bara innehåller ca 0.2 gram salt (natriumklorid)/hg, men det finns säkert saltare saltlakrits än så.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Äldre 16 Aug 19:56
    #11
    Aniiee skrev 2017-08-16 19:36:03 följande:
    Du kan få högt blodtryck även om du inte hade det från början (ovanligare, förstås). Men det är främst blodtrycket som är bekymret. Högt blodtryck ökar risken för stroke och hjärt- och kärlsjukdomar, så, domino-effekten.

    Jag vet inte vad du äter för saltlakrits, eller hur mycket men det är oftast amoniumklorid (salmiak/salmiakki) som är saltet i saltlakrits, vilket inte ger samma effekter på kroppen som natriumklorid (ibland är det båda...).

    Jag är inte själv så där super på lakrits, så en snabbkoll hos Fazer ger mig att ger mig att saltlakrits bara innehåller ca 0.2 gram salt (natriumklorid)/hg, men det finns säkert saltare saltlakrits än så.
    Intressant, tack.

    Min ena favorit är turkisk peppar, vad jag kan hitta finns det 1.56g salt per 100g godis.

    Den andra favoriten är häxvrål. verkar ha bara 0.38g salt.

    (OT, ja jag vet.)
Svar på tråden Falukorv bra?