• Äldre 18 Aug 10:03
    2137 visningar
    1 svar
    1
    2137

    Boxer IPTV, TV över fiber

    Hej!


    Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Boxer och då främst deras IPTV. Detta är inte en uppmaning att undvika Boxer som pesten utan mer lite information om mina upplevelser så man kan få lite mer kött på benen när man ska välja sin TV-leverantör. Det kan ju vara så att det funkar jättebra för vissa med men man kanske tänker en extra gång först innan man binder upp sig någon längre tid.


    Jag hittade inte mycket information alls egentligen när jag Googlade runt för att jämföra dom olika leverantörerna. Telia och Viasat verkade väll som lite starkare kort följt av Comhem men jag hittade inte något direkt negativt om Boxer. Eftersom jag hade haft marksänd digitaltv innan från Boxer som fungerade bra hoppade jag på deras erbjudande med bredband, TV och telefoni.


    Installationen gick smidigt men snart därefter började problemen, flera gånger om dagen tappade boxen kontakt med programkortet, hängde sig och startade om sig. Under dom få perioder där jag faktiskt hade bild och kunde titta på TV upptäckte jag hur otroligt seg boxen var i menyer, EPG och vid kanalbyten. När man hade spenderat några minuter på att sega sig fram igenom playtjänsterna och väl kommit fram till något man ville titta på så hade man 50% chans att lyckas, antingen startade programmet eller så startade boxen om sig. Efter lite felsökning kom jag fram till att när boxen tappar kontakt med programkortet så kan man efter några försök få igång den igen genom att rucka lite lätt på kontakterna bak på boxen, det måste vara något glapp i den tänkte jag och kontaktade supporten.


    Första vändan med supporten gick väll lite sådär. När jag påpekade att boxen var väldigt slö och att det tar flera sekunder ibland när man navigerar i menyn så får jag bara svaret att det är bara den boxen dom erbjuder. Jag försökte luska lite i om det var någon ny hårdvara på gång men det verkade inte så. Jag förklarade även att jag ville att boxen alltid ska vara på så det är bild direkt man startar TVn men att det inte gick att stänga av strömsparläget på den vilket det stod i manualen att det skulle gå. Jag fick svaret: "Tänk dig själv vad fort den slits och blir dålig om den står på hela tiden, tänk om en dator hade stått på hela tiden då hade den ju blivit dålig på ett halvår". Och detta är alltså ett uttalande från en kille på ?Teknisk support?. Jag förklarade även om alla fel och felmeddelanden jag hade fått. Rådet jag fick var att alltid stänga av boxen när jag hade tittat färdigt. Jag kände ju att det inte kommer hjälpa ett skvatt men följde rådet tills dagen efter då jag möttes av samma felmeddelanden igen och pillande med kontakterna tills boxen hittade programkortet och jag fick bild.


    Nästa tur med supporten så fick jag frågan om jag hade gjort en fabriksåterställning, eftersom jag av tidigare erfarenheter visste att jag kommer att få frågan hade jag redan gjort det vilket jag förklarade men jag vet inte om supporten inte trodde på mig eller vad som var problemet, jag fick göra en till. Sedan fick jag instruktioner om att göra en hard reset, skillnaden mot en fabriksåterställning är väll att boxen laddar hem mjukvaran på nytt. Efter två försök med felmeddelanden om att mjukvaran inte kunde laddas ner gick det tredje gången. Vi kom överens om att jag provar lite till så skickar dom en ny box nästa dag om problemen skulle kvarstå. Jag tog upp frågan igen med strömsparläget och fick då till svar att den funktionen var avaktiverad på fiber-boxen för att spara bandbredd.


    Kan ni gissa vad som hände nästa dag? Jupp, samma problem och felmeddelanden, jag kontaktade supporten och dom skulle skicka en ny box. När jag fick den nya boxen hoppades jag på att allt bara skulle fungera. Problemen med programkortet verkade åtminstone vara borta men dagliga felmeddelanden fortsätter. Jag hade hoppats på att segheten vid kanalbyte i menyer och EPG också var p.g.a. att det var något fel på den gamla boxen men den nya var precis lika seg så det är helt enkelt så dålig boxen är. Boxens (Sagemcom Smartbox DTIW77) betyg 3,5/10 på Prisjakt säger ju en del och när jag läser omdömena där står det klart att Boxer skickar med jättedålig hårdvara.


    Jag kanske ställer för höga krav och att det är orimligt att 2017 tycka att man ska kunna byta kanal och navigera i menyer och EPG utan flera sekunders väntetid. Att man ska kunna använda playtjänsterna och lyckas starta program. Att man ska kunna använda boxen en hel dag utan felmeddelanden eller rycka ur strömsladden för att boxen hänger sig och inte svarar på signaler från fjärrkontrollen. Eller att man ska kunna starta boxen med fjärrkontrollen utan att behöva rycka ut nätsladden och sätta in den igen.


