• faren

    Var fan har alla "småkryp" tagit vägen?

    Okay, jag har en liten trädgård. Den brukar vara invaderat av diverse småkryp. Men Denna sommaren, har jag fan bara sett 3 fjärilar, 2 nyckelpigor, en humla, 2 bin, och så i dag den allra första getingen, på hela sommaren?

    För inte att glömma "husflugorna" tror jag har haft 2, och ingen spyfluga?

    Ingen "mördarsnigel" ens?? Men en jävla massa bladlus, som är jättestora, och som har tagit "död", på det mesta jag har planterat/ odlat!

    Vafan har småkrypen tagit vägen? Har "vi" utrotat dem,utan att få någon information?

    Bladlössen är stora och feta, och röda. Först var de bleka, som de brukar vara, nu   rödbruna, och det blir ingen skörd i år.....

    Var är alla småkryp?  Ni som har trädgårdar, kan ni berätta för mig om ni har upplevt samma?

    Nu bor jag förvisso ute på landet. Men ni som har villa trädgårdar, och tycker om att odla lite, och lite med blommor, buskar, rabatter?Gråter

  • Svar på tråden Var fan har alla "småkryp" tagit vägen?
  • lövet2

    Hos oss har de nog helt enkelt frusit i hjäl. Vi har inte haft just någon sommarvärme.

  • Inteutanproblem

    Det beror på den kalla våren och inledningsvis mycket torra sommaren. Lokalt kan det ju vara betydligt bättre på den punkten nu, just torkan. Men vädret överlag har varit ombytligt, svala perioder med en del varma inslag lite nu och då. Överlag torrt, för torrt.

    Fjäril har jag massor av i min trädgård, men då har vi ingen vanlig trädgård utan alla våra grönytor utgörs av riktig ängsmark - slår 9tkvm med lie mitt i sommaren. Så har massor av ängsblommor som är bra för fjärilar och det lockar hit dom som finns i området. Sedan har vi fått frekventa störtregn med jämna mellanrum under de senaste 1,5 månaderna vilket satt fart på en hel del växter. Har väldigt mycket jordgubbar och smultron, massor av bär! Sjukt mycket hjortron också - men har knappt ett endaste moget bär på någon mina bärbuskar och har inte sett röken av varken lingon eller blåbär. Humlor har jag sett ett fåtal, betydligt mindre än förra året. Nästan inga flugor heller. Knott och mygg är det lite av också, vilket gör mig glad men är desto värre för alla småfåglar och fladdermöss.

    Bor i Västernorrland, Höga Kustens inland.

  • faren
    Flash Gordon skrev 2017-08-16 15:29:51 följande:

    Var på radion igår om det. Nordegren och Epstein i P1.

    Lokalt har det varit ett år näst intill utan insekter. Beror på torrvädret som vissa haft.


    Men det regnade ju här  från  början i mitten på juli, och nu är det slutet på augusti? Det regnade ta mig fan 3 veckor i sträck , här. och lik förbannat är det torka???
  • Flash Gordon
    faren skrev 2017-08-16 18:19:55 följande:
    Men det regnade ju här  från  början i mitten på juli, och nu är det slutet på augusti? Det regnade ta mig fan 3 veckor i sträck , här. och lik förbannat är det torka???
    De drunknade väl då?!

    Har du mindre insekter än vanligt har det säkert att göra med torka(och kyla) innan de där regnen kom.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6738505
  • Blond tjej

    Dåligt med insekter denna sommar efter som det var en mycket kall vår för det var många insekter som strök med  kylan.
    Det verkar där emot finnas mycket orm i år för jag har sett sju stycken hittills Rynkar på näsan

Svar på tråden Var fan har alla "småkryp" tagit vägen?