• Anonym (ADD?)

    Min man hävdar att jag har ADD

    Min man hävdar, i perioder, att jag har ADD. Han tjatar om det och tycker att jag ska söka hjälp för det och jag börjar tycka att det är lite jobbigt. Jag har för övrigt gått i terapi för en annan sak och tog då upp frågan med terapeuten - som inte ansåg att någonting talade för det. Jag har ett rätt avancerat arbete som projektledare inom ett visst område och får ofta beröm för hur strukturerad och snabbtänkt jag är.

    Min man har väldigt mycket regler hemma. När jag hänger tvätt på det uppvikbara tvättstället ska den andra linan lämnas tom i sidorna så att han ska kunna fälla upp den när han duschar. Om jag glömmer det får jag höra att jag är slarvig och antingen skiter i vad han säger, eller har ADD.

    I kylen ska alla mejerprodukter ligga på en hylla. Det gäller dock inte smörgårsmargarin som ska ligga på frukosthyllan. En paprika som egentligen ska ligga på grönsakshyllan kan plötsligt flyttas upp till frukosthyllan om han äter den till frukost. Om jag ställer fel (vi har cirkus 10 hyllor, ibland hamnar nåt fel), får jag höra att jag har ADD. För att visa hur oerhört slarvigt det är valde han en dag att lägga alla våra gafflar i kastrullskåpet. Så ologiskt ansåg han att mitt agerande var.

    Visst är jag lite disträ ibland. Jag är lite virrig av och till och kan ibland glömma var jag lagt nycklarna eller att jag hängt en kavaj på stolen. Men jag sköter som sagt mitt jobb utan problem, och detsamma gäller för familjelivet och barnet. Jag missar inga läkartider eller räkningar och är förvisso lite stökig, men inte värre än att jag kan plocka i ordning på fem minuter om det krävs.

    Jag börjar tröttna på att hela tiden få höra att jag antingen har ADD eller struntar i vad han säger för att jag hängt saxen på fel krok, glömt ett lock i vasken eller väljer att låta barnets gröt svalna i kastrullen istället för i en tallrik där det faktiskt går snabbare. För inte tyder sådana här saker på ADD? Och även om jag skulle ha någon lättare (för värre än så tror jag verkligen inte att det är) variant av det, vad tusan gör man åt det då?

  • Svar på tråden Min man hävdar att jag har ADD
  • Anonym (ammi)

    Han låter som en ordningsnazi. Ingen som man kan använda sig av för jämförelse direkt. Hur är du om du jämför dig med andra människor i din närhet?

  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ammi) skrev 2017-08-18 21:01:56 följande:

    Han låter som en ordningsnazi. Ingen som man kan använda sig av för jämförelse direkt. Hur är du om du jämför dig med andra människor i din närhet?


    I jämförelse med min omgivning är jag nog rätt vanlig. Jag är slarvigare än flera stycken, men långt mer organiserade än flera andra.
  • Zadre

    Låter snarare som han har nån form av OCD. Skulle bli vansinnig på en sån snubbe. Klart man har nån form av ordning i kylskåpet men nån måtta får det vara. Han överdriver.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (ammi) skrev 2017-08-18 21:01:56 följande:
    Han låter som en ordningsnazi. Ingen som man kan använda sig av för jämförelse direkt. Hur är du om du jämför dig med andra människor i din närhet?
    Håller med
  • Anonym (ADD?)
    Zadre skrev 2017-08-18 21:06:26 följande:

    Låter snarare som han har nån form av OCD. Skulle bli vansinnig på en sån snubbe. Klart man har nån form av ordning i kylskåpet men nån måtta får det vara. Han överdriver.


    Jag misstänker det ja. Han är också oerhört intelligent - jag misstänker att han egentligen är särbegåvad - och förstår inte att jag inte förstår saker lika snabbt som han gör. I vuxen ålder har han till exempel lärt sig tre språk i princip flytande. När jag behöver få upprepade instruktioner för något som för mig är komplicerad anser han att jag är uppmärksamhetsstörd.

    Innan vi flyttade ihop hade jag också ordning i kylen. Hade jag två tetror grädde bodde de på samma hylla, grönsaker la jag tillsammans och dylikt. Men jorden gick inte under om smöret och mjölken stod på olika hyllor.
  • Anonym (flower)

    Låter inte som att du har ADD, och om du nu skulle haft det så är det ju ingenting han bör vara arg för, det är ju isf inget du kan rå för. Men det låter snarare som att han har OCD om man nu måste prata diagnoser, kontra med det nästa gång.

  • Anonym (Dr W)

    Fy vilken typ! Du har garanterat inte ADD. Om han är så intelligent kan han ju sätta sig in i diagnoskriterierna. Där ingår bland annat att symtomen leder till en betydande funktionsnedsättning, och det har inte du efter vad du beskriver.

  • Anonym (Tina)
    Zadre skrev 2017-08-18 21:06:26 följande:
    Låter snarare som han har nån form av OCD.

    Jag tänkte detsamma! Det är inte normalt att ha så låg toleransnivå för oreda som han har.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (ADD?) skrev 2017-08-18 21:10:41 följande:
    Jag misstänker det ja. Han är också oerhört intelligent - jag misstänker att han egentligen är särbegåvad - och förstår inte att jag inte förstår saker lika snabbt som han gör. I vuxen ålder har han till exempel lärt sig tre språk i princip flytande. När jag behöver få upprepade instruktioner för något som för mig är komplicerad anser han att jag är uppmärksamhetsstörd. Innan vi flyttade ihop hade jag också ordning i kylen. Hade jag två tetror grädde bodde de på samma hylla, grönsaker la jag tillsammans och dylikt. Men jorden gick inte under om smöret och mjölken stod på olika hyllor.

