• ericafriman

    redovisingsekonom student- skattefrågor

    Hejsan.


     
    Jag har problem med skattefrågor. har gjort bokföringen klar och så säger min handledare på min praktikplats: Du har glömt att ta med det nya UB från konto 1630 till Utgående Balans. Sånt bråkar Skatteverket om, så korrigera det och sen summera debet- och kreditsidorna så att du ser att du har samma summa på bägge sidorna.


    Jag förstår inte vad hon menar. har bifogat verifikaten på skattekontot, t-kontot på 1630 skatt och utgående balans. vad är det jag ska korrigera? vad är det jag ska skriva på debet-sidan på t-kontot 1630? och vad ska stå på utgående balans. har för mig att det ska stå konto 1630, 3569 kr på debetsidan på utgående balas för att sidorna ska bli lika. men hur blir det då på skattekontots t-kontot? ska man ta med skattekontot till utgående balans? har aldrig sett att någon gjort det tidigare vid bokföring.

    jätte tacksam för svar & hjälp.


     


    Mvh Erica Friman

  • Svar på tråden redovisingsekonom student- skattefrågor
  • ensam1

    Vad hon menar är antagligen att du inte bokat bort betalningen till skattekontot utan på något vis låtit det ligga kvar som en skuld, för du har ju en skuld på ungefär 36,000 UB. Nu kan jag inte säga direkt att det är det hon menar för jag blir inte klok på hur du tänkt och vad dina bokningar egentligen innebär mer än att det ser väldigt konstigt ut men det är en teori i alla fall.

  • ericafriman

    jaha menas det att jag ska bokföra en betalning för skulden? hur bokför jag detta? kommer de 36 474kr bort då från utgående balans då eller vad händer?

    jätte tacksam för hjälpen

  • ensam1

    Att du aldrig sett någon boka upp skattekontot vid bokslut beror på att du normalt inte har något saldo där. Du redovisar skatter och avgifter så det blir en skuld men samtidigt betalar du dina skatter så skulden jämnas ut och försvinner.

    Att hjälpa dig är nästan omöjligt eftersom jag inte förstår varifrån dina siffror kommer mer än att momsomföringen ser väldigt knepig ut och att skatter och avgifter är bokade mot skattekontot utan att verka betald. 

    För att kunna veta vad som är rätt eller fel behövs alla förutsättningar du har för uppgiften och hur du tänkt när du bokat upp dem. En bra tumregel är att du aldrig bokar något utan att fråga dig själv vad som egentligen händer. Är det något som försvinner eller tillförs företaget? Hur betalas det, eller det kanske inte betalas alls? Ökar eller minskar skulderna och på vilket sätt sker det? 

Svar på tråden redovisingsekonom student- skattefrågor