• Anonym (Dålig skola)
    Äldre 20 Aug 14:04
    4478 visningar
    11 svar
    11
    4478

    Omdöme om Snitz Gymnasium i Stockholm

    Vad tycker ni om Snitz Gymnasium i Stockholm?

    Det är samma ägare som för Cybergymnasiet och det finns likheter mellan skolorna. Snitz gymnasium är en friskola.

    När jag gick det tycker jag mycket inte fungerade så bra. Skolan fick kritik av skolinspektionen på många olika punkter.

    4 olika rektorer under min skoltid och skolan byte rektor igen i november 2016, därmed den 5 rektorn sedan skolan grundades 2011 hösten.

    Dåligt att sista året behövde hela skolan ta med sig egna lås till skåpen. Det finns många andra skolor med special undervisning än Snitz gymnasium.

    Det var bra att man inte behövde betala när en skoldator gick sönder och att det fanns ganska bra rena toaletter.

    Det var bra att skolan inte rapporterade om frånvaro till CSN. Man kunde inte bli av med sitt studiebidrag. Nackdelen är att då inte anstränger sig lika mycket för att komma itid.

    Det finns risk för konkurs för skolan.

    I december 2014 uppmärksammades att skolans ägare hade ekonomiska problem och enligt vd så här företaget som driver Snitz gymnasium en 5 årsplan. Enligt en kreditsupplyssningsföretag så hade företaget värsta riskskalsm för konkurs.

    Det är dåligt att skolor får lägga ned när de vill och det finns inget som värnar elever för skolor som kan lägga ned. En elev framtid kan förstöras om en skola plötsligt lägga ned.

    Vad tycker Ni om Snitz gymnasium?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-20 14:05
    Skolan drivs i vinstsyfte

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-21 11:41
    Menade finns inget som varnar elever för skolor som kan läggas ned

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-24 12:53

    Ibörjan var det mycket håltimmar på snitz.
    Det var dåligt att vad jag minns så var det aldrig en skolbal för studenter på skolan och i slutändan blev det aldrig någon studentbild.
    Lärarna lovade en massa saker och sedan bara igonerade de en.

    Bra att jag fick behålla USB minnet.
    Det var bra att skolan har en portkod för att komma in på skolan. Det är svårare för obehöriga att komma in på skolan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 12:57
    Under en längre tid fanns det ingen skolsköterska på skolan eller vad det nu heter.
    På slutet av min gymnasietid ror jag det inte fanns någon datasal på skolan.

    Många lärare använde inte skolans datanät och man var inte automatiskt uppkopplad ditt. Vilket är väldigt dåligt om datorn hypotetiskt kraschade så blev av med filerna.
    Det kändes som det var besparingar på skolan. Jag tror lärarna hade på slutet av min gymnasietid ett antal papper som de fick skriva ut.
    Jag tror det var också så att företaget som drev skolan hade köpt in ganska billiga datorer.
    Man byte klassrum ofta.
    Jag gjorde det 4 gånger under hela min gymnasietid typ.
    Till Lucia i alla fall ifrån 3.an hösten så kom det in elever ifrån Snitz grundskola och sjöng Lucialåtar.
    Det kändes som det var glädjebetyg i vissa ämnen.
    Skolan gjorde utflykter med hela skolan typ några gånger per läsår tror jag om jag minns rätt.
    Bra att skolan deltog i skolvalet till EU 2014 och skolval till riksdagen 2014, ett låtsas val där man får lära sig att rösta och rösta på de politiska partierna.
    Det var väldigt dålig stämning på skolan och det kändes inte som det gick att prata med klasskamraterna. De hävdade att de hade rätt hela tiden.
    Kändes som skolan lite soppade undan mobbning under mattan.
    Skolan hade mycket gemensamt med Cybergymnasiet.
    Någon klass delade dessutom korridor med cybergymnasiet innan snitz byggdes ut.
    Eleverna på Cybergymnasiet vet jag skrek och pratade högt utanför klassrummet och det ska gå lätt som en cirkus.
    Det var dåligt att under en extremt lång tid fanns Det ingen skolfoto på skolan. Först när rektor nummer 4 i december 2014 som det blev en enkel fotografering för de som ville.
    Många lärare på skolan var utan lärarutbildning enligt skolinspektionen.
    Internet kunde var segt på skolan men minns inte hur ofta.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 13:02
    Bra att skolan inte rapporterade någon frånvaro till csn. Förekommer på skolor att felrapportering förekommer då man exempelvis kan ha giltig frånvaro som sedan registeras som ogiltigt och man blir ofrivligt av med studiebidraget plus får en expeditionavgift ifrån CSN. Det fanns ingen risk på Snitz gymnasium tror jag för alla elever att man blev av med studiebidraget eftersom de inte rapporterade ogiltig frånvaro till csn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 13:07
    Kändes som i en del ämnen byte man lärare ofta under årens gång.
    Borträknad vikarier
    Exempelvis.
    Hade i engelska 1 en lärare. Samma lärare i engelska 2 under hösten.
    En annan lärare i engelska 2 under våren och en annan lärare i engelska 3

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 13:35
    Ska tillägga Vet att någon klass delade korridor med cybergymnasiets elever innan Snitz byggdes ut och de skrek och pratade högt utanför klassrummet och det hördes tydligt in i klassrummet. Det ska ofta låtit som en cirkus utanför klassrummet. Även när lärare sade till eleverna på Cybergymnasiet fortsatte folk som inget hade hänt.
    På skolan hade de ett litet annorlunda upplägg. Höstterminen gick in i januari. Man hade jullov som andra skolor och samtidigt. Jag tror det var så för att det skulle vara lika många dagar som på höstterminen som på vårterminen.
    Jag tror det var besparingar på skolan.
    Exempelvis på slutet av min gymnasietid så tror jag det var så att lärarna bara fick skriva ut papper visst antal per lärare.

    Det finns många andra skolor med små klasser. Önskat själv att jag inte gick på skolan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 13:46
    Dåligt var dåligt att man inte fick välja hur länge man skulle gå på skolan.
    Man blev bara tilldelad. Man får ju lägre pension om man går ett 4 år istället för vanliga tre år eftersom man jobbar ett mindre år än annars eftersom det baseras på alla åren. Men det behöver inte vara så eftersom om man får högre betyg tack kanske vare att man går ett 4 år så kan det ledda till ett högre jobb med bra betalt.
    Det är väldigt skådespeleri om tar studenten i trean och sedan gick en till termin. Kul i alla fall att ta studenten 2 gånger, vet att det förekom att elever tog studenten i trean och sedan gick en till år och tog studenten i 4.an.

