• ayavinee

    Nervryckningar & ångest

    Hej alla! Är det någon fler som plågas av ständiga små ryckningar i diverse muskler förutom ögonlocken? Jag skadade benet för cirka 6 månader sedan, blev i princip helt förlamad från knät neråt, fick även ryckningar i hela benet som sedan spred sig över hela kroppen (ENORM ångest) en neurofysiolog utförde EMG på benen och konstaterade att jag hade skadat en nerv vid knät. Benet läkte helt, men ryckningshelvetena är kvar. Ska till neurologen igen på tisdag, är orolig för ALS. Med nervryckningar menar jag att en muskel rycker lite, som att det är ett litet djur innanför muskeln som vill ut, typ. Alltså inte att en hel kroppsdel hoppar till. Hoppas jag inte är ensam om detta.

    Tacksam för svar,
    Andreas

  • Svar på tråden Nervryckningar & ångest
  • Primmeling

    Hade jättemycket ryckningar för 15 år sedan. Kunde se ryckningarna genom kläderna och var säker på att jag hade en farlig neurologisk sjukdom. Ena ögonlocket ryckte konstant. Var väldigt spänd och hade mycket ångest. När jag började må bättre försvann ryckningarna.

  • Primmeling

    Säkert ett år. Blev bara värre och värre men sen när jag började med antidepressiv medicin mot min ångest gick de bort... jag var jättespänd och orolig. fortfarande ryckningar till o från. Men jag tänker inte så mkt på den

  • ayavinee

    Ok. Hur började dina ryckningar? I samband med ångest? Är det Zoloft/Sertralin du fick utskrivet? Jag började med medicineringen för cirka två månader sedan. Aboslut mindre ryckningar nu men fortf kvar, ett gäng varje dag. Besökte du någon neurolog?

  • Primmeling
    ayavinee skrev 2017-08-20 17:33:53 följande:

    Ok. Hur började dina ryckningar? I samband med ångest? Är det Zoloft/Sertralin du fick utskrivet? Jag började med medicineringen för cirka två månader sedan. Aboslut mindre ryckningar nu men fortf kvar, ett gäng varje dag. Besökte du någon neurolog?


    Sökte aldrig för ryckningarna, så ingen neurolog. Jo de uppstod i samband med ångest. Hade konstant ångest och var spänd och ryckningarna blev fler och fler. Flera ggr/minut. Fick paroxetin och sedan cipramil. Paroxetin har hjälp mig bäst mot ångest. Antar att ryckningarna berodde på min ångest eftersom de i stort sett försvann med ångesten. Dock rycker det fortfarande ngra ggr/dag, men orkar inte bry mig om det. För mig har det varit bra att inte tänka på ryckningarna. När effekten av medicinen kommer tror jag att ryckningarna avtar om dina nu är ångestrelaterade. Jag har nu ätit antidepressiva i 15 år. Så jag utgår från att det inte var ALS eller MS för min del.
  • ayavinee

    Ja det är konstigt. Hade du ryckningar överallt eller bara i ögonlocket? Hur lång tid tog det för ryckningarna att minska ordentligt efter du påbörjade SSRI-behandling?

  • Primmeling
    ayavinee skrev 2017-08-20 18:53:37 följande:

    Ja det är konstigt. Hade du ryckningar överallt eller bara i ögonlocket? Hur lång tid tog det för ryckningarna att minska ordentligt efter du påbörjade SSRI-behandling?


    Hade de överallt. Ögonlocket kom flera år innan. Ryckte konstant i 1,5 år. Jag vet att jag sen satt på föreläsningar på universitetet och såg ryckningar i armen genom en tjock tröja. Var rädd att andra skulle se. Började skaka och darra också till slut. Dagligdags.
  • Primmeling

    I och med att jag fick mindre ångest tänkte jag liksom inte på ryckningarna och skakningarna. Några månader skulle jag tippa på

  • Primmeling

    Har förresten också haft jättekonstiga sensationer i benen till och från. De kan nästan vika sig och ibland sticker det i kroppen på olika ställen, som nervstötar. Tänker inte längre att det är nån farlig sjuksom eftersom jag haft det sen jag var 15 och är nu 40

Svar på tråden Nervryckningar & ångest