• Anonym (Bkskkbv)

    Hur lyckas ignorera den man älskar som sårat en?

    Återigen fått bevisat att killen jag älskar är ett oärligt svin. Nu ångrar jag att jag inte lämnade första gången.

    Så, han tokringer å skriver och ibland kan jag inte låta bli att svara, blir lugn av att höra hans röst. Och han är jävligt bra på att prata omkull mig, vända allt mot mig så jag på nått sätt ändå faller för honom. Och det vet han.

    Skulle bara vela ignorera honom för all evighet, det förtjänar han och jag vet att jag hade mått bäst av det i längden.

    Men HUR hindrar jag mig från att svara han? Å inte köpa hans jävla snack. Och det värsta, inte få panik när han slutat höra av sig och kontakta han själv...?

    Behöver typ höra peppande ord från er som varit i liknande sitts. Eller bara har smarta råd.

  • Svar på tråden Hur lyckas ignorera den man älskar som sårat en?
  • HansFinaFruga

    Kanske helt enkelt sätta ner foten och säga att det räcker, att du inte vill se eller höra av honom mer.

  • Anonym (Kvinna37)

    Blockera hans nummer. Inse att det är du som tillåter honom att behandla dig som skit, du behandlar även dig själv som skit om du fortsätter ha kontakt!

  • Anonym (Självrespekt)

    Jag har varit i liknande position. Det enda som funkade till slut var att bara bestämma sig. Att värdera min självrespekt högre än hans spel. Att liksom ta in att det han gör bara är manipulationer och inte har nåt med kärlek att göra. Varför skulle han "tokringa" etc sen, när han bara kunde skitit i att såra dig från början... nä, precis. Så,

    1) Bestäm dig. Det är slut, kontakten ska klippas.

    2) Blockera honom på mail/tel/sociala medier. Finns bra block-appar för telefonen.

    3). Gör annat, träffa folk, träna, m.m. Dejta olika perosner. = Gå vidare. För att till slut hitta nån bra.

    En extra grej du kan göra är att skriva en lista på alla skäl varför han är dålig för dig. Och varje gång han ringer så svarar du ej, utan läser listan. Och ger det 24 tim. utan att svara och ser då säkert att du klarar dig utan att svara. Betänk att du klarat dig ett helt liv utan honom. Du klarar dig nu med.

  • Anonym (Självrespekt)

    Jag har varit i liknande position. Det enda som funkade till slut var att bara bestämma sig. Att värdera min självrespekt högre än hans spel. Att liksom ta in att det han gör bara är manipulationer och inte har nåt med kärlek att göra. Varför skulle han "tokringa" etc sen, när han bara kunde skitit i att såra dig från början... nä, precis. Så,

    1) Bestäm dig. Det är slut, kontakten ska klippas.

    2) Blockera honom på mail/tel/sociala medier. Finns bra block-appar för telefonen.

    3). Gör annat, träffa folk, träna, m.m. Dejta olika perosner. = Gå vidare. För att till slut hitta nån bra.

    En extra grej du kan göra är att skriva en lista på alla skäl varför han är dålig för dig. Och varje gång han ringer så svarar du ej, utan läser listan. Och ger det 24 tim. utan att svara och ser då säkert att du klarar dig utan att svara. Betänk att du klarat dig ett helt liv utan honom. Du klarar dig nu med.

  • Anonym (Bkskkbv)

    Tack ni som svarat.

    Men fyfan vad dåligt jag mår, detta är första dagen alltså jag tar avstånd ifrån han, tänker ändå på han hela tiden. Är helt skakig, jättestark ångest, kan inte göra nånting, inte äta, inte nått. Bara sitter å glor eller röker. Allt är en röra i huvet å det känns som jag inte kommer överleva detta.

    Även fast jag inte svarar när han ringer eller skriver kan jag inte låta bli att typ tycka om när han hör av sig... jag vetinte, är väl uppmärksamheten, veta att han tänker på mig, inte glömt mig. SJUKT. FAN VILL DÖ

  • Anonym (Självrespekt)

    Det du beskriver i ditt senaste inlägg... ser du hur det "låter", om du läser det igen? Skakar, ångest, m.m. Det låter som... ett beroende, i mina öron. Jag vet hur det känns, för jag har också varit i ett dåligt förhållande. Nu vet jag inte exakt hur han sårat dig, men jag vet att destruktiva förhållanden kan påverka en exakt som en beroendeframkallande drog. (Kan ev. handla om "trauma bonding in a relationship", googla och se om du känner igen dig...).

    Se på det på det sättet, de första dagarna/veckorna kommer att vara tuffa, men det blir bättre och bättre sen, om du INTE tänker: "Jag går och tar en liten "fix" till av drogen, bara"....