    Snitz har inget riktig skolbibliotek, en lärare har tagit med sig en massa böcker till skolan men det finns ett skolbibliotek inne på Cybergymnasiet sedan 2015 som jag tror man fick låna böcker ifrån.
    Det förekom stölder och var ibland inbrott på skolan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 13:50
    Tror inte det var helt individuell bedömning som avgjorde hur länge man skulle gå på skolan utan det var även baserat på hur de andra klassen och andra faktorer.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 13:57
    Blir mycket text.
    Sista termin i 4.an hade man extremt få ämnen.
    Jag slutade aldrig sent på skolan. Men vet andra personer som gjorde det.
    Man fick i de gamla lokalerna stanna kvar under en längre tid efter skolans slut. Fick inte stanna kvar i skolan så länge i 4.an för alla elever efter direktiv ifrån den dåvarande rektorn.

    Lärarna skulle alltid ha möten i en viss klass klassrum 1 gång i veckan precis efter skoldagen slut. vet att det ska ha varit väldigt stressigt eftersom skåpen var i klassrummet och det ska varit så att eleverna fick stressa fort ut ifrån klassrummet tror jag.
    Det var dåligt att det inte fanns skolfoto på skolan under en längre tid men det fanns intresse för ledningen av fotografering till hemsidan som reklam
    I de tidigare lokalerna fanns det en tv som gick att titta på Tv:n innan den blev stulen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 13:59
    Fanns medelstora skåp på skolan i de nuvarande lokalerna.
    Kanske inte så stora men...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 13:59
    Skåpen kan man läsa in sin skoldator och ha privata saker i.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-26 14:27
    Syftet med skolan var typ bara att man skulle läsa alla ämnen inte att man skulle få ett gymnaskexamen. Kändes som min mentor hade dålig koll på gymnasieexamen.
    Man fick dessutom inte gå kvar på skolan hur länge som helst.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-27 12:21
    Dåligt att skolan inte har skickat in alla betygen för förvaring till Stockholm kommun. Friskolor måste göra det så betygen finns tillgängliga även om skolan skulle gå i konkurs.
    De har börjat göra det men är långt ifrån klar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-27 12:40
    Man fick läsa om ämnen som man inte fick underkänt i men man fick inte gå kvar på skolan hur länge som helst.
    Vid uppsägningen av en massa anställda på skolan i cirka december 2014 fick det klagomål av anställda på skolan att de måste anställa fler lärare eftersom det var väldigt stressigt enligt klagande lärare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-27 12:41
    Menade att man fick läsa om ämnen man fick underkänt i.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-27 12:41
    Menade att man fick läsa om ämnen man fick underkänt i.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-27 12:41
    Menade att man fick läsa om ämnen man fick underkänt i.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-27 17:08
    Känns det förekom att lärare på skolan hade dålig koll på olika saker.
    Det kändes som man själv behövde ha koll exempelvis på gymnasieexamen och vad som krävde för att man skulle få det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-29 11:43
    Min klass slutade aldrig sent. Typ bara max kl 15.00 om det inte var någon utflykt men minns inte att jag skulle ha slutat så sent på någon utflykt.
    Vet andra klasser som slutade betydligt senare.
    Sista året/tiden delade snitz gymnasium Internet med Cybergymnasiet.
    I De tidigare lokalerna fick man stanna kvar längre efter skoldagen slut.
    Vet att sista terminen fick man bara stanna kvar till 16.00 och senare eller nåt om inte hade lektion.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-30 14:44
    tillägga att man inte var tvungen att ta med sig egna lås till skåpen sista året och för hela skolan men tvungen i praktiken eftersom man inte fick lås ifrån skolan och behövde låsa in sin skoldator och sina värdesaker. vet elever som inte tog med sig egna lås tror jag och inte låste in sin skoldator i ett skåp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-01 17:23
    vet att det fanns ifrån kanske när jag gick i 2.an på skolan och framåt bilder på lärarna som satt på vägen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-24 13:30
    text ifrån recensioner på Eniro om Snitz gymnasium i Stockholm, har ändrat det som är fel.

    Jonathan v
    2017-01-13 20:28

    Snitz gymnasium är en friskola och ägs av ett aktiebolag. När jag gick på Snitz gymnasium tycker jag att mycket inte fungerade så bra. 4 olika rektorer. Och skolan har bytt rektor igen i november 2016. Skolan hade fått kritik av skolinspektionen på en hel del punkter. Jag tycker skolan blev bättre sista året med en bra rektor som nu har slutat. Det var inget unikt med undervisningen på skolan, man kunde inte ens alla ämnen som vanligtvis ingår i programmet. Det var bra i alla fall att man inte behövde betala om en skoldator gick sönder. På många skolor måste man göra det även om datorn kraschade av sig själv

    Henrik G
    2017-05-22 15:51

    Finns fördelar och nackdelar med Snitz gymnasium.
    När jag gick där så var det en hel del som inte fungerade så bra exempelvis då skolan fick kritik av skolinspektionen på en hel del punkter. Jag tycker skolan blev bättre på slutet.
    Dåligt att man inte fick välja hur länge man skulle gå på skolan, man blev bara tilldelad att jag i alla fall skulle gå 4 år på skolan.
    Rätt så mysiga lokaler Snitz gymnasium har, kan vara lite dock trångt i matsalen och stora ventilationsrörr i många tak och rätt så slitna väggar i en del rum. Mycket bättre än tidigare lokaler skolan hade, då det blev väldigt kallt i lokalerna på vintern, det borrades på övervåningen och de hyrde ut skolans lokaler till en folkhögskola på kvällarna som röjde runt i klassrummen. Det var bra att man inte behövde betala när ens skoldator gick sönder, många skolor måste man göra det.

    Frida S
    2017-05-30 19:55

    Fanns bra och dåliga saker när jag gick på Snitz gymnasium. Snitz gymnasium är en friskola. Snitz gymnasium är nästan samma skola som Cybergymnasiet eftersom det är samma företag som driver skolorna, skolorna ligger i samma hus, många personal och en del lärare jobbar på både skolorna. Skolorna har dessutom en del gemensamt exempelvis samma studentutspring.
    Det fanns både bra och dåliga lärare på Snitz gymnasium. Bra att man fick göra olika upggifter i ämner man fick underkänt i förutom exempelvis i matematik 2 men det får man göra även på andra skolor. Många i klassen slutade iförtid men jag tror det berodde på skoltrötthet än att de inte gillade Snitz gymnasium. Skolmaten var sådär men det gick äta det mesta.
    Det kändes som det rådde hela havet stormar på skolan, många lärare och personal jobbade inte kvar länge på skolan och Snitz gymnasium är redan inne på sin 5 rektor. Senaste rektorn kom till skolan i november 2016. Det ska vara så att lärarna hade skrivit på avtal att de jobbade som kontorsarbetare med 5 veckors semester, de lärare som berättade var missnöjda med avtalen och det verkar inte vara så att liknade avtal vanligtvist inte förekommer på andra skolor.
    Det var dålig stämning i min klass när jag gick på skolan, eleverna i min klass hälsade knappt ens iprincip på mig under gymnasietiden. Många elever var osociala på skolan.
    Till studenten kom det ett företag till skolan och sålde ganska billiga studentmössor men inget företag som säljer studentflak kom till skolan. Det fanns möjlighet att åka studentflak med elever på Cybergymnasiet men det var ingen på Snitz gymnasium som ville det. Att åka studentflak med främlingar är inte samma sak och det skulle bli för dyrt om man skulle åka själv studentflak med kanske 10 elever ifrån Snitz gymnasium. Man hade först idrott på Friskis och svettis sedan i någon park och sedan hyrde/lånade skolan en gymnastikhall under en tid och sedan idrott i någon liten danssal inne på Cybergymnasiet.
    Internet kunde ibland vara segt på skolan.

