• Nezzel86

    Hjälp, ny soc anmälan & partisk utredare

    Ska förklara kort, har en som på snart 3 månader, fick idag en ny soc anmälan från pappan, den första gjorde han direkt vi kom hem från sjukhuset. Det finns ingenting i anmälan som stämmer MEN pappan ljuger sig blå och utredaren ser mig som en jävla idiot pga detta, jag har aldrig sagt något om pappan till henne för va spelar det för roll. Men hon har köpt alla hans historier och när hon pratar med mig så dela gör hon jämförelser som "jag har träffat många missbrukare och", ja fast nu e jag ingen missbrukare! Jag får smärtstillande för sjukdom, från förra soc anmälan skickade hon mig till en barnläkare och även den läkaren sa jag kunde fortsätta amma, precis som SMVC och neonatal sa, detta blev hon sur för eftersom hon va så säker på att de inte går för hon hade googlat det. Hursomhelst så blev hon ju tvungen att avsluta utredningen.

    Nu anmäler pappan igen för han är orolig och han får inte göra som han vill när han har umgänge, är det rimligt att man åker iväg med en liten bebis från sin trygghet? Är det rimligt för mig som ensam vårdnadshavare tillåter att pappan kör iväg med honom som dessutom inte har körkort och alkoholproblem? Enligt soc utredaren så är iaf jag riktigt vidrig, jag hade ju erbjudit pappan fritt umgänge och att få sova över från början och sen ångrat mig, är det orimligt att jag ångrar mig om det när pappan soc anmäler, nedvärderar, kritiserar och anklagar mig för massa saker som inte är sanna? Soc utredaren menar att det är långt, ja nästan 15 mil, varpå hon i vårt första samtal sa att det är inget konstigt att köra både fram och tillbaka samma dag, men jag upplever att hon är partisk. I ett samtal sa jag till henne att jg var i Skåne, pappan bor där och då ringer hon honom och säger att jag är i Skåne, sen får jag ett sms från pappan typ "kul att du hör av dig och försöker planera in så jag får träffa vår son", alltså har jag ingen rätt att vistas i Skåne sär jag bott hela mitt liv utan att träffa honom också? Vi är alldeles snart i en vårdnadstvist och undrar hur detta påverkar mig med anmälningar och en partisk utredare? Bör jag anmäla pappan för förtal och trakasserier eller är det bara onödigt? Bör jag göra något åt utredaren på soc i form av nån anmälan? Och iaf hur påverkar det i en vårdnadstvist? Bör tillägga att jag spelar in alla samtal. Känner mig helt knäckt :(

  • Svar på tråden Hjälp, ny soc anmälan & partisk utredare
  • Anonym (Kvinna37)

    Undrar om det är JO man anmäler en sådan där människa till? Du ska iaf besvara så lite som möjligt av det den där soc-personen kommer med, och även sådana där tjuriga sms från ditt ex. Man måste inte besvara allt! Iom att du redan har ensam vårdnad så har du väldigt mkt större rätt att bestämma saker och ting, umgänge som inte satts på papper med underskrift är enbart din goda vilja. Men han har tänkt stämma dig för delad vårdnad alltså? Hans anmälningar kan gott räknas som trakasserier, särskilt som det inte blir nåt av det.

    Kräv alltid bevis av soc! Om de påstår att du gör fel med ditt barn så be dem bevisa det. Och svara INTE på sådana där skitsaker som att man minsann kan åka 15 mil och vad nu människan kommer med för googlingar. Skjut tillbaka! För det första: alla anklagelser ska ske skriftligt, inte att du ska bli uppringd stup i kvarten av nån hysterisk människa på soc! För det andra: ifrågasätt! Jaha så du har googlat... Fint... Men är du läkare annars, eller på  något som helst sätt medicinskt utbildad? Nähä? Nej men då låter vi väl de som faktiskt är kunniga på området uttala sig istället. För det tredje: prata med människans chef om att hon är partisk! Hon går ju bara på vad ditt ex säger och projicerar sina egna upplevelser på dig!

  • Anonym (mmm)

    Kontakta handläggarens chef på soc och säg att du vill ha en annan handläggare. Det har man rätt att göra, det kan dock ta lite tid om de inte har någon som är "ledig" just nu 

  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (mmm) skrev 2017-09-07 15:33:08 följande:

    Kontakta handläggarens chef på soc och säg att du vill ha en annan handläggare. Det har man rätt att göra, det kan dock ta lite tid om de inte har någon som är "ledig" just nu 


    Nä, det har man inte alls rätt till. Varför tror du det?
    Däremot brukar man försöka vara tillmötesgående när det är möjligt och flytta ärendet.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2017-09-15 16:51:30 följande:
    Nä, det har man inte alls rätt till. Varför tror du det?
    Däremot brukar man försöka vara tillmötesgående när det är möjligt och flytta ärendet.
    Därför att de sa det i ett ärende där en person mig närstående var inblandad. 

    Det du skriver är ju ungefär samma sak som jag skrev ovan så vad tjafsar du för?
  • Anonym (Socialsekreterare)

    Bekräftar det som ovanstående barnsekreterare skrivit. Man har ingen rätt att byta handläggare, tycker dock du ska framföra det du känner och fråga om möjligheten finns att byta. Är viktigt att man känner att handläggare är opartisk. Lycka till!

  • Anonym (M2bella)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2017-09-16 11:01:43 följande:

    Bekräftar det som ovanstående barnsekreterare skrivit. Man har ingen rätt att byta handläggare, tycker dock du ska framföra det du känner och fråga om möjligheten finns att byta. Är viktigt att man känner att handläggare är opartisk. Lycka till!


    JAg krävde en annan handläggare då den vi hade tydligt tog parti.
    Det var inget problem. Ingen som sa att det inte gick.

    Efter bytet blev det ordning på torpet och behövd hjälp sattes in och löste situationen.

    Det är lätt att vara en anonym påstådd socialsekreterare...
  • Anonym (Socialsekreterare)

    Precis så jag också tycker det ska vara, att socialtjänsten är tillmötesgående om den enskilde lyfter fram goda argument även om de inte har en skyldighet.

Svar på tråden Hjälp, ny soc anmälan & partisk utredare