    Den där lilla fixen kan få dig att trilla dit igen. Så även om det låter hårt, så rekommenderar jag att klippa kontakten genom att blocka. Dvs. detta är om du verkligen anser att det är en person som gör dig illa. Svårt att tolka exakt vad det är.som hänt. Men detta är mitt råd utifrån vad jag tolkar som ett destruktivt förhållande enligt din beskrivning... Du kommer överleva! Försök prata med nån vän, titta på nån trevlig film. Styrkekram.

  • Rappakalja

    Blockera honom överallt.

    Radera hans nr överallt.

    Byt om nödvändigt telefonnummer, utifall att han ringer från någon annans nr. Ge bara ut det nya nr till såna du litar på och tala om att det är hemligt och varför.

    Be om hjälp av någon du litar på, någon du kan höra av dig till när du får panik.

    Gå i terapi för att stärka din självkänsla och bygga på din självrespekt.

    Som någon skrev; skriv en lista på varför han är dålig för dig. Ha den överallt, på kylen, i bilen osv så att du alltid ser den och kan påminna dig själv.

  • Anonym (Självrespekt)

    Det som användaren "Rappakalja" skrev här ovan var väldigt bra, håller med till fullo.

    Skulle bara tillägga en grej, och det var att jag läste din TS igen och såg där att du åter igen hade fått reda på att killen var ett "oärligt svin", tror jag du skrev. Så utifrån det tolkar jag att han verkar ljuga/manipulera mkt. Sådana människor förändras tyvärr sällan. Det jag ville betona i det sammanhanget var också, att det med att han ringer/skriver mycket efter att han svikit dig, det är högst troligt också endast en manipulation, för att locka tillbaka dig. Det är därför det är bra att blocka, så att du inte trillar dit igen pga hans "sweet talk".

    Jag kan ha fel, men det är min tolkning. Så jag hoppas du håller dig stark och håller dig borta. Så du inte riskerar att han får ljuga en andra/tredje/ (tionde?) gång för dig... Sök styrka här i tråden och hos vänner. Finns även jourhavande präst eller jourhavande medmänniska på telefon, det kan man googla också. (Om du t

    ex. inte skulle ha nån att ringa). Styrka till dig, känner igen vad du går igenom! ????

  • Anonym (Självrespekt)

    Det sista skulle inte vara frågetecken utan en blomster-smiley.... :)

  • Anonym (Me)
    Rappakalja skrev 2017-08-19 22:14:45 följande:
    Blockera honom överallt.

    Radera hans nr överallt.

    Byt om nödvändigt telefonnummer, utifall att han ringer från någon annans nr. Ge bara ut det nya nr till såna du litar på och tala om att det är hemligt och varför.

    Be om hjälp av någon du litar på, någon du kan höra av dig till när du får panik.

    Gå i terapi för att stärka din självkänsla och bygga på din självrespekt.

    Som någon skrev; skriv en lista på varför han är dålig för dig. Ha den överallt, på kylen, i bilen osv så att du alltid ser den och kan påminna dig själv.
    Håller med
  • Anonym (Bkskkbv)

    Igår på kvällen mådde jag så dåligt så jag tog kontakt med honom. Jag visade mig svag för honom och sa precis vad jag känner, att jah älskar han, inte kan tänka mig ett liv med han, att jag MÅSTE ha kontakt med han, att dagen varit skitjobbig och det varit jättetufft att ignorera han.

    Trodde ett tag på mig själv att jag skulle lyckas hålla mig borta, blev ju ett svek mot mig själv när jag hörde av mig.

    Så nu ska vi träffas. Fan.

  • Anonym (Bkskkbv)
    Anonym (Självrespekt) skrev 2017-08-19 22:13:48 följande:

    Det du beskriver i ditt senaste inlägg... ser du hur det "låter", om du läser det igen? Skakar, ångest, m.m. Det låter som... ett beroende, i mina öron. Jag vet hur det känns, för jag har också varit i ett dåligt förhållande. Nu vet jag inte exakt hur han sårat dig, men jag vet att destruktiva förhållanden kan påverka en exakt som en beroendeframkallande drog. (Kan ev. handla om "trauma bonding in a relationship", googla och se om du känner igen dig...).

    Se på det på det sättet, de första dagarna/veckorna kommer att vara tuffa, men det blir bättre och bättre sen, om du INTE tänker: "Jag går och tar en liten "fix" till av drogen, bara"....

    Den där lilla fixen kan få dig att trilla dit igen. Så även om det låter hårt, så rekommenderar jag att klippa kontakten genom att blocka. Dvs. detta är om du verkligen anser att det är en person som gör dig illa. Svårt att tolka exakt vad det är.som hänt. Men detta är mitt råd utifrån vad jag tolkar som ett destruktivt förhållande enligt din beskrivning... Du kommer överleva! Försök prata med nån vän, titta på nån trevlig film. Styrkekram.