    Jonathan v
    2017-11-14 20:40

    Minns inte allt. Det var ett tag sedan jag tog studenten på skolan
    Borde ha skrivit en recension när jag gick där eller efter 2 året exempelvis.
    Jag tycker tyvärr att mycket inte fungerade så bra på skolan. Snitz gymnasium är en friskola.
    Skolan är redan inne på sin 5 rektor sedan skolan grundades 2011 hösten.
    Jag är osäker om man fick läsa om alla ämnen man fick underkänt om igen, man fick göra olika uppgifter och man fick själv förslå det för skolan, vissa ämnen där jag hade underkänt i hände ingenting
    Fanns en datasal i början av min skoltid där men inte på slutet, vet inte varför de datorerna inte verkade fungera
    Man hade en egen skoldator under skoltiden där.
    Dåligt att det inte var ingen studentbal eller studentbild på skolan
    Dåligt att man inte fick välja hur länge man skulle gå på skolan och det var ingen individuell bedömning hur länge man skulle gå på skolan eftersom de andra i klassen läste samma ämnen, förutom de individuella valen, sista terminen hade jag bara 2 ämnen kvar, de individuella. Jag tror det fanns elever som bara gick 3 år istället för 4år som jag gick på skolan.
    Vanligvist brukar man bara gå max 3 år på de flesta gymnasieskolor men det är olika för personer med diagnos och personer utan diagnos och särskild stöd. .
    Min mentor hade dålig koll och ljög för mina föräldrar om olika saker, han blev ofta sur om jag sa något som kunde vara negativt om skolan. Han föreslog inga åtgärdsprogram för mig, trots att jag hade behövt det
    Det är viktigt att vara källkritisk, förra rektorn hon som slutade i november 2016 kom inte ifrån Donnergymnasiet, det var ju första gången hon var rektor. Det kändes som det var ofta inbrott på skolan men jag vet inte om det var värre än på andra skolor.
    På skolan tar man inte sig av sig skorna utan har på sig dom i alla rummen och hela skolan. Det var bra att det fanns rena toaletter på skolan oftast, tidigare skola har det hänt att jag tvingas hålla mig under en skoldag och gått på toaletten när jag kom hem pågrund av ofräscha toaletter på den skolan.
    Snitz gymnasium har mycket gemensamt med Cybergymnasiet och Snitz gymnasium har studentutspring på Cybergymnasiet.
    Snitz elever brukar springa ut först eller sist

    Jonathan v
    2017-11-17 14:15

    Det är mycket som jag glömt att skriva.
    Hoppas ni orkar läsa allt
    Jag fick en ny mentor under vårterminen under första året på skolan. Första terminen om jag minns det var skolan noggrann med närvaron, de ringde till en när man kom försent.
    Man kunde läsa Japanska på skolan om man inte vill ha spanska eller tyska.
    Osäker om man fick välja att gå en termin extra eller 2 terminer, utöver de 3 åren man vanligvist går på gymnasium. De frågade aldrig mig och man läste samma ämnen under höstterminen med de andra i klassen under första terminen. De flesta andra gick bara en termin extra medan jag gick en termin till för de inviduella valen. Man valde dom redan i 3.an eller i 2.an kan det ha varit. Då visste man inte att de skulle göra att jag gick en termin extra. Skolan har ett lite annorlunda upplägg jämfört med andra skolor tror jag, höstterminen går in i andra året, men man har jullov som andra skolor men jag tror det är för att det ska bli exakt lika många dagar på hösttermien som på vårterminen.
    Det är väldigt skådespeleri att ta studenten och sedan gå en termin till för de som gjorde det.
    Vet att det förekom elever som tog studenten 3:an och sedan gick ett läsår till och tog studenten igen i 4:an dvs 2 gånger.
    Känner till elever som gick 2 terminer extra utöver de tre åren man vanligvist går på gymnasium. Jag hade hellre bara gått 3 år på skolan, för man förlorar ett arbetsår som påverkar pensionen, resår, läsa på komvux exempelvis när man går ett extra år på skolan. Fördelen är bara att man slutar tidigare plus kanske orkar hypotetiskt mer i skolan för man har färre ämnen.
    Jag slutade aldrig sent dvs 15.00 ungefär vanligtvis men vet andra klasser som gjorde det. Tiderna kunde variera lite men som senast för mig 15.00 ungefär
    Jag tror det är orsaken varför de flesta elever i min klass gick en termin extra plus elever i min klass som gick en termin till.
    Man var inte automatisk uppkopplad till en data bas när man använde sin skoldator där som man hade under sin skoltid på skolan.
    Många lärare använde inte databasen.
    Läxor och prov förekom på skolan men minns inte exakt hur det var.
    Det fanns ett elevråd på skolan läsåret 2011-2012 och sedan fanns det först i januari 2015 när den rektorn började på skolan. Skolan var skyldig enligt skollagen att ha det trots det hade skolan inget elevråd under en längre tid på skolan.
    Har inget minne av att skolan hade några ordningsregler på skolan och enligt skolinspektionen saknade skolan det.
    Tror inte det fanns något animobbningteam på skolan.
    Min klass åkte aldrig på någon klassresa och om jag minns rätt åkte aldrig skolan på någon längre resa, exempelvis skidresa.
    Men man besökte museum med mera plus ibland(kanske inte så ofta om jag minns rätt)hade friluftsdagar på skolan.
    Det fanns dåliga lärare på skola men också bra. Min mentor hade inte koll på mycket. En lärare pratade om sitt privatliv jätte mycket ofta under många lektioner i ett ämne och jag är övertygad att det var det som gjorde att vi tvingades förlänga ämnet en termin för att vi inte hade hunnit göra allt. Läraren blev sur när jag kommenterade att vi borde ha lektion.
    Jag tror inte jag fick iprincip extra hjälp i de ämnena jag riskerade underkänt i när man hade ämnena, i så fall annars, vad var de gjorde för något?
    Men man fick efter förslag om jag minns rättgöra olika uppgifter för att få godkänt i ämnena man fick underkänt först i. Eller göra uppgifterna som man låg efter i.
    I ett ämne matematik fick jag läsa om helt för jag fick först underkänt i om jag minns rätt. I flera ämnen jag hade fått underkänt i hände inte någonting.
    Tror det var besparingar på skolan på skoldatorer och utskrifter av papper.
    Om jag minns rätt plus om det stämde som en lärare sa hade skolan köpt in helt klart billiga datorer.
    Skolan ställde upp i skolvalet till Eu plus till riksdagen 2014. Låtsas val där man tränar på att rösta och arrangera ett val så likt som riktiga valen.
    Sista året för mig behövde man ta med sig egna lås till skolan om man ville låsa in sina saker för hela skolan, tidigare fick man låna ett lås per person tror jag det var för alla elever på skolan. Skåpen var medelsmå.
    Det var bra att skolan inte verkade rapporterade någon frånvaro till CSN. Man kunde inte bli av med sitt studiebidrag.
    Inget minne av något öppet hus på skolan för elever som går på skola, finns det för elever som kan komma och titta på skolan, ifall de vill börja.
    Men någon gång var det uppvisning av kortfilmer på skolan och jag tror föräldrar var på besök och såg filmerna.
    Tror inte det fanns någon skolsköterska eller vad det heter på skolan under flera år.
    Glädjebetyg kunde förekomma på skolan kändes det som men i många ämnen fick jag garanterat inte några glädjebetyg.

