• Anonym (arbet­slös)
    Äldre 19 Aug 22:17
    1092 visningar
    5 svar
    5
    1092

    Får man vara föräldraledig 2 dagar och ta A-kassa 3 dagar/vecka?

    Jag kommer snart att bli arbetslös och undrar om det går att ta ut 2 dagar per vecka föräldrapenning och 3 dagar A-kassa? Eller räknas man inte som arbetssökande under hela veckan då man är föräldrapenning?

  • Svar på tråden Får man vara föräldraledig 2 dagar och ta A-kassa 3 dagar/vecka?
  • Äldre 19 Aug 23:24
    #1

    Det går, men du måste ha ordnad tillsyn om barnet när du är arbetssökande. Nån måste kunna ta barnet på en gång.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (arbet­slös) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 00:50
    #2
    Kerubmamman skrev 2017-08-19 23:24:16 följande:

    Det går, men du måste ha ordnad tillsyn om barnet när du är arbetssökande. Nån måste kunna ta barnet på en gång.


    Jag hade tänkt ha barnet på dagis de dagarna jag inte tar föräldrapenning, alltså 3 dagar per vecka eller får man inte göra så? Har inte ens frågat om det skulle fungera för förskolan utan trodde att det gick bra. Det är en privat förskola om det spelar någon roll så de har kanske egna regler? 
  • Anonym (Kom ihåg)
    Äldre 20 Aug 07:51
    #3

    Kom ihåg att du bara har ett visst antal deltidsdagar att ta ut från A-kassan.

    Är du arbetssökande får du vad jag vet ha ditt barn på förskolan. Hur många timmar kan variera.

  • Anonym (arbet­slös) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 12:49
    #4
    Anonym (Kom ihåg) skrev 2017-08-20 07:51:04 följande:

    Kom ihåg att du bara har ett visst antal deltidsdagar att ta ut från A-kassan.

    Är du arbetssökande får du vad jag vet ha ditt barn på förskolan. Hur många timmar kan variera.


    Räknas det som deltidsdagar när man är föräldraledig eller pluggar också? Trodde att det bara gällde jobb, om man jobbade deltid. 
  • Anonym (Kom ihåg)
    Äldre 20 Aug 14:57
    #5
    Anonym (arbetslös) skrev 2017-08-20 12:49:24 följande:
    Räknas det som deltidsdagar när man är föräldraledig eller pluggar också? Trodde att det bara gällde jobb, om man jobbade deltid. 
    Ja, det tror jag. Alla brutna v så att säga är deltid. Men kolla upp det noga, det ändras ju titt som tätt alla regler.
Svar på tråden Får man vara föräldraledig 2 dagar och ta A-kassa 3 dagar/vecka?