• Vilaa

    A-kassans grundregler? Hjälp!

    Kom på en sak inför att jag ska söka Akassa, det står såhär: "Vi prövar först om du uppfyller arbetsvillkoret enligt huvudregeln. Det innebär att du under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten har förvärvsarbetat minst 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. - Om du inte uppfyller arbetsvillkoret enligt huvudregeln finns en alternativregel till arbetsvillkoret som innebär att du ska ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period om 6 kalendermånader och var och en av dessa månader måste innehålla minst 50 timmars arbete."

    - Om man haft en tjänst på 80 timmar i månaden, halvtid alltså, men varit sjuk mycket så man inte jobbat alla 80 timmarna, räknar man på dom faktiskt arbetade timmarna eller hur mycket man varit anställd för? Paaaaanik annars :( var gravid och borta massor och blev sen uppsagd under min föräldraledighet.

  • Svar på tråden A-kassans grundregler? Hjälp!
  • Kerubmamman

    Tyvärr räknas bara arbetad tid. Men även en viss tid med föräldraledighet kan man tillgodräknat sig, om det inte ändrats på senare år. Hur länge hade du jobbat innan föräldraledigheten?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Vilaa

    Fast jag kommer inte upp i 480 timmars sammanhängande period heller på 6 månader :( helvete!! Vad får man då? Ingenting? Jag trodde det var att man hade själva arbetet och inte att det försvann för att man varit sjuk och vabbat :(

  • Noname00

    Det är det som är en nackdel med a-kassan man kan ha arbetat full tid i 30 år , de baserar dock bara 12 månader bakåt.

  • Donaldduck1234

    Hej,

    Ja fast som tillägg till detta: om du nu vabbat eller varit sjukskriven på heltid, så brukar det ses som överhoppningsbar tid. Dvs det räknas inte in i arbetsvillkoret, utan då kan de gå ännu längre bak i tiden än de senaste 12 månaderna (nu blev jag osäker med Vabb men ex om du varit sjukskriven på heltid i två månader så räknas inte de två månaderna in i arbetsvillkoret, samma sak gäller studier). Men en ska alltid passa sig för att vara sjukskriven på deltid faktiskt, då det kan påverka a-kassa, fpenning och SGI.

    Kolla såklart att alla svaren du får här stämmer med respektive myndighet (regler kan ju också ändras en del över tid).

    Men dina första 6 månader av året då, kan du inte ha jobbat 80 h då? Har du fått arbetsgivarintyget från din arbetsgivare än? Det kanske ändå blir gladare nyheter än du tror när du får se det.

    Hoppas att det löser sig!

  • Franck på iPhone

    Du måste räkna ut exakt hur månaderna sett ut ett par år tillbaka. För och se om du kan få till det med de föräldradagar som man får räkna med samt överhoppningsbar tid. Det är kanske inte omöjligt.

  • Tusselina

    Tyvärr är det ett stort hål i systemet när det gäller de som arbetar deltid. Arbetar man halvtid har man "råd" att vara sjuk (eller vabba etc) ungefär 1 dag varannan månad och fortfarande kvalificera för a-kassan. Det här reglerna skärptes ganska hårt runt 2008 tror jag det var, samtidigt med andra skärpningar och den extrema avgiftshöjningen som kom för många då. Bland annat försvann studerandevillkoret också om jag minns rätt. 
    Arbetar man "frivillig" halvtid på timmar där man kan jobba lite mer vissa månader för att kompensera kan det fungera enligt alternativregeln.
    Är det däremot så att man har t ex sjukersättning den andra halvan och därmed aldrig "får" gå över sin halvtid är det i princip kört om man inte är väldigt frisk och inte behöver vabba etc.
    Reglerna gällande minsta arbetad tid får man anta har att göra med att man inte ska kunna få a-kassa trots att man mest arbetat strötimmar (det finns ju minimibelopp) - men det slår ganska absurt, speciellt då för de som har sjukersättning på halvtid då de i de flesta fall aldrig kan kvalificera sig för a-kassa för den halvtid de kan jobba (det är ju inte så troligt att någon som aldrig kan jobba heltid av medicinska skäl också är kärnfrisk övrig tid).

    Och ja tyvärr då får man inget. Senare om du är arbetsmarknadspolitisk åtgärd kan du få lägsta beloppet i aktivitetsstöd. 
    Det mest sorgliga är ju att de flesta faktiskt inte vet om det här och upptäcker det bara när de är arbetslösa och dels inte planerat för det samt betalat helt i onödan till akassan. 

    Sitter tyvärr oerhört många på försörjningsstöd i dag som egentligen borde fått ersättning från andra delar i socialförsäkringssystemet, något som visserligen sparat staten pengar men ökat kommunernas kostnad enormt. (t ex får du ersättning från försäkringskassan är det en kostnad för staten, får du försörjningsstöd är det för kommunen - i fallet med akassan blir det dock lite annorlunda då den numera är i princip helt självfinansierad från avgifterna, alltså innebär att fler som inte får ersättning gör att avgifterna till den blir lite lite lägre men kommunernas kostnad ökar i form av försörjningsstöd och istället gör att den kommunala skatten måste hållas högre, kommunalskatt är den inkomstskatt de allra flesta bara betalar, de flesta betalar ingen statlig skatt, därmed är det något som definitivt slår mest på de med lägre inkomster)

  • Vilaa

    Ja jag vet inte men det löste sig iallafall så jag får akassa. Jag tror tiden man varit sjuk räknas in som arbetstid.

  • Tusselina
    Vilaa skrev 2017-09-01 15:23:03 följande:
    Ja jag vet inte men det löste sig iallafall så jag får akassa. Jag tror tiden man varit sjuk räknas in som arbetstid.
    Nej det gör den inte, men bra att du får akassa i alla fall!
  • Vilaa
    Tusselina skrev 2017-09-03 18:30:35 följande:

    Nej det gör den inte, men bra att du får akassa i alla fall!


    Då kanske det är föräldrapenningen som räknas med?
Svar på tråden A-kassans grundregler? Hjälp!