    Sofia B
    2017-11-20 16:21

    Snitz gymnasium är en friskola och är främst till för elever som har neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det fanns fördelar och nackdelar med skolan.
    Jag tror många personer med diagnos har svårt att avgöra vad som gör en skola bra.
    Det finns personer som trivdes på skolan men det fanns även elever som inte gjorde det.

    Man ska tänka på att vara källkritisk. Mycket man läser på internet stämmer inte med verkligheten.
    Saker och ting förändras men så här var det under min skoltid där.
    Alla lärare är mycket troligen inte behöriga på skolan idag och det var så när jag även gick där.
    Man är inte alls tvungen att skriva på ett avtal på någon skola för en skoldator under ens skoltid.
    Var inte så på Snitz gymnasium och om någon skola har det så bryter de mot skollagen tror jag.
    Man är dock tvungen i praktiken att ha en skoldator för att kunna klara av skolarbetet speciellt om en skola saknar datasal.
    Rektor nummer 4 var inte ifrån Donnergymnasiet.
    Hon kom ifrån Didaktus och Framtidsgymnasiet men var inte rektor där. Första gången hon var rektor på en skola.
    Efter att man har efterforskat, nuvarande kvinnlig rektor var tidigare rektor på Didaktus Lijeholmen och skolan fick hård kritik under hennes rektorstid av skolinspektionen där så sent som 2016. Dagens nyheter har skrivit om skolan. Man kan inte skylla allt på en rektor men det är anmärkningsvärt att de anställde henne pågrund av att skolan bröt allvarligt mot skollagen och det var inte så länge sedan.
    Hon är den 5 rektorn i ordningen på Snitz gymnasium.
    Bara för att hon var rektor där i 8 år på Didaktus Lijeholmen så behöver det inte betyda att hon kommer vara det på Snitz gymnasium. förvisso är det bra att hon kanske har räknat vara rektor under ett antal år på skolan minst troligen.
    Men det är inte samma avtal som hon hade mycket troligen i den andra skola och det är inte säkert att hon kommer att trivas på skolan. Bra att de valde i alla fall en rektor som i sin tidigare skola var rektor där under en så lång tid.
    Min mentor hade dålig koll på mycket och hade inte koll på slutbetyg, andra lärare kan hypotetiskt ha veta om reglerna. Vissa lärare på skolan var bra medan andra var dåliga och undervisningen kunde också vara dåligt. Men vet inte om det var värre än på andra skolor.
    Snitz gymnasium hade anställt många lärare utan lärarutbildning när jag gick där.

    Det var irriterande att brandlarmet gick ibland på skolan och man fick utrymma hela skolan
    Antagligen berodde det på att någon busade eller att någon råkade ta i dörrhandtaget. Undervisningen kunde bli lidande bara för det här.
    Man hade officiella brandövningar men det var sällan man hade det.
    Det var extra irriterande att ofta stod elever och rökte cigarretter precis utanför ingången till Snitz gymnasium och Grundskola. Man blev ofrivillig utsatts för kraftig passivrökning och eleverna bröt faktiskt mot skollagen eftersom de inte fick röka där. Det känns inte som de som röker brydde sig för när lärarna sade till dom och när lappar sattes upp om att de inte får röka där så tog någon bort dom precis efteråt men folk stod och röker ändå efteråt.
    Dörren kunde vara öppen på glänt till skolan och röken kom in i huset, de kunde komma upp flera våningar uppåt
    Dåligt att skolan hade inget skolfoto förrän när rektor nummer 4 började på skolan i januari 2015.
    Tips är att se resultat ifrån nationella prov.
    Fusk förekom på skolan men vet inte om det var värre än på andra skolor
    Eller enkätundersökningar där elever svarar på frågor om skolan. Det är viktigt att läsa om alla skolor som företaget äger.
    Bra att jag fick behålla usbminnet.
    Skolans policy kan ha förändras men när jag gick där så behövde man inte betala om en skoldator gick sönder.
    Osäker om skolmaten var gratis för lärarna på skolan, borde ha frågat dom där när jag gick där.
    Vet att många lärare åt skolmaten.
    I min klass var det dålig stämning men vet andra klasser där det var bra. det handlade helt om vilken klass man gick i
    Ingen i min klass hade samma intresse som mig dessutom

