• Äldre 20 Aug 01:14
    1787 visningar
    3 svar
    3
    1787

    Emetofobi?

    Ända sedan jag fick magsjuka tidigare i år så har jag varit LIVRÄDD för det..! Undiker att äta ute, undviker att vara bland folk då jag kan (pga jag tror att de ska smitta mig), undviker viss mat, undviker att höra vissa saker pga är rädd att spy...! Är mest rädd för att spy, få magsjuka bli matförgiftad det gör mig skit rädd!!

    På grund av dethär så mår jag dåligt varje dag speciellt på kvällen då jag inte har något att göra (för jag ska sova) då kollar jag av mig själv för symptom.. och om jag har jätte ont i magen då får jag nästan som en panikattack, hjärtklappning, kall svettning, yrsel mm. Det här har också gett mig en dålig relation till mat för att jag försöker undvika dåliga onyttiga saker (för att rädd att spy) och om jag äter det lite eller mer så får jag riktigt RIKTIGT dåligt samvete och mår extra illa. Ibland blir jag så rädd på kvällen att hag stannar upoe nästan hela natten ( blir till slut hungrig såklart och då sätter magen igång) och då blir jag skräckslagen ich vpgar inte äta, inte göra något! Det händer faktuskt just nu...Min mage blir väldigt känslig när jag får ångest och det gör det bara värre. Ska börja skolan väldigt snart och tänker bara på alla sätt jag kan bli smittad!! Och hur jag kan få det av mina syskon tex..! Pratat med olika kuratorer kändes som att ena gav mig inte så mycket hjälp och andra sa att jag inte ens hade emetofobi och löjlade runt..! :(

    Hjälp??

  • Svar på tråden Emetofobi?
  • Äldre 20 Aug 01:19
    #1
    anonymrädd skrev 2017-08-20 01:14:39 följande:

    Ända sedan jag fick magsjuka tidigare i år så har jag varit LIVRÄDD för det..! Undiker att äta ute, undviker att vara bland folk då jag kan (pga jag tror att de ska smitta mig), undviker viss mat, undviker att göra***** vissa saker pga är rädd att spy...! Är mest rädd för att spy, få magsjuka bli matförgiftad det gör mig skit rädd!!

    På grund av dethär så mår jag dåligt varje dag speciellt på kvällen då jag inte har något att göra (för jag ska sova) då kollar jag av mig själv för symptom.. och om jag har jätte ont i magen då får jag nästan som en panikattack, hjärtklappning, kall svettning, yrsel mm. Det här har också gett mig en dålig relation till mat för att jag försöker undvika dåliga onyttiga saker (för att rädd att spy) och om jag äter det lite eller mer så får jag riktigt RIKTIGT dåligt samvete och mår extra illa. Ibland blir jag så rädd på kvällen att hag stannar upoe nästan hela natten ( blir till slut hungrig såklart och då sätter magen igång) och då blir jag skräckslagen ich vpgar inte äta, inte göra något! Det händer faktuskt just nu...Min mage blir väldigt känslig när jag får ångest och det gör det bara värre. Ska börja skolan väldigt snart och tänker bara på alla sätt jag kan bli smittad!! Och hur jag kan få det av mina syskon tex..! Pratat med olika kuratorer kändes som att ena gav mig inte så mycket hjälp och andra sa att jag inte ens hade emetofobi och löjlade runt..! :(

    Hjälp??


  • Äldre 20 Aug 10:09
    #2

    Var det magsjuka du hade eller matförgiftning? När var du sjuk - vilken månad?

  • Anonym (hjälp­)
    Äldre 24 Aug 21:23
    #3

    Om du har tillgång till internetpsykiatrin, web.internetpsykiatri.se/ , sök behandling för paniksyndrom eller ångest så kommer du bli kallad för utredning och ifall de märker att du lider av emetofobi kommer de skicka remiss till något ställe som kan behandla det!

    Annars kan du själv försöka ta kontakt med psykiatrin där du bor och höra hur du kan gå till väga! UMO kan säkert hjälpa till om du är ung.

Svar på tråden Emetofobi?