• Anonym (?)
    Äldre 17 Aug 15:42
    5629 visningar
    17 svar
    17
    5629

    "Hålltider" under graviditet.

    Vid vilka tillfällen under graviditeten behöver man vara hemma för att kunna göra olika undersökningar och liknande? En kompis blev tvungen att boka om sin (4 veckors) utlandsresa för att kunna göra KUB-testet vid rätt period hemma och då vi reser en hel del funderar jag på vad man bör tänka på innan man bokar saker när vi snart sätter igång att försöka skaffa barn.

  • Svar på tråden "Hålltider" under graviditet.
  • Äldre 17 Aug 15:48
    #1

    För mig som hade en graviditet utan komplikationer och behov av extra koll var det kub i v 12, ultraljud i v 18 som var de viktiga grejerna. Därtill var det sedvanliga kolla blodtrycket och mäta magen, men det tror jag nog att man kan vara utan en gång.

  • Äldre 17 Aug 15:48
    #2

    Glömde inskrivningen som var i v 8 för min del.

  • Äldre 17 Aug 15:49
    #3

    Ungefär v 12-13 kubtest, v 18-20 RUL, och v 30+ göukosbelastning. Men allt det får du reda på på första besöket hos barnmorskan


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 17 Aug 18:17
    #4

    Gör nipt privat så kan ni boka in när det passar er och skippa kub.

  • Äldre 17 Aug 18:49
    #5

    Olika landsting har olika hålltider. Hos mig görs ul i v 19+ tex

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 08:57
    #6

    Vi bor i Stockholm så det är tiderna här som är aktuella för oss.

    Att få reda på vid inskrivning är lite väl sent om inskrivning är v.8 och KUB v.12, det var nog just det som hände min kompis när de bokade om sin resa med 3 veckors varsel med alla extrakostnader det innebar :O Så jag vill ha koll i förväg :)

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 08:59
    #7
    EpicNurse skrev 2017-08-17 15:49:59 följande:

    Ungefär v 12-13 kubtest, v 18-20 RUL, och v 30+ göukosbelastning. Men allt det får du reda på på första besöket hos barnmorskan


    Vad är göukosbelastning? Har aldrig hört talas om det.
  • Äldre 18 Aug 09:00
    #8

    Glukosbelastning gissar jag att det ska stå. Antar att jag själv fick göra en sån, men har inget minnet av det.

  • Äldre 18 Aug 10:18
    #9
    +1
    Duckan skrev 2017-08-18 09:00:47 följande:

    Glukosbelastning gissar jag att det ska stå. Antar att jag själv fick göra en sån, men har inget minnet av det.


    Precis!

    Man dricker koncentrerat socker när man är fastande på morgonen, sen ett par timmar senare tar man ett stick i fingret och kollar blodsockret för att se om kroppen klarat av att bryta ner sockret eller om man har utvecklat graviditetsdiabetes!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (bm)
    Äldre 19 Aug 22:23
    #10

    Du är alltså inte gravid än? Boka dina resor, lev som vanligt. Det kan ta tid att bli gravid. Är du bortrest så är du, det mesta kan man skjuta på. Kub senast v 14, rutin-ul (det viktiga) 18-20. Inskrivning när som helst. /bm

  • Äldre 20 Aug 14:24
    #11

    Förutom redan nämnt så finns det en begränsning på hur sent du får flyga och när försäkringar täcker ev vård utomlands. Har inte vilken vecka det är i huvudet längre dock.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 21 Aug 00:20
    #12
    Anonym (bm) skrev 2017-08-19 22:23:21 följande:

    Du är alltså inte gravid än? Boka dina resor, lev som vanligt. Det kan ta tid att bli gravid. Är du bortrest så är du, det mesta kan man skjuta på. Kub senast v 14, rutin-ul (det viktiga) 18-20. Inskrivning när som helst. /bm


    Nej, det är jag inte, men vill ha koll på att t.e.x inte boka något större mer än 10-14 veckor framåt (Om det är första tiden man bör passa? Vi vill absolut göra KUB iaf) när vi försöker.

    När vi reser brukar det liksom inte vara charter en vecka till Mallis utan mer 3-4 veckor med massa olika delar och aktiviteter bokade med olika arrangörer = dyrt att skippa och majoriteten lär inte tas av någon försäkring "bara" för att man blivit gravid just inför det och inte vill missa KUB. (Och ja, i normalfall bokar vi ofta resor 6+ månader i förväg)

    Skulle jag leva mitt liv som vanligt skulle vi för övrigt planera in främst dykresor så det är absolut inte aktuellt, vi vill liksom inte slänga bort 30-40k på "ojdå, det gick visst snabbt att bli gravid ändå och nu kan jag ju inte dyka som tänkt".
  • elyse
    Äldre 21 Aug 03:10
    #13

    Det viktiga är väl hur du kommer att må? Inte för att måla fan på väggen, men du kanske inte kommer att kunna göra så mycket alls i flera månader 3-4 veckor efter befruktning och framåt.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 21 Aug 11:42
    #14
    elyse skrev 2017-08-21 03:10:32 följande:

    Det viktiga är väl hur du kommer att må? Inte för att måla fan på väggen, men du kanske inte kommer att kunna göra så mycket alls i flera månader 3-4 veckor efter befruktning och framåt.


