• Flodhästen

    Gravidmage och övervikt

    Jag är 29 år, 1,70 lång och väger 120 kg. 
    Jag vet att jag är överviktig och är det framförallt för att jag gick upp 40 kg pågrund av antidepp för 3 år sedan. Jag har kämpat mycket med min psykiska hälsa de senaste åren och därför är inte vikten min största prioritet. 

    Nu har även jag börjat blivit sugen på att bli gravid och min största sorg, konstigt nog, är att jag inte kommer att få en söt fin gravidmage som andra kvinnor får. Detta pågrund av min stora överviktigt och min reda stora mage. Någon som känner igen sig i detta eller är det bara jag? 

    Jag ber er att undvika kommentarer som "det är ju bara att gå ner". Det fungerar inte så för mig just nu pågrund av min psykiska hälsa inte är stabil. (Därför tänker vi inte heller skaffa barn exakt just nu)

  • Svar på tråden Gravidmage och övervikt
  • Anonym (Sara)

    Jag vet hur det är att vara deprimerad. Jag har haft djupa depressioner sen jag var barn. Som vuxen har jag ätit mängder av ssri. Inget har hjälpt. Det som hjälpte för mig var när jag slutade med medicinen och började träna. Säger inte att det behöver vara samma för dig men det finns mängder med studier som visar att träning kan vara effektivt mot depression.

  • Flodhästen
    Anonym (Sara) skrev 2017-08-16 16:37:34 följande:

    Jag vet hur det är att vara deprimerad. Jag har haft djupa depressioner sen jag var barn. Som vuxen har jag ätit mängder av ssri. Inget har hjälpt. Det som hjälpte för mig var när jag slutade med medicinen och började träna. Säger inte att det behöver vara samma för dig men det finns mängder med studier som visar att träning kan vara effektivt mot depression.


    Jag mår absolut bättre av att träna. Min senaste depp var utan mediciner även då läkarna vill att jag ska äta det. Så det är något jag försöker göra regelbundet men det fungerar inte alltid. 
  • Anonym (Sara)

    Du måste fokusera på att må bra. Träna när det funkar men tryck inte ner dig själv när det inte funkar. Du förstår själv att det inte är lämpligt att skaffa barn när du inte mår psykiskt bra så om du vill ha barn måste du fokusera på att må bättre. Negativa tankar som att du inte kommer få en söt gravidmage bör du försöka skjuta undan. Om ett par år kanske du inte är lika stor ändå eller så är det kanske inte viktigt längre.

    Jag vet inte hur det är för dig men för mig så hade jag helt fel fokus när jag var sjuk. TJag trodde det var viktigt hur folk såg mig och att vara vacker. Nu vet jag att det som spelar roll för mig är att ha vänner och familj som älskar mig och att göra saker jag tycker är kul och mår bra av.

  • Flodhästen
    Anonym (Sara) skrev 2017-08-16 18:33:24 följande:

    Du måste fokusera på att må bra. Träna när det funkar men tryck inte ner dig själv när det inte funkar. Du förstår själv att det inte är lämpligt att skaffa barn när du inte mår psykiskt bra så om du vill ha barn måste du fokusera på att må bättre. Negativa tankar som att du inte kommer få en söt gravidmage bör du försöka skjuta undan. Om ett par år kanske du inte är lika stor ändå eller så är det kanske inte viktigt längre.

    Jag vet inte hur det är för dig men för mig så hade jag helt fel fokus när jag var sjuk. TJag trodde det var viktigt hur folk såg mig och att vara vacker. Nu vet jag att det som spelar roll för mig är att ha vänner och familj som älskar mig och att göra saker jag tycker är kul och mår bra av.


    Tack för dina fina ord!
Svar på tråden Gravidmage och övervikt