    Sofia B
    2017-11-20 18:17

    Tillägga.
    Vet att man hade bowling några gånger på idrotten om jag minns rätt.
    Dåligt att många gånger var idrotten inställd under vårterminen under första året.
    Det fanns inte alltid tillgång till någon dusch efter idrotten men inga personer duschade någon gång efter idrotten även när det fanns dusch. Man blev oftast inte så trött men tror inte det är hela förklaringen. Tror inte folk vågade duscha offentligt.
    Man hade idrott på olika ställen.
    Vissa lärare kändes inte professionella på skolan, en lärare blev sur på mig när jag gav en annan lärare en present.
    Är övertygad att jag blev utsatts för repressalier på skolan av läraren. Även efter kritik mot skolan ifrån mig så tror jag att jag blev utsatts av repressalier av ledningen.
    En lärare på skolan när jag gick där sade inget om hur jag låg till i ämnet och jag fick ingen f varning om
    jag minns rätt och sedan när jag fick betyget fick jag betyget f dvs underkänt i det ämnet. Man fick inga kondomer efter sexualundervisningen på naturkunskapen. Det kanske inte ingår i kursplanen men lärare sade att vi skulle få det som min klass i slutändan inte fick. Fanns bra lärare på skolan.
    Samhällskunskapsläraren som var även historielärare var bra på skolan, han var duktig och påläst.
    Kuratorn som nu har slutat, bara trodde bara man var heterosexuell, om jag minns rätt sa hon att jag är i den åldern där man gillar någon av motsats kön om jag minns rätt, inte för att jag är homosexuell utan för att det finns folk som är det och jag tror inte jag hade sagt min sexuell läggning till henne om jag minns rätt. Konstig kommentar av henne.
    Det gick inte diskutera med klasskamraterna, de bara trodde att de hade rätt.
    Orsaken varför skolan byte lokaler till vårterminen 2013 var inte på grund av någon kritik utan för att Stockholms kommun hade minskat på skolpengen till alla skolor i kommunen som gjorde att Snitz gymnasium inte hade råd att vara kvar i sina dåvarande lokaler.
    Känns som det är lite sköna lokaler nu ändå, dock ingen bra idrottshall, bara en liten danssal inne på Cybergymnasiet.
    Känner till en klass som hade sitt klassrum på Cybergymnasiet innan Snitz gymnasium blev större.
    Eleverna på Cybergymnasiet ska ha stört rejält och spelat hög musik i korridoren.
    Studentlunchen var på Cybergymnasiet, känner till något år när det var endast på Snitz gymnasium.
    Snitz gymnasium har ingen riktig skolbibliotek, en lärare har tagit med sig en massa böcker till skolan men det finns sedan 2015 ett skolbibliotek inne på Cybergymnasiet som jag tror man fick låna böcker ifrån.
    Egentligen tror jag Snitz gymnasium måste ha ett eget skolbibliotek enligt skollagen, men det kan också bero på att det inte får plats med något bibliotek på skolan, Snitz gymnasium är en liten skola.
    Skolbibliotek menar jag skönlitteratur böcker tror jag ska ingå i ett skolbibliotek. Är osäker vad skollagen säger men det fanns en massa skolböcker på andra ställen i skolan. Man blev betalningsskyldig om man inte lämnade tillbaka sina böcker eller om man exempelvis hade slarvat bort någon bok enligt skolans policy.
    Man blev även betalningsskyldig också om man tog hem sin skoldator och blev bestulen. Enligt skolans policy behövde man betala plus göra en polisanmälning.
    Förekom stölder på skolan och i lärarrummet

    Jonathan v
    2017-11-21 14:03

    Eftersom man inte kan göra några ändringar eller lägga till någon text måste jag skriva en till recension på den här hemsidan.
    Skolan kanske visst får plats med ett skolbibliotek. Skollagen känns oklar och det framgår inte på Skolverket hemsida eller artiklar på Internet hur reglerna är. Även ett litet skolbibliotek kanske räknas som ett skolbibliotek. Cybergymnasiet har ett skolbibliotek plus en biblitokarie.
    Snitz Gymnasium är en liten skola med dess konsekvenser. Exempelvis kom det aldrig något företag som säljer studentflak till skolan.
    Företaget som driver Snitz Gymnasium gör inte för ideellt syfte utan för att tjäna pengar.
    Det är mycket fördomar om friskolor. Finns bra friskolor.
    Enligt enkätundersökning av svarande personer 2014 på snitz gymnasium i estetprogrogrammet rekommenderade 69 procent deras program tror jag det om jag minns rätt. 
    Det kan vara vanligt dock tror jag att personer med diagnos har svårt att avgöra om något är bra eller dåligt eftersom de inte vet hur det ser ut på andra skolor.  Det finns dock dåliga saker på alla skolor skulle jag starkt tippa på. 
    Inget minne att skolan skulle ha någon idrottsförening och är väldigt övertygad att skolan inte hade det. Jag var aldrig med på det och hade velat om det fanns.  Skolan hade ingen fritid på sin skola som exempelvis Cybergymnasiet hade. Vet skolor som exempelvis Globala gymnasiet där de åker utomlands i undervisningen. Snitz Gymnasium gjorde inte det. Början av min skoltid där kunde man själv skriva ut utskrifter av papper.
    Skolmaterialet kostade inget på Snitz gymnasium, betalade aldrig någon gång och tror det var så även för andra elever.
    Man har vanligtvis inte en egen skoldator under ens skoltid på grundskolan men på Gymnasiet. Man kunde köpa sin dator om man ville ha den när man slutade där. De raderade alla programmen på skoldatorn som skolan hade köpt extra till datorerna. 
    Det var en del klasskamrater med väldigt dålig närvaro.

    Vet att det fanns elevstödjare på skolan om jag minns rätt men är osäker om det fanns rastaktiviteter arrangerat av skolan under min skoltid där. Tror inte det och jag var aldrig med något sånt.
    Osäker om mentorn hade veckosamtal. Kunde prata och man hade lektioner med min mentor innan vårterminen i 3.an.
    Kan vara så att gick ett tag innan man pratade med sin mentor, är osäker men minns inte hur länge och hur ofta man pratade med sin mentor. 
    Men inte officiella veckosamtal hade man inte med sin mentor om jag minns rätt. 
    Första året hade skolan veckoblad. Hypotetiskt kan skolan ha haft det även efteråt men inget som jag läste eller såg om jag minns rätt. 
    Fanns både bra och dåliga lärare på skolan.
    Man fick aldrig någon föreläsning i film och tv lektionen om hur man gjorde en kortfilm.

    En lärare sade att vi inte vi se en film om socialism i en genomgång av de politiska ideologier för han så att socialism och kommunism är samma sak. Fel plus det fanns en film om socialism. Om det hade varit likadana ideologier hade det exempelvis inte funnits en film om det. Inget kunde vara segt på skolan men det var olika för olika år på skolan om jag minns rätt.
    Kul att under en film och tv lektion så råkade vi se en film som var dubbad på tyska men vi elever förstod inte att läraren hade av misstag ställt in på tyska. 
    Schemat kunde inte ha varit individuellt anpassad eftersom övriga i klassen läste samma ämnen iprincip.
    Skolan sade upp extremt många personal i december eller i januari 2015. Det kunde leda till stress, lärare var borta på lektionerna under en tid etc. Skolan rapporterade inte förut in några betyg till ett arkiv som alla skolor måste göra, har börjat göra det det men många år saknas.  Min klass kändes ovanligt stor 14 elever jämfört med andra klasser för personer med särskilt stöd. Men vet inte exakt hur det är på alla skolor.
    Fick mitt gymnasiearbetet i januari in lagt i betyget. När jag slutade i juni plus gjorde klart gymnasiearbetet i augusti om jag minns rätt.
    Fanns gratis kafé på skolan början av min skoltid där.
    Fanns inget café på skolan.
    Fanns det på Cybergymnasiet. Var en bra bit dit. Hade aldrig hört talas om någon elev på Snitt gymnasium som köpt något där. 
    Det fanns lärare som klagade på skolmaten, avtal och att det under en tid bara fanns en lärare i ett ämne. Jobbar kvar ändå. 
    Min mentor kunde ljuga under utvecklingssamtalet.
    Friskolor har inte offentlighetsprincipen.
    Vem som helst på en kommunal skola kan exempelvis läsa om ens utvecklingssamtal.
    En lärare svor mycket på skolan.
    En lärare snackade skit om en tidigare elev.
    Kul med ett besök på fotografiska museet och de gånger skolan hade utflykter.
    Man hade en mindre dag ledigt i påsklovet.
    Man besökte en hindutempel på religionskunskapen.