    Jag vill häva avtalet eftersom tjänsterna jag betalar för inte fungerar så jag skickar ett vädjande mail till Boxer.


    [QUOTE]


    Hej!


    Jag vill börja med att säga att jag tidigare har varit kund hos er och haft marksänd digital-TV som jag tyckte fungerade helt ok. Därför valde vi även er nu när vi skulle ha bredband, TV och telefoni via fiber. Jag är mycket missnöjd med de tjänster ni levererar som inte har fungerat en hel dag sedan avtalet tecknades. Jag känner mig lurad och fast i ett avtal med tjänster som inte fungerar på ett tillfredställande sätt. Hade jag vetat hur dåligt det fungerade så hade jag aldrig tecknat avtalet. Jag missade ångerrätten med förhoppning om att problemen kommer att lösas och att det kommer att fungera bra vilket jag ångrar stort nu.


    Installationen av boxen gick smidigt och kanalerna dök upp, det första som slog mig var hur otroligt långsam boxen är vid kanalbyten och i menyer. Snart upptäckte jag även alla felmeddelanden som dök upp precis hela tiden. Felmeddelanden som:


    ·         Anslutningen till tjänsten misslyckades, vänligen försök igen senare


    ·         Programkortet är felaktigt isatt i mottagaren


    ·         För att titta på denna kanal måste du ha ett programkort från Boxer


    ·         Denna tjänst ingår inte i ditt abonnemang


    ·         Programkortet är inte rätt isatt


    ·         Ett fel inträffade vid uppspelning, vänligen försök igen senare


    Jag upptäckte att om man trycker lite på kontakterna bak på boxen växlar den mellan olika felmeddelanden och till slut får man bild efter några försök. Detta pågår dagligen precis hela tiden. Efter ett par vändor till kundservice skulle jag få en ny box. Den nya boxen kom och verkade till en början fungera mycket bättre men snart efter börjar felmeddelanden dyka upp som:


    ·         Ett fel inträffade vid uppspelning, vänligen försök igen senare


    ·         Denna tjänst ingår inte i ditt abonnemang


    ·         Anslutningen till tjänsten misslyckades, vänligen försök igen senare


    Varje dag måste jag göra något, ibland startar inte boxen på morgonen, den reagerar inte på knapptryckningarna på fjärrkontrollen så man måste dra ur strömsladden och sätta i igen för att få igång den. Playtjänsterna hänger boxen eller så startar den helt plötsligt om sig. När jag startar TVn vill jag att en kanal ska dyka upp och att man ska kunna växla mellan kanaler och kolla EPG på ett vettigt sätt.


    Jag är trött på allt strul nu och vill inte spendera mer tid med att försöka lösa fel och ringa till kundtjänst. Jag vill inte längre vara kund hos er och ni vill nog inte ha mig som kund längre heller, allt förtroende och bra erfarenheter jag hade av er sedan innan är borta så nu vill jag bara avsluta alla avtal och gå vidare.


    Jag tänkte att jag skriver till er först och främst och ger er en chans att låta mig avsluta på ett bra sätt, min förhoppning är att ni är resonliga och låter mig avsluta avtalen. Jag vill inte lägga någon tid på att gå vidare med ärendet och ni vill säkert inte ha en missnöjd kund som känner sig lurad. Kan vi lösa detta hade jag blivit nöjd.


    [/QUOTE]


    Jag fick ett standardsvar tillbaka:


    [QUOTE]


    Hej!


    Jag har nu avslutat ditt avtal med avtalsnummer: AV******.


    Avtalet kommer att avslutas 2019-07-31 och dina boxerkanaler försvinner därmed detta datum.


    En avslutsbekräftelse kommer skickas till dig inom några dagar.


    [/QUOTE]


    Så jag har lärt mig att aldrig mer ta bindningstid på obeprövade tjänster utan tillräckligt bra recensioner. Jag är riktig förvånad över hur dåligt det funkar och hur dom kan stå på sig och hålla fast vid avtalet när dom inte kan leverera det jag betalar för. Man känner sig lite handfallen men jag får väll försöka ligga på och se om jag kan få hävt avtalet. Som en sidnotis kan jag ju säga att telefonin inte heller är igång ännu men det har jag inte prioriterat så mycket vid min kontakt med supporten.


    Jag tänker att bindningstiden är till för att kunna erbjuda kunder ett bra pris som kommer att stanna ett tag. Inte för att lura in kunder med låga priser och hålla fast dem vid en tjänst som uppenbarligen inte fungerar. Vi ser lite olika på det där med bindningstid Boxer och jag.

  • Svar på tråden Boxer IPTV, TV över fiber
  • Äldre 18 Feb 20:03
    #1

    Om jag var du så skulle jag köra på iptv istället. Fungerar klockrent. Även på telefon/dator och tv. Testa Gunnariptv.com har haft dem ett tag nu. Aldrig strul!

Svar på tråden Boxer IPTV, TV över fiber