    Eller kanske något inom autismspektrat? Hur som helst verkar det lämpligare att han packar sig iväg till psykologen snarare än att du gör det.
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (Tina) skrev 2017-08-18 21:35:56 följande:

    Jag tänkte detsamma! Det är inte normalt att ha så låg toleransnivå för oreda som han har.


    Det är inte bara oreda han har låg tolerans för. Han är också noga med att optimera allting. Disk som ska torka på diskbänken (på rätt del så klart. Gud nåde den som inte ställer på rätt ställe) ska det stå så optimalt som möjligt för att bli torrt så fort som möjligt. Jag förstår också att ett glas som står upp och ner tar tid att bli torrt, men det är ett jäkla pusslande för att ställa saker så att de lutar mot nåt annat utan att trilla ner.

    Nån undrar säkert, men nej, han har inte alltid varit så här. Han har alltid varit oerhört intelligent och haft en vilja till optimering. Så här illa blev det dock först när barnet kom.
  • Anonym (Sanna)

    Jag tycker det låter rätt så elakt och kärlekslöst av din man. Vad i hela friden får han det där ifrån? Om det är någon spm kanske har en diagnos är det väl kanske snarare han själv.

    Förstår han inte själv att hans sätt att beskylla dig är plumpt och fullkomligt idiotiskt?

    Jag tycker att du måste sätta ner foten. Det där får han sluta upp med. Det är ju knäckande för dig att få höra detta.
    Kan ni gå i parterapi?

  • Anonym (Tina)
    Anonym (ADD?) skrev 2017-08-19 07:17:12 följande:
    Det är inte bara oreda han har låg tolerans för. Han är också noga med att optimera allting. Disk som ska torka på diskbänken (på rätt del så klart. Gud nåde den som inte ställer på rätt ställe) ska det stå så optimalt som möjligt för att bli torrt så fort som möjligt. Jag förstår också att ett glas som står upp och ner tar tid att bli torrt, men det är ett jäkla pusslande för att ställa saker så att de lutar mot nåt annat utan att trilla ner. Nån undrar säkert, men nej, han har inte alltid varit så här. Han har alltid varit oerhört intelligent och haft en vilja till optimering. Så här illa blev det dock först när barnet kom.

    Barn kan ju tillföra ett rätt stort mått av oordning i livet, så jag kan tänka mig att han kompenserar genom att bli extra petig med det han fortfarande känner att det finns en chans att kontrollera. Jag känner igen mig själv väldigt mycket i beskrivningen av din man. Jag optimerar till förbannelse och det tar oändliga timmar av efterforskningar när jag ska köpa minsta pryl (får jag lov att rekommendera det optimala diskstället? www.johnwall.se/sv/artiklar/diskstall-2-van-vit.html). Men jag vill tro att jag kommit betydligt längre än honom i insikten om att det handlar om udda behov hos mig, inte fel hos min omgivning.
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (Tina) skrev 2017-08-19 08:02:09 följande:

    Barn kan ju tillföra ett rätt stort mått av oordning i livet, så jag kan tänka mig att han kompenserar genom att bli extra petig med det han fortfarande känner att det finns en chans att kontrollera. Jag känner igen mig själv väldigt mycket i beskrivningen av din man. Jag optimerar till förbannelse och det tar oändliga timmar av efterforskningar när jag ska köpa minsta pryl (får jag lov att rekommendera det optimala diskstället? www.johnwall.se/sv/artiklar/diskstall-2-van-vit.html). Men jag vill tro att jag kommit betydligt längre än honom i insikten om att det handlar om udda behov hos mig, inte fel hos min omgivning.


    Gud, prata inte om att köpa nåt nytt... Jag gillar också att vara lite ordentligt och kikar gärna både på alternativ, kanske nåt test och lite recensioner om produkten. Han kan jaga tillverkare i utlandet för detaljfrågor, jämföra saker i oändlighet och sätta ihop Excelsnurror för att kunna lägga ihop olika testresultat för att få fram det bästa.

    Vi spontantköper inte så mycket faktiskt...
  • Anonym (Tina)
    Anonym (ADD?) skrev 2017-08-19 08:09:32 följande:
    Gud, prata inte om att köpa nåt nytt... Jag gillar också att vara lite ordentligt och kikar gärna både på alternativ, kanske nåt test och lite recensioner om produkten. Han kan jaga tillverkare i utlandet för detaljfrågor, jämföra saker i oändlighet och sätta ihop Excelsnurror för att kunna lägga ihop olika testresultat för att få fram det bästa. Vi spontantköper inte så mycket faktiskt...

    Själv bestämmer jag exakt vad jag vill ha utan att veta ifall det finns eller ej. Sedan blir det till att leta och leta och leta...
  • TigerLilySwe

    Åh, herre Jösses! Vilken man du har, snacka om specialintressen. Skicka honom på utredning- där finns garanterat ett och annat att finna!

    Tycker ärligt talat lite synd om dig.

Svar på tråden Min man hävdar att jag har ADD