    Fanns en tv i de gamla lokalerna men den blev bestulen.
    Skolan var liten bit ifrån tunnelbanan. 
    Det var svårt ibörjan att hitta rätt ibörjan. Tror inte det var så för andra personer.

    Det är och var många kvinnliga ledare på skolan. 
    Det fanns inget skolfoto ibörjan, Det hade inte behövt kostat något. Ren bullshit att skolan inte hade det.
    Borde ha engagerat mig och protesterat mot skolan. Skolan ledning var emot att vi skulle ta emot politiska partier under skolvalet. Eftersom rektorn bestämmer så kom det aldrig politiska partier till skolan.
    Studievägledaren hade inte koll på allt och gav konstiga kommentarer och dåliga råd. Vissa saker hade hon koll på. Man besökte arbetsförmedlingen med henne jag och en fd elev till skolan.
    Lärarna på skolan ignorerade mig ett bra tag efter ett tillfälle och de bröt mot vad de hade lovat efter skolavslutningen ett år.
    Det kan skilja sig mellan kommunala skolor i samma kommun och inte bara vilka som är lärare, rektorer, lokaler även andra saker. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-24 13:34
    recension om snitz gymnasieenhet. det är samma skola men gamla profi på snitz gymnasium innan de byte lokaler till de nuarande till vårterminen 2013

    Jonathan v
    2017-11-13 12:24

    Finns fördelar och nackdelar med skolan
    Sista året behövde man ta med sig egna lås till skolan om man ville låsa in sina saker, tidigare fick man låna ett lås per person tror jag det var för alla elever på skolan. Skåpen var medelsmå. Man hade en skoldator under sin gymnasietid där. Man fick låna en ny skoldator till 4 året som man fick låna under ens skoltid där.
    Skolan har en portkod till skolan, bra att det är svårare att obehöriga kommer in i skolan, dåligt om man har glömt bort koden.

    På skolan tar man inte av sina skor utan har på sig dom i hela skolan. Så här har det inte tidigare varit på skolor jag har gått på.

    Det var ofta strul med schemmaläggningen på skolan.
    Skolan är redan inne på sin 5 rektor på skolan sedan skolan grundade 2011 hösten. Det fanns både bra och dåliga lärare på skolan. Min mentor hade inte koll på mycket.
    Bra att man inte behövde betala när ens skoldator gick sönder.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-24 21:27
    recension om snitz som förut var på google recension men den togs bort
    finns kvar på snitz grundskola google recensioner

    Finns fördelar och nackdelar med skolan. Snitz gymnasium är en friskola. Det ägs av PPS AB som sedan 2011 ägs av RE Education AB, vars majoritetsägare är riskkapitalbolaget[1] Riverside Europe Fund IV LP

    De driver skolan i vintsyfte genom att ta pengar ifrån skolpengen
    Många politiska partier har pratat om att förbjuda riskkapitalbolag som ägare eftersom de anses av somliga som inte pålitliga som ägare i skolvärlden.
    Skolan har samma ägare som Snitz gymnasium och Cybergymnasiet
    Tips är att läsa om Cybergymnasiet.
    Väldigt oseriöst bolag måste jag säga tyvärr borde vad de gjort och andra orsaker. Jag personligen har väldigt dåligt förtroende för företaget. Saker och ting förändras men så här var det i alla fall för ett par år sedan.
    4 olika rektor hade snitz gymnasium vet jag under tiden då jag gick på en av psb skolor. Det var under ett tag och idag samma rektor även på snitz gymnasium och grundskola
    De fick en bra rektor som nu i november tror jag har slutat,
    Hon kom inte alls ifrån donnergymnasiet. Fel uppgift i recensioner. Enligt statistiken på internet vad hon jobbat med så är det troligen första gången hon var rektor. Jag tycker det blev bättre när hon i december 2014 började för vissa saker.
    När jag gick på en av psb av skolor fick alla skolor som företaget ägde kritik av skolinspektionen och exempelvis Snitz gymnasium i stockholm fick kritik för att de hade brytit emot skollagen och hade anställt en massa lärare utan lärarutbildning vilket de inte fick göra. Så det var troligen inte en slump att min skola fick kritik av skolinspektonen eftersom andra av företaget skolor fick kritik. Men vet inte om snitz grundskola fick kritik.
    Skolinspektioen hade stängt ner Snitz gymnasium och grundskola i Göteborg på grund av allvarliga fel 2014 och det berodde på många olika saker, skolorna hade också bytt rektor många gånger på kort tid, Jag tycker att mycket fungerade dåligt på psb skolor(äger snitz grundskola, snitz gymnasium) allt ifrån schemaläggningen till att det fanns lärare som inte hade koll på något.
    Skolan fick kritik av skolinspektionen på många olika saker,
    Skolinspektionen kontrollerar bara vissa saker men de har gjort väldigt mycket ologiska saker som bara gynnar deras ägare,.
    Exempelvis i december 2014 sade de upp en massa personal samtidigt, vilket ledde till att på snitz gymnasium kunde det vara så att lärarna inte ens var på lektionerna under lektions tid om jag minns rätt

    Det var inget speciellt unik med skolan som jag gick på. Det finns många andra skolor med små klasser exempelvis
    Det finns säker nöjda elever på de skolorna men jag är övertygad att de har förstört för mångas skolgång också

    Det var bra att de inte hade volvo it som anvarade för de kommunala skolornas it-teknik i stockholm. Det har fått mycket kritk men nu ska de kommunala skolorna i stockholm inte ha de längre.

    Vet att det var så så 2015 våren om en skoldator gick sönder så behövde man inte automatisk betala för reperationen av skolan, många skolor måste man göra det. det var bra, jag hade troligen behövt betala kanske 400-5000 kronor

    Det finns risk för konkurs. I december 2014 uppmärksamades det om i media exempelvis svt nyheter om att skolans ägade hade ekonomiska problem och vd sa i tvn tv att de hade en 5årsplan. Enligt en kreditsupplyssning företag i december 2015så är det värsta riskskalan att företaget kommer att gå i konkurs,

    Det är inte olagligt att skolor som stänger när de vill .Det har varit prat om att förbjuda det i media, men inget har hänt
    Det räknas nog som spam om jag lägger upp artiklar till nyheters sajter. Tips är att söka på Cybergymnasiet konkurs i en sökmotor helt google, och snitz gymnasium göteborg
    plus sök i en sökmotor som kommer upp artikeln ifrån svt nyheter
    "Skolföretag går med mångmiljonförlust"
    Oavsett om skolan är bra idag har de redan gjort en massa saker som inte är bra och det risk att de kommer göra det igen,

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-28 18:06
    recensioner ifrån eniro.