    Mjo, det är jag medveten om kan hända. Men skulle det bli så borde det ju gå att få läkarintyg på att man är dålig och med det kunna avboka saker. Att man behöver vara hemma för BIM var i alla fall för min kompis inte nog för att få sjukintyg då det inte är något man måste göra.
  • Anonym (bm)
    Äldre 22 Aug 23:42
    #15
    Anonym (?) skrev 2017-08-21 00:20:00 följande:
    Nej, det är jag inte, men vill ha koll på att t.e.x inte boka något större mer än 10-14 veckor framåt (Om det är första tiden man bör passa? Vi vill absolut göra KUB iaf) när vi försöker.

    När vi reser brukar det liksom inte vara charter en vecka till Mallis utan mer 3-4 veckor med massa olika delar och aktiviteter bokade med olika arrangörer = dyrt att skippa och majoriteten lär inte tas av någon försäkring "bara" för att man blivit gravid just inför det och inte vill missa KUB. (Och ja, i normalfall bokar vi ofta resor 6+ månader i förväg)

    Skulle jag leva mitt liv som vanligt skulle vi för övrigt planera in främst dykresor så det är absolut inte aktuellt, vi vill liksom inte slänga bort 30-40k på "ojdå, det gick visst snabbt att bli gravid ändå och nu kan jag ju inte dyka som tänkt".
    För er del blir det väl då att välja, krasst sett. Vill ni leva som vanligt, eller reservera er. <väga för- och nackdelar. Många mår prima graviditeten ut, andra kräks från v 4 tills barnet är fött. Vissa typer av resor avråds man från som gravid, tex resor med äventyrssport som klättring, dykning osv. Istället passar andra restyper bättre, kanske weekends. 

    Inskrivning kan man göra när som helst, en del kommer först efter KUB. Däremot behövs ju remiss från din bm till KUB (ren formalia, alla får det), och då behövs ju ett besök strax före.
  • Anonym (Känne­r igen mig!)
    Äldre 25 Aug 11:05
    #16
    Anonym (?) skrev 2017-08-21 00:20:00 följande:

    Skulle jag leva mitt liv som vanligt skulle vi för övrigt planera in främst dykresor så det är absolut inte aktuellt, vi vill liksom inte slänga bort 30-40k på "ojdå, det gick visst snabbt att bli gravid ändå och nu kan jag ju inte dyka som tänkt".


    Oj vad jag känner igen mig! Vi åker oxå på massa olika resor, främst dykresor, som ju är direkt olämpliga vid graviditet. Även malariaprofylax är ju sådär.

    För oss tog det dessutom lång tid, 1,5 år, att få det där jäkla plusset. Till slut blev det så att vi bokade resor med lite kortare framförhållning än vanligt och det gick faktiskt jättebra.

    Man kan styra upp 3v dykning på Cozumel och bestiga Kilimanjaro med bara några veckors framförhållning. =)

    Om mina beräkningar stämmer så var jag på djupdyk (maxdjup 38m) några dagar efter ägglossning och befruktning...

    De allra första veckorna har ju fostret gulekroppen o det spelar inte så stor roll om man dyker/dricker vin etc.

    Men nu när jag väl har blivit gravid (trimester två nu) har jag personligen inget som helst önskemål om att åka till ställen där jag riskerar magsjuka, Listeria och en massa annat. Så sambon åkte på dykresa utan mig för ett par veckor sedan. Jag hade kunnat åka med för bara sol och bad men det lockade inte alls faktiskt. Konstigt hur det kan bli? Dessutom har jag mått ganska dåligt och varit sanslöst trött i perioder så ingen direkt längtan efter trekking på Bali och andra äventyr längre. Men det är säkert olika.

    Jag önskar dig stort lycka till!
  • Äldre 25 Aug 22:13
    #17
    EpicNurse skrev 2017-08-18 10:18:24 följande:
    Precis!

    Man dricker koncentrerat socker när man är fastande på morgonen, sen ett par timmar senare tar man ett stick i fingret och kollar blodsockret för att se om kroppen klarat av att bryta ner sockret eller om man har utvecklat graviditetsdiabetes!
    Men det görs ju bara vid misstanke om graviditetsdiabetes, inte på alla gravida.
Svar på tråden "Hålltider" under graviditet.