• Anonym (Åsikten!)

    Det är dags att sänka abortgränsen!

    Efter att ha läst detta inlägg rinner mina tårar. Så hemskt, så tragiskt.. och samtidigt aborteras det "foster" i denna vecka. Kanske av misstag, vem kan exakt fastställa hur långt en graviditet pågått?

    Nej, jag tycker att det är dags att sänka den övre gränsen till vecka 20+6, alltså en vecka. Det skulle spara lidande, det skulle spara på etiska dilemman och risken att abortera ett livsdugligt foster. (Läs barn.)

    Läs blogginlägget och kommentera!

    (Jag är definitivt inte abortmotståndare men min absoluta åsikt är att gränser måste sänkas i takt med framgången att rädda de väldigt prematura barnen.)

    marcusbirro.blogg.se/2017/august/nar-blir-ett-liv-ett-liv.html

  • Svar på tråden Det är dags att sänka abortgränsen!
  • Anonym (lev väl)

    Har du nått ihop med den där Ellinor Glimmark eller?

    Bara en tanke. Vad har du för åsikt om mammans liv hänger på att den där extra veckan togs bort? Ska hon ändå få abortera eller ska barnet ut till varje pris och mamman stryka med = föräldralös unge????

  • Lena

    Efter v18 är det särskilda skäl däremot för byråkratin arbeta snabbare så de blir så tidigt som möjligt

  • Anonym (Åsikten!)
    Anonym (lev väl) skrev 2017-08-19 13:23:22 följande:

    Har du nått ihop med den där Ellinor Glimmark eller?

    Bara en tanke. Vad har du för åsikt om mammans liv hänger på att den där extra veckan togs bort? Ska hon ändå få abortera eller ska barnet ut till varje pris och mamman stryka med = föräldralös unge????


    Varför skulle jag ha det? Som jag skrev så är jag inte abortmotståndare. Kan du inte läsa?

    Det är precis samma dilemma med dagens abortgränser så det är en ickefråga.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (lev väl) skrev 2017-08-19 13:23:22 följande:

    Har du nått ihop med den där Ellinor Glimmark eller?

    Bara en tanke. Vad har du för åsikt om mammans liv hänger på att den där extra veckan togs bort? Ska hon ändå få abortera eller ska barnet ut till varje pris och mamman stryka med = föräldralös unge????


    Om mammans liv hängde på att hon gjorde abort i vecka 24 ska hon få göra det då? Eller i vecka 25 eller 28? Någonstans måste ju gränsen gå! Det verkar som att du inte riktigt tänkt klart.

    Vid vecka 20 räknas fostret rent juridiskt som en människa och skulle någon misshandla kvinnan så fostret dog kan gärningsmannen anklagas för mord. Varför kan man abortera någon som juridiskt räknas som människa, det går inte ihop.
  • Anonym (Åsikten!)
    Lena skrev 2017-08-19 13:33:21 följande:

    Efter v18 är det särskilda skäl däremot för byråkratin arbeta snabbare så de blir så tidigt som möjligt


    Det är sant, men risken finns också för att det räknats fel någon dag hit eller dit.
    Sänks gränsen så är det problemet ur världen.
  • Anonym (Åsikten!)
    Anonym (Stina) skrev 2017-08-19 13:36:37 följande:
    Om mammans liv hängde på att hon gjorde abort i vecka 24 ska hon få göra det då? Eller i vecka 25 eller 28? Någonstans måste ju gränsen gå! Det verkar som att du inte riktigt tänkt klart.

    Vid vecka 20 räknas fostret rent juridiskt som en människa och skulle någon misshandla kvinnan så fostret dog kan gärningsmannen anklagas för mord. Varför kan man abortera någon som juridiskt räknas som människa, det går inte ihop.
    Eller hur!

    Det där med v 20 visste jag inte, är du säker på att det är så? Isåfall är jag helt enig med dig.


  • Lena

    Ja det kan räknas fel men det är livsdugligheten som är det huvudsakliga.

    V22 är det normalt gränsen mellan foster och barn

  • Anonym (Åsikten!)
    Lena skrev 2017-08-19 13:44:03 följande:

    Ja det kan räknas fel men det är livsdugligheten som är det huvudsakliga.

    V22 är det normalt gränsen mellan foster och barn


    Precis det jag skriver!

    Om det tappats ett par dagar och det antas att aborten sker i v 21+6 så kan det i själva verket vara v 22+2 och fostret vara livsdugligt.
    Sänks gränsen en vecka så är detta problem ur världen.
  • Anonym (Peter)

    Länkar du till Birro så vägrar jag läsa.

    Karln ska inte uttala sig om abort när han inte ens tar hand om sina födda barn.

  • Anonym (N)
    Anonym (Stina) skrev 2017-08-19 13:36:37 följande:

    Om mammans liv hängde på att hon gjorde abort i vecka 24 ska hon få göra det då? Eller i vecka 25 eller 28? Någonstans måste ju gränsen gå! Det verkar som att du inte riktigt tänkt klart.

    Vid vecka 20 räknas fostret rent juridiskt som en människa och skulle någon misshandla kvinnan så fostret dog kan gärningsmannen anklagas för mord. Varför kan man abortera någon som juridiskt räknas som människa, det går inte ihop.


    Nej, från och med v 22 räknas fostret som ett barn.
Svar på tråden Det är dags att sänka abortgränsen!