    Ja jag trillade dit igen igårkväll :( förstår precis vad du menar, jag sa faktiskt det till honom, att han är som en drog, och då har jag varit beroende av droger så jag känner igen precis samma tankesätt å kroppsliga bekymmer som ett vanligt drogberoende ger. Och såklart efter bara en liten stunds samtal med honom lugnade jag ner mig, men mådde inte bra för det. Men det värsta var borta iallfall.
  • Anonym (Bkskkbv)

    Vet ni vad han sa sist jag var med honom, att jag kommer aldrig kunna få ett förhållande med någon annan fötutom han, för ingen kan eller hade orkat med mina problem.

    Asså :S jag vet att jag kan få andra förhållanden. Bara konstigt att han säger så.

  • Anonym (Självrespekt)

    Först av allt: klandra inte dig själv för ditt "återfall". Känslor av skuld och skam underlättar inte i att gå vidare. Men ta med dig insikten i att du valde en kortvarig "fix", trots att du säkert anar/vet att "drogen" på sikt kommer att bryta ned dig... Om du säger att du tidigare varit drogberoende "på riktigt", så vet du säkert mkt om dessa mekanismer redan så jag behöver inte berätta mer om det.

    Det att han säger att du inte kan få någon annan, är en ren manipulation av ditt psyke. Det är ett sätt att få dig att känna dig värdelös, så att du skall bli ännu mer knuten till honom. Tro inte på såna uttalanden! Det är inte sant, utan ett maktmedel.

    Du anar/ser redan att han använder lögner och manipulationer... och du känner dig beroende. Hoppas du klarar bryta ifrån detta innan DET bryter ner dig mer...

  • Anonym (Me)
    Anonym (Självrespekt) skrev 2017-08-20 12:39:37 följande:
    Först av allt: klandra inte dig själv för ditt "återfall". Känslor av skuld och skam underlättar inte i att gå vidare. Men ta med dig insikten i att du valde en kortvarig "fix", trots att du säkert anar/vet att "drogen" på sikt kommer att bryta ned dig... Om du säger att du tidigare varit drogberoende "på riktigt", så vet du säkert mkt om dessa mekanismer redan så jag behöver inte berätta mer om det.

    Det att han säger att du inte kan få någon annan, är en ren manipulation av ditt psyke. Det är ett sätt att få dig att känna dig värdelös, så att du skall bli ännu mer knuten till honom. Tro inte på såna uttalanden! Det är inte sant, utan ett maktmedel.
    Du anar/ser redan att han använder lögner och manipulationer... och du känner dig beroende. Hoppas du klarar bryta ifrån detta innan DET bryter ner dig mer...
    Kloka ord
  • Anonym (terapi)
    Anonym (Bkskkbv) skrev 2017-08-19 12:00:57 följande:

    Återigen fått bevisat att killen jag älskar är ett oärligt svin. Nu ångrar jag att jag inte lämnade första gången.

    Så, han tokringer å skriver och ibland kan jag inte låta bli att svara, blir lugn av att höra hans röst. Och han är jävligt bra på att prata omkull mig, vända allt mot mig så jag på nått sätt ändå faller för honom. Och det vet han.

    Skulle bara vela ignorera honom för all evighet, det förtjänar han och jag vet att jag hade mått bäst av det i längden.

    Men HUR hindrar jag mig från att svara han? Å inte köpa hans jävla snack. Och det värsta, inte få panik när han slutat höra av sig och kontakta han själv...?

    Behöver typ höra peppande ord från er som varit i liknande sitts. Eller bara har smarta råd.


    Om du inte är stark nog att agera för ditt eget bästa så är nog terapi den bästa lösningen. Pepp är som alvedon, det får dig att må bra för stunden men det kommer inte bota din svaghet.
  • Anonym (Avstånd)

    Jag har varit i EXAKT din situation!!!!

    Det enda som hjälpte tillslut va att HAN blockerade mig överallt och slutade höra av sig. HAN bestämde sig liksom.... för han visste att han inte va bra för mig. Han sårade mig hela tiden.

    Genom att göra så så hjälpte han mig också men jävlar Villen panik jag hade de första två månaderna. Tänkte på honom konstant!

    I övrigt är att ha kontakt eller dejta nån annan ett väldigt bra förslag. Ett rebound för att få tankarna på annat.

    1. Hjälper en att tänka på nån annan en stund

    2. Man får bekräftelse

    3. Man får hopp om att man kanske kan träffa nån ny som är BRA för en istället.

Svar på tråden Hur lyckas ignorera den man älskar som sårat en?