    Joakim A
    2017-11-24 20:51
    Det fanns bra och dåliga saker med skolan när jag gick där.
    Hur många elever det var i min klass varierade under hela min skoltid på skolan
    Vet en klass det var 14 elever som mest, men antalet varierade lite då en del senare slutade och vissa började i den klassen. Känns som det är fler än vad det brukar vanligvist i specialklasser.
    Många elever slutade iförtid men det berodde på många olika anledningar.
    Tror inte skolan hade någon speciell inriktning officiellt jämfört med andra specialskolor för personer med särskilt stöd.
    Det är viktigt att vara källkritisk. förekommer skolor som skriver falska positiva recensioner och en kompis till mig som gick i en annan skola har skrivit 10 dåliga recensioner om sin skola.
    Dåligt att lärarna och personalen skulle ha möte i mitt klassrum en gång i veckan i årskurs 2 på vårterminen och sedan när jag fick ett nytt klassrum i 3.an skulle det ha möte igen i mitt klass. Det var jobbigt för de skulle ha det precis när en lektionen tog slut då det kom in en massa lärare och personal. man fick stressa att lämna skolsakerna i mitt skåp och ta sina privata saker ifrån skåpet. Skåpen där man har sina saker och skolsaker var i klassrummet, det var ogenomtänkt. Vet att jag framförde kritik men jag kanske inte tog upp alla detaljer.
    Det fanns bra och dåliga lärare och personal på skolan.
    En person som jag tror var elevstödjare, var i princip aldrig i skolan av någon anledning.
    Det var dåligt att det inte fanns något matråd på skolan under hela min skoltid där. Vet några tillfällen dock man fick lämna förslag på en lapp i matsalen över maträtter. Aldrig hört talas om ett matråd. Fanns ett elevråd läsåret 2011-2012 och sedan från januari 2015.
    Det var inga speciella traditioner på skolan om jag minns rätt, julavslutning, skolavslutning, mösspåtagning, studentlunch eller vad det heter. Vet andra skolor där man har olika traditioner.
    Det kunde vara ett konstigt schema på skolan, en klasskamrat hade inga lektioner på torsdagar i årskurs 3 på skolan om jag minns rätt. Det var mycket håltimmar ibörjan, 2 dagar hade man 2 timmars håltimme och mycket rast övriga dagar.

    Det var inbrott ibland på skolan, vet inte om det var värre än på andra skolor men i ett av fallen kan det ha varit några personal som låg bakom, jag och en i min klass misstänkte det.
    Skolan gjorde olika aktiviteter, exempelvis museibesök. Det kostade aldrig något för mig och tror det var så även för andra aktiviteter. Inget minne att vi skulle ha gått på bio eller någon konsert, tror starkt inte skolan gjorde det.
    En i min elev i min klass luktade ibland dåligt. En elev i min klass var även rasistiskt av sig.
    Det var bra att skolan inte rapporterade in någon frånvaro till CSN. Det är hårda krav annars för att få sitt studiebidrag.
    Ofta när skolan hade andra lokaler än idag satt det folk utanför klassrummet i en soffa och pratade om olämpliga grejer exempelvis sex och vad de håller på med exempelvis i sexsaker. Vet att det kunde vara så att elever spelade högt musik utanför klassrummet. Har något minne av det
    Kändes som det var lite dålig ljudisolering i de gamla lokalerna. Vet en klass som hade sitt klassrum på Cybergymnasiet, det var nog dålig ljudisolering där för det kom in mycket högt ljud in i klassrummet.
    första skolan på en skola där datorerna inte var automatiskt uppkopplad till en databas, förvisso första gången jag har egen skoldator så det går inte helt jämföra av. Tror datorerna i datasalen var uppkopplad till någon databas. Men det fanns ingen datasal i slutet av min skoltid på skolan, vet inte om det var för datorerna var trasiga eller nåt.
    En lärare på skolan kunde antyda på elevers sexuell läggning.
    Under en bowlingbesök tror jag det var under idrotten för det var idrottsläraren som var med. Då hade en elev glömt sitt slkort i skolan. Läraren sa att man inte behövde ha en sl kort på sig hela tiden istället för att vi skulle gå tillbaka och hämta den i skolan. Det stämmer inte enligt reglerna, men jag kan ha fel. Eleven åkte tunnelbana utan sitt sl kort. Ren tur att det inte kom några kontrollanter och eleven tvingades betala en straffavgift.
    Lärarna på skolan hade konstiga avtal, att de var inställda som kontorsarbete med 5 veckors semester. De lärare som berättade var missnöjda. Men lärarna fick vara med i olika fackföringar, tror det för jag vet lärare som var det på skolan.
    Osäker om man tränade extra inför nationella prov. Har något nationella prov papper hemma. Det kan vara så att man gjorde det, minns inte riktigt.
    Om jag minns rätt hade man höstlov på skolan men är osäker men med största sannolikhet hade man det, vet att man hade påsklov
    vet en lärare som sade att de inte hade höstlov och påsklov innan jag började och logiskt sett borde hon inte sagt det om skolan inte hade det. Borde ha minns det också om skolan inte hade det.

    Linnea A
    2017-11-28 17:01
    Finns fördelar och nackdelar med skolan.
    Tråkigt att skolan inte hade en skolgård.
    När jag gick där fanns det i större delan av min skoltid inget elelvråd och tror inte heller det fanns ett matråd. Min klass hade klassråd första läsåret men sedan togs det bort av någon anledning om jag minns rätt.
    Skolan saknde även ordningsregler.
    Det känns som skolan är och var på sin höjd som vilken annan skola som helst.
    Tips är att läsa alla recensioner om skolan för jag vet att det fanns personer som trivdes på skolan.
    Vissa lärare på skolan var bra medan andra var dåliga. Det tog lite tid innan man fick sin skoldator som man hade där under sin skoltid på Snitz gymnasium
    På studenten fick man en blomma av skolan.
    Bra att man inte behövde betala när ens skoldator gick sönder

  • Svar på tråden Omdöme om Snitz Gymnasium i Stockholm
  • Anonym (Dålig skola) Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 00:18
    #1

    Hade nästan glömt bort det här. Kändes som ofta brandlarmet sattes igång på skolan och man fick utrymma skolan pågrund av det. Inte för att det brann utan troligen för någon busade på skolan. Undervisningen kunde bli lidande för det här.

    Man hade officiella brandövningar på skolan.

  • Anonym (Dålig skola) Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 00:26
    #2

    Skolmaten var gratis och det ska vara det också på andra skolor i Stockholm kommun. Kan ha varit sämsta skolmaten på skolor som jag gått på.

    Man hade på sig skorna inomhus på skolan. Så har det inte varit på tidigare skolor som jag gått på.

    Man hade studentutspring på cybergymnasiet. Snitz elever brukar springa ut först eller sist.

  • Anonym (Dålig skola) Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 17:35
    #3

    Fel, tänkte fel, minns inte allt eftersom det var ett bra tag sedan jag tog studenten på skolan. Man fick troligen inte läsa om ämnerna ifrån början om man fick underkänt i.

