• Anonym (Flytta?)

    Någon annan som har tankar om att "fly" från Sverige?

    Jag och min Sambo funderar att flytta från Sverige för att ge våra barn en tryggare framtid. Man vet såklart väldigt lite om hur det faktiskt är i andra länder men den basala känslan av trygghet börjar falla under våra fötter och samtidigt oroas vi av utvecklingen kring sjukvård, välfärdssystem och sådant som bara ska fungera men som mer känns som ett hån mot våra skattebetalande invånare. Skolorna i den kommunen vi bor är bland de sämsta i Sverige. Hela samhället faller medans det känns som att ansvariga står handfallna och ser på. Vad tror ni om Sveriges utveckling? Vi bor i en vanlig mellanstor stad. Vi har funderat på mindre stad i någon av våra skandinaviska grannländer som Norge eller eller Danmark.

  • Svar på tråden Någon annan som har tankar om att "fly" från Sverige?
  • Anonym (;()

    Jag och min sambo går i exakt samma tankar, för att precis som du säger, säkra barnens framtid. Förjävligt att det ska behövas. Vill ju egentligen inte flytta från Sverige, men känns inte som vi kommer att ha något alternativ, tyvärr.

  • Aniiee

    Ja, fly ni från värdens bästa land för barnfamiljer, ett av världens absolut bästa länder ekonomisk, ett av världens säkraste länder.... 

    När mätningar gör så pratar vi om tion- och hundradelar bättre mellan till exempel Sveriges säkerhet och Islands (som ligger allra högst).

    Asså, ärligt, det är naivt och blåögt att tro att det är bättre någon annanstans, men vill ni ändå flytta, satsa på Norge. Det är typ sverige, till och med samma språk men 0.03 säkrare, och 0,25 gladare/bättre levnadsstandard..... Island är ju bättre, förstås, men språket är ju som det är. Går att lära sig förstås....


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Utvandrarna)

    Danmark, England eller kanske Spanien.

    Dagens Sverige är allt snabbare på väg mot sammanbrott.

  • Anonym (Tytta)
    Aniiee skrev 2017-08-17 22:08:39 följande:
    Ja, fly ni från värdens bästa land för barnfamiljer, ett av världens absolut bästa länder ekonomisk, ett av världens säkraste länder.... 

    När mätningar gör så pratar vi om tion- och hundradelar bättre mellan till exempel Sveriges säkerhet och Islands (som ligger allra högst).

    Asså, ärligt, det är naivt och blåögt att tro att det är bättre någon annanstans, men vill ni ändå flytta, satsa på Norge. Det är typ sverige, till och med samma språk men 0.03 säkrare, och 0,25 gladare/bättre levnadsstandard..... Island är ju bättre, förstås, men språket är ju som det är. Går att lära sig förstås....
    Bra skrivet.
  • KillBill
    Anonym (Flytta?) skrev 2017-08-17 21:13:21 följande:

    Jag och min Sambo funderar att flytta från Sverige för att ge våra barn en tryggare framtid. Man vet såklart väldigt lite om hur det faktiskt är i andra länder men den basala känslan av trygghet börjar falla under våra fötter och samtidigt oroas vi av utvecklingen kring sjukvård, välfärdssystem och sådant som bara ska fungera men som mer känns som ett hån mot våra skattebetalande invånare. Skolorna i den kommunen vi bor är bland de sämsta i Sverige. Hela samhället faller medans det känns som att ansvariga står handfallna och ser på. Vad tror ni om Sveriges utveckling? Vi bor i en vanlig mellanstor stad. Vi har funderat på mindre stad i någon av våra skandinaviska grannländer som Norge eller eller Danmark.


    Det finns en del skribenter här på FL som hävdar att Afghanistan är ett tryggt ställe. Det kanske kan vara något?
  • Carambolan

    Vart ska ni då? Jag kan inte komma på något enda ställe i världen som känns värt besväret att flytta till. Att det knakar om vårdsystem eller segregerade förorter är varken unikt för Sverige eller unikt för vårt årtionde.

  • Anonym (;()
    Carambolan skrev 2017-08-17 22:21:08 följande:

    Vart ska ni då? Jag kan inte komma på något enda ställe i världen som känns värt besväret att flytta till. Att det knakar om vårdsystem eller segregerade förorter är varken unikt för Sverige eller unikt för vårt årtionde.


    Hemligt
  • Anonym (Gert)

    Jag har inget hopp för detta landet, även om det ligger högt i humbugmätningar så gör våra ack så kompetenta politiker sitt bästa för att förstöra landet. Dock har jag en annan lösning, jag kommer inte skaffa några barn. Om jag blir äldre och landet förfaller helt så har jag forhoppningsvis inte så många som bryr sig om mig, då kan man gå ut i förtid så att säga.

    Fly kommer jag inte göra, känns onödigt, sen har jag inget att erbjuda andra länder ändå.

  • Nymphaea
    Carambolan skrev 2017-08-17 22:21:08 följande:

    Vart ska ni då? Jag kan inte komma på något enda ställe i världen som känns värt besväret att flytta till. Att det knakar om vårdsystem eller segregerade förorter är varken unikt för Sverige eller unikt för vårt årtionde.


    Mindre stad i Danmark eller Norge står det...
  • Norgebo

    Jag och min man har inga barn men valde för 6 år sedan att flytta till Norge. Trivs väldigt bra här och anser det att vara tryggare här. Bättre välfärdssystem och ekonomi. Vi kommer inte flytta tillbaka så länge det inte sker en drastisk förändring till det bättre för Sverige.

Svar på tråden Någon annan som har tankar om att "fly" från Sverige?