• Grande Rock

    Skolbespisningen drar ner på mängden rött kött, bra eller dåligt

    Här i kommun har man i dagarna fattat beslut om att minska ner mängden rött kött i skolbespisningen.

    "De stora förändringarna är att rött kött enbart kommer serveras en gång per vecka istället för två. Istället kommer fågel serveras oftare - en gång i veckan istället för en gång i månaden. Utöver det här blir en dag per vecka helt vegetarisk, vilket är en fördubbling jämfört med dagens en gång varannan vecka."

    Detta har tagits emot med blandade reaktioner, många tycker det är bra, medan andra tycker det är helt åt pepparn.

    Vad tycker du?

    Länk till källan: www.ekuriren.se/eskilstuna/klubbat-att-skolan-halverar-kottmangden/
    Att tro är att inte veta
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skolbespisningen drar ner på mängden rött kött, bra eller dåligt
  • Anonym (?)

    Rött kött har väl knappast skolbespisningar någonsin serverat? Det är ju svindyrt om man tex skulle servera köttbitar till alla barn. Jag jobbar inom skolan men inte får vi rött kött? Eller menar de med det köttfärs och allt möjligt som råkar komma från nöt?

  • Aikido

    Trender kommer och går. Tycker de borde erbjuda ett alternativ med kött de vegetariska dagarna.

  • Anonym (Hälsosamt)

    Tycker att det låter vettigt.
    I kommunen där vi bor serveras rött kött lite då och då i form av köttgryta.

  • Anonym (rött?)
    Anonym (?) skrev 2017-08-18 15:41:44 följande:
    Rött kött har väl knappast skolbespisningar någonsin serverat? Det är ju svindyrt om man tex skulle servera köttbitar till alla barn. Jag jobbar inom skolan men inte får vi rött kött? Eller menar de med det köttfärs och allt möjligt som råkar komma från nöt?

    Ditt inlägg fick mig att tänka på den här gamla tråden: www.familjeliv.se/forum/thread/77467506-hur-kan-man-inte-fatta-vad-som-avses-med-rott-kott
  • Lena

    En fågel, En fisk, en rött kött och en vegetarisk är helt rimligt per vecka sen kan man växla sista dagen eller äta rester :)

  • Carambolan

    Låter väldigt klokt tycker jag! Så är våra vardagsmiddagar hemma också upplagda: en dag kött, en dag fisk, en dag fågel, en dag vego och en dag rester eller hämtmat.

  • Mascaraklumpar

    Det är ett väldigt bra upplägg jämfört med hur det ser ut i många andra kommuner, sedan kan det förstås alltid bli ännu bättre.

    Här har man för övrigt just klubbat igenom att lägga x antal miljoner per år på att skolmaten ska vara ekologisk samtidigt som man uppenbarligen struntar i att den brister ur näringssynpunkt. Hade man valt att satsa på närproducerat för att gynna kommunens bönder hade jag förstått tänket, men detta gynnar ju varken kommunen, barnen eller miljön. 

  • Pentra
    Aikido skrev 2017-08-18 15:44:54 följande:
    Trender kommer och går. Tycker de borde erbjuda ett alternativ med kött de vegetariska dagarna.

    Absolut! Helt rätt! En lärande hjärna behöver näring därefter. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Flash Gordon
    Pentra skrev 2017-08-19 13:42:34 följande:

    Absolut! Helt rätt! En lärande hjärna behöver näring därefter. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Det vegetariska är ovo-lakto (finns i de formella handlingarna) så i praktiken får ungarna i sig det de behöver ändå.

    Och de serverar mjölk varje dag.
Svar på tråden Skolbespisningen drar ner på mängden rött kött, bra eller dåligt