• Jessi0508

    HPV vaccin - för eller emot?

    Hej!

    Fick i dagarna hem ett brev med erbjudande om HPV vaccin till vår 11-åriga dotter. Känner mig kluven... Vad är dina tankar/erfarenheter?

  • Svar på tråden HPV vaccin - för eller emot?
  • Almina

    Kan inte komma på några nackdelar. Vad är det du tvekar om? Du minskar dotterns risk att få vissa cancertyper.

  • Jessi0508

    När man googlar så finns det en del mindre kul biverkningar... Liten del som fått dem ja. Men vill ju inte tillhöra den delen. Men vill så klart inte heller att dottern ska drabbas av de virusformer vaccinet skyddar mot - lite moment 22 :(

  • Meriall

    Jag är rätt skeptisk mot vaccin och tog aldrig influensavaccinet men det mot HPV har jag faktiskt betalat för själv och tagit. Tycket nog att fördelarna överväger nackdelarna. Det finns ju inget annat sätt att skydda sig mot HPV om man har tänkt ha sex någon gång i livet. Det är ju inte som andra könssjukdomar.

  • AnnaZL

    Jag är emot. Vaccinet är bara mot vissa sorters HPV som KAN orsaka cancer, inte alltid gör det. Det finns flera sorter vaccinet inte alls skyddar mot och biverkningarna är riktigt ruskiga (även om de inte drabbar majoriteten). Kondom är ett bra alternativ.

  • Meriall

    Vill man ha barn kan man inte använda kondom hela livet... och få gör det i en etablerad relation.

  • AnnaZL
    Meriall skrev 2017-08-20 11:54:25 följande:

    Vill man ha barn kan man inte använda kondom hela livet... och få gör det i en etablerad relation.


    Nej, och vaccin skyddar inte mot alla sorters HPV som kan öka cancerrisken så du är inte säker även om du vaccinerar dig.
  • Meriall
    AnnaZL skrev 2017-08-20 12:24:34 följande:

    Nej, och vaccin skyddar inte mot alla sorters HPV som kan öka cancerrisken så du är inte säker även om du vaccinerar dig.


    Jag vet men man kan minska risken ändå.
  • FruNyfiken
    AnnaZL skrev 2017-08-20 10:50:05 följande:

    Jag är emot. Vaccinet är bara mot vissa sorters HPV som KAN orsaka cancer, inte alltid gör det. Det finns flera sorter vaccinet inte alls skyddar mot och biverkningarna är riktigt ruskiga (även om de inte drabbar majoriteten). Kondom är ett bra alternativ.


    Håller med!
    Dessutom läste jag att många som vaccinerar sig tror att de har fullt skydd och struntar i cellprover.
  • Mortiscia80
    FruNyfiken skrev 2017-08-20 14:34:34 följande:
    Håller med!
    Dessutom läste jag att många som vaccinerar sig tror att de har fullt skydd och struntar i cellprover.
    Fast det är ju folk som inte begriper att läsa på vad skyddet innebär.
  • Jessi0508
    AnnaZL skrev 2017-08-20 11:50:05 följande:

    Jag är emot. Vaccinet är bara mot vissa sorters HPV som KAN orsaka cancer, inte alltid gör det. Det finns flera sorter vaccinet inte alls skyddar mot och biverkningarna är riktigt ruskiga (även om de inte drabbar majoriteten). Kondom är ett bra alternativ.


    Det är just det. Om jag ger vaccinet och dottern får en av de hemska biverkningararna skulle jag aldrig förlåta mig själv. Men inte heller om vi inte ger det och hon får en sort det skulle skyddat mot - pest eller kolera...
  • Pentra

    Förutom annat farligt, som är ytterst hälsovådligt att få in i blodbanan, så innehåller gardasil polysorbat-80. Detta är ett giftigt ämne som påverkar immunförsvaret, ger underlivsmissbildningar, hormonförändringar, infertilitet, och som är genmuterande och troligtvis då även är cancerframkallande. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • 2009
    Pentra skrev 2017-08-20 20:09:11 följande:

    Förutom annat farligt, som är ytterst hälsovådligt att få in i blodbanan, så innehåller gardasil polysorbat-80. Detta är ett giftigt ämne som påverkar immunförsvaret, ger underlivsmissbildningar, hormonförändringar, infertilitet, och som är genmuterande och troligtvis då även är cancerframkallande. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Skrämselpropaganda. Polysorbat-80 används även som emulgeringsmedel i livsmedel och finns också i bl a bubbelbad, schampoo och glass. Människan får dagligen i sig polysorbat-80 i större mängd än vad en dos vaccin innehåller.
  • AnnaZL
    Anzi skrev 2017-08-21 11:32:37 följande:

    JA JA JA asså det minskar risken att få kondylom där nere med 90 procent då viruset är mot dom kändaste och aggressivaste typerna av kondylom. Dessutom är det en vanlig könssjukdom i Sverige så det gör bara gott för ditt barn att vaccineras.


    Vaccinet är inte effektivt mot de typer som orsakar vårtor, endast vissa av dem som kan bidra till förhöjd cancerrisk.
  • Pentra
    2009 skrev 2017-08-21 11:05:15 följande:
    Skrämselpropaganda. Polysorbat-80 används även som emulgeringsmedel i livsmedel och finns också i bl a bubbelbad, schampoo och glass. Människan får dagligen i sig polysorbat-80 i större mängd än vad en dos vaccin innehåller.

    Det är INGEN skrämselpropaganda! Om du läser mitt inlägg en gång till så kanske du upptäcker att det jag skrev om handlar om vad som händer om polysorbat-80 och andra gifter skjuts in i blodbanan, dvs. genom en vaccination med sprutinjektion. Att anta att gifter har samma effekt när de intas oralt gentemot att få dem direkt in i blodet är okunnigt och/eller allvarligt vilseledande. Det är faktiskt en väldig skillnad på att få i sig gifter via mun och matsmältning än via blodomloppet. De mängder av gifter och kemikalier kroppen klarar via det man äter är betydligt mer än vad kroppen klarar av att få in via blodomloppet. Gifter som fås in i kroppen via blodomloppet kan utlösa autoimmuna reaktioner/sjukdomar, ge livslånga skador och orsaka cancer. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden HPV vaccin - för eller emot?