• Mor till Ella

    Planerar för 4:e barnet vilken bil?

    Vi har idag varit lediga med alla barn i skolan så vi var och kollade på en annan bil. En Audi Q7, då 7 sitsig.

    Men vi ska även kolla på en Volvo xc90 och en Mercedes R klass 6 sitsig.

    Några andra som vi också tänkte kolla på är Kia sorento, Fiat freemont, Chevrolet captiva och Chrysler Grand voyager.

    Någon som har erfarenhet av någon av dessa bilar?

    Vi måste ha auto,diesel,drag och 6 el 7 sitsig.

    Tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Planerar för 4:e barnet vilken bil?
  • Ascendere

    Inte erfarenhet av kust de bilarna, men kanske lite input ändå. Vi är också 6 och vi kör Ford Cmax, funkar bra. Vår situation kanske är lite annorlunda dock, för det är inte jätteofta vi åker alla 6, då det är inget man drar iväg på bilsemester i, men å andra sidan drar den bara som en vanlig bil och oftast åker vi bara 1-3 personer.

    Så jag skulle säga att det beror på hur ofta ni kommer att åka alla samtidigt för att få rätt förhållande mellan komfort och bränsleförbrukning.

  • Mor till Ella
    Ascendere skrev 2017-08-17 18:30:13 följande:

    Inte erfarenhet av kust de bilarna, men kanske lite input ändå. Vi är också 6 och vi kör Ford Cmax, funkar bra. Vår situation kanske är lite annorlunda dock, för det är inte jätteofta vi åker alla 6, då det är inget man drar iväg på bilsemester i, men å andra sidan drar den bara som en vanlig bil och oftast åker vi bara 1-3 personer.

    Så jag skulle säga att det beror på hur ofta ni kommer att åka alla samtidigt för att få rätt förhållande mellan komfort och bränsleförbrukning.


    Vi kommer ha en 7 sitsig (6 sitsig) bil + 1mindre kombi. Så när jag pendlar till jobb 8 mil om dagen och när något barn ensamt ska på aktivitet så tar vi lilla kombin.

    7 sitsiga bilen kommer att användas på helger/lov och när vi ska iväg alla.
  • Jill 79

    Vi har en Chrysler voyager som jag älskar. Det är dock en bemsinare.

    Den kan säkert upplevas lite plastig som jag tycker amerikanska bilar kan och jag tror inte den hat bästa ryktet på kvalité. Men som sjusitsig är den helt överlägsen de andra bilar vi kollade på. Till skillnad från t ex fords och Volkswagens sjusitsiga så är det ordentligt utrymme i Chryslern. Det finns plats för tex en barnvagn i bagageutrymmet och båda stolarna på mitten raden och tresitssoffan i bak går lätt att fälla ner i golvet om man behöver mer utrymme.

  • Fliselisan

    Vi har nyligen köpt en Folkswagen Sharan, 7 sitsig med riktiga stolar och jättebra utrymme även för de längst bak, och då finns det faktiskt packutrymmen kvar i bagageluckan, trots att alla säten använts.

    Vi letade bil i 4 månader, och har provkört allt inom 6-7 sitsar som kostat mellan 150 - 250.

    Sharanen vi köpte tillslut är vi otroligt nöjda med. Diesel, automat, drag, mycket tyst och fin och så skön att köra/åka i.

    Så om ni inte redan provat kanske den kan vara ett alternativ?

Svar på tråden Planerar för 4:e barnet vilken bil?