• shitshit1211

    Vad ska man göra om dagarna?

    Hej. Jag är en tjej på snart 17 år som inte har nåt att göra om dagarna. Jag går inte i skolan eftersom att jag har haft socialfobi sedan jag var liten och kämpade mig igenom grundskolan med det och depression. När gymnasiet kom så kände jag inte att det var värt att börja för att jag visste att jag inte skulle klara av det. Vilket jag inte gjorde. Nu går jag på ett ställe som heter jobbcenter unga men där ska jag bara vara 3 timmar om dagarna och plugga körkortsteori,vilket jag tycker är helt meningslöst för dom hjälper inte mig, jag får bara sitta där och plugga teori, jag kunde lika väl göra det hemma liksom. Jag har inga vänner som jag umgås med om dagarna för att vi gled isär när gymnasiet skulle börja och nu har dom nya, bättre vänner. Jag har en pojkvän som bor en timme bort, han är den enda jag typ umgås med och för mig är de okej, jag behöver liksom ingen mer än honom men nu är sommarlovet över och han ska börja skolan igen och nu vill inte hans morsa att jag ska vara hemma hos honom, dagarna han går i skolan för att det är hans sista år och jag har fullt förståelse till att hon vill att han ska klara av det sista året och att jag stör det om jag är där. MEN. Jag måste vara hemma nu och jag bor i en liten by där det absolut inte finns något att göra. SÅ, vad ska man göra om dagarna när man inte har nån att umgås med och bara har 3 timmar om dagen där man faktiskt gör någonting. Vad ska man göra? Att vara ensam får mig att se det värsta i mig själv och jag absolut HATAR DET. HJÄLP!

  • Svar på tråden Vad ska man göra om dagarna?
  • faren

    Orkar inte end att läsa, börja jobba lilla hjärtat, om du inte orka gå i skolan, och allting är pest? Fråga o don kommun om de behöver hjälp med "nyinkomna" ungdomar? Tror du kommet få jobb direkt? Ge inte upp? Du behövs!

  • Carambolan

    Vad vill du med ditt liv?

    Om jag var du skulle jag se till att ta tag i gymnasiet för utan gymnasiebetyg kommer man inte långt. Kolla med studievägledaren på jobbcenter om de inte kan fixa in dig på en distansutbildning som du kan läsa hemifrån.

  • Viyerti

    Här är några förslag:

    Kontakta en studie- och yrkesvägledare och fråga om hjälp att få ett jobb eller praktikplats.

    Och om du inte redan får hjälp för din fobi så be dina föräldrar hjälpa dig att få det.

    Vissa folkhögskolor gör undantag och tar in elever under 18 om det är särskilt behjärtansvärt. Hör med en skola i närheten om de har plats kvar och läs gymnasiet där istället för på en gymnasieskola. Berätta för dem om din fobi och kolla att de har någon där du kan ha som stöd om du känner att du behöver det.

    Men tills dess måste tiden gå så klart. När jag var arbetslös gjorde jag en del kortfilm. Spelade in med småfigurer och dockor. Du kan rita en serie om dig själv. Läs böcker. Lyssna på P3-dokumentär. Men mitt hetaste tips är: träna. Kör någon typ av träning tre dagar i veckan. Styrka, löpning, långpromenad, yoga mm.

  • MsS
    shitshit1211 skrev 2017-08-18 21:21:51 följande:

    Hej. Jag är en tjej på snart 17 år som inte har nåt att göra om dagarna. Jag går inte i skolan eftersom att jag har haft socialfobi sedan jag var liten och kämpade mig igenom grundskolan med det och depression. När gymnasiet kom så kände jag inte att det var värt att börja för att jag visste att jag inte skulle klara av det. Vilket jag inte gjorde. Nu går jag på ett ställe som heter jobbcenter unga men där ska jag bara vara 3 timmar om dagarna och plugga körkortsteori,vilket jag tycker är helt meningslöst för dom hjälper inte mig, jag får bara sitta där och plugga teori, jag kunde lika väl göra det hemma liksom. Jag har inga vänner som jag umgås med om dagarna för att vi gled isär när gymnasiet skulle börja och nu har dom nya, bättre vänner. Jag har en pojkvän som bor en timme bort, han är den enda jag typ umgås med och för mig är de okej, jag behöver liksom ingen mer än honom men nu är sommarlovet över och han ska börja skolan igen och nu vill inte hans morsa att jag ska vara hemma hos honom, dagarna han går i skolan för att det är hans sista år och jag har fullt förståelse till att hon vill att han ska klara av det sista året och att jag stör det om jag är där. MEN. Jag måste vara hemma nu och jag bor i en liten by där det absolut inte finns något att göra. SÅ, vad ska man göra om dagarna när man inte har nån att umgås med och bara har 3 timmar om dagen där man faktiskt gör någonting. Vad ska man göra? Att vara ensam får mig att se det värsta i mig själv och jag absolut HATAR DET. HJÄLP!


    Lilla älskling! Vill bara hjälpa dig! Är kvinna nästan dubbelt så gammal som dig. Du behöver ju hjälp med din sociala fobi. Du kan vända dig till din vårdcentral!
Svar på tråden Vad ska man göra om dagarna?