    I ett ämne matematik om jag minns rätt fick man läsa om ifrån början efter man fått underkänt i ämnet. Andra ämnen fick jag göra olika uppgifter eller göra uppgifterna som man låg efter i.

    I flera ämnen hände inget som jag var underkänd i och man fick själv föreslå allt för skolan för att bli godkänd i dessa ämnen. Jag tror inte jag fick någon extra hjälp i ämnen jag riskerade underkänt i, kan ha fel, i så fall annars, vad var de gjorde? minns inget att de gjorde något.

    Min klass åkte inte på någon klassresa och skolan åkte inte på någon längre resa exempelvis skidresa om jag minns rätt.

    Min mentor hade inte koll på mycket. Det kändes som skolan soppade mobbning under mattan. Flera i min klass var taskiga emot mig och jag hade pratat med lärarna om det. Men kanske inte tog upp allt. De pratade inte med dessa elever om att jag kände att de trakasserade mig. Skolan saknade om jag minns rätt ett antimobbning team.

    I december 2014 uppmärksammades det i media att ägarna till Snitz gymnasium i Stockholm hade ekonomiska problem och vd sa då att företaget har en 5 årsplan. Därför kan något hända 2020. Konkurs, de säljer skolan etc.

    Det finns inget som varnar för skolor som kan läggas ned och det är helt lagligt för skolor att lägga ned när som helst med allvarliga konsekvenser för elevernas skolgång.

    Det fanns dåliga lärare på skolan men också bra.

    Tror inte skolan hade någon officiellt annan inriktning jämfört med de kommunala skolorna i undervisningen och det kändes som skolan var på sin höjd som vilken annan skola som helst. Jag tror inte ens att jag kunde ha alla ämnen som ingick i mitt program. Fick psykologi 2 istället för lag och rätt om jag minns rätt.

    Det känns inte som man kan lita på skolan eller företaget som äger Snitz gymnasium.

    Det kändes som det ofta var inbrott på skolan men jag vet inte om det var värre än på andra skolor.

    Under min skoltid på skolan tror jag skolan saknade en förstelärare och då sjukanmälde man sig främst till adminstratören eller vad det heter på skolan . Har inget minne av några ordningsregler på skolan och enligt skolinspektionen saknade skolan det.

    Jag slutade aldrig sent på skolan. Som senast kl. 15.00 ungefär. Vet andra klasser som slutade betydligt senare.

    Skolmaten på skolan kan ha varit det sämsta på skolor som jag gått på.

  • Anonym (Dålig skola) Trådstartaren
    Äldre 22 Apr 11:21
    #4

     


    det var kul att på idrotten under en veckas tid så fick man låna en stegräknare och se hur många steg man gick
    Det var kul också att på geografin hade man ett projektarbete under en tid där jag jobbade med bananer.
    Vet att lärare som inte sade att de var speciallärare på skolan och vet lärare som sade att de inte hade någon lärarutbildning samt enligt skolinspektionen saknade en hel del lärare lärarutbildning så det kan mycket väl stämma att det fanns få speciallärare eller kanske ingen alls på skolan under min skoltid där
    Man hade ingen skoluniform på skolan
    Vet en klasskamrat som kunde  lukta  dåligt
    Troligen blev det inte någon studentbild för en lärare blev sur på en elev för han inte fick en blomma, han blev otrevlig och ignorerade eleven och hävdade att bilden blev för dåligt
    Han hade ingen lärarutbildning.
    Svårt att minnas allt men vet lärare som var bra och intressanta ämnen som jag tror var intressanta om jag minns rätt.
    Undervisningen kan inte ha varit individuell till stor del eller själva upplägget på skolan
    Vissa ämnen där jag vet jag att man fick reda på betyget i slutet av kursen.
    Var missnöjd med betyget i naturkunskap
    Vet ett ämne engelska 3 där jag inte fick någon f varning och inte fick reda på betyget innan den skickades hem
    Att de inte rapporterade in frånvaro till csn troligen för alla elever så kan det säga att de inte tog ens frånvaro på allvar, å andra sidan så har personer med diagnos kanske olika skäll till ens frånvaro
    Vet lärare som kommenterade ens frånvaro men logiskt sett borde man automatiskt göra ett åtgärdsprogram för ens frånvaro och när det går dåligt i vissa ämnen.
    Hade 3 olika engelska lärare totalt i engelska
    Skolan hävdade när skolinspektionen var på besök att de inte hade några problem typ men enligt skolinspektionen var inte undervisningen individuell vilket kan stämma till mycket stor del.
    Vet att man skulle göra samma uppgifter som de andra i klassen och man skulle räcka upp handen i de flesta fallen när en lärare hade föreläsning.
    Men vet en elev som läste engelska igen hur det nu var.
    Lite individuellt var det ju för man hade ju individuell valen men det var så för andra skolor också
    Vet en elev som gick om efter att hon missat mycket på skolan
    Man behövde föreslå typ allt om ämnen som man låg efter och åtgärdsprogram, min mentor föreslog inget typ

    Systematiskt uppföljning av sina studier kan skolan inte heller ha gjort till någon större del under min skoltid.
    Vet 1 gång 2014 när man fick svara på en enkätundersökning om man hade sett mejlet.
    enligt skolinspektionen hade inte skolan gjort något kvalitearbete.

    Skolan kan inte ha tagit till vara på ens positiva eller negativa egenskaper till någon större del, man skulle ju göra samma uppgifter som de andra i de mesta fallen.

    Men mentor hävdade att allt skulle gå bra vilket det inte gjorde för mig
    De hävdade vet jag under 2015 minst att skolundervisningen var individuell på snitz gymnasium när det inte var det.

    Ofta i de gamla lokalerna satt det folk utanför klassrummet och i en soffa och pratade om olämpliga grejer exempelvis sex och vad de håller  med. Vet att det kunde vara så att vissa elever som spelade hög musik utanför klassrummet
     Osäker om man tränade extra inför nationella proven, kan ha gjort det men det är inget som jag minns och jag tror man inte gjorde det i alla fall extremt mycket i alla fall.

    Vet elever som kom och gick på skolan och en viss elev som  bara kom till de nationella proven.

    en lärare pratade om sitt privatliv på lektionen och när jag sade till blev han sur på ett trevligt sätt. Jag är övertygad att det var det som gjorde att vi fick förlänga ämnet med en termin.
    I ett annat ämne som jag hade honom så pratade han med vissa elever väldigt mycket som inte hade med ämnet att göra  och det kan vara det som gjorde att alla fick ett underkänt och vi fick läsa om det med en annan lärare
    Det märktes att han värderade de andra eleverna bättre, han gick bara fram till de andra och hjälpte till under lektionen om inte jag sa till under ämnet.
    När betyget kom så fick jag först bara ett e och tror det var sämre än flera andra i klassen trots att jag kände att jag hade förtjänat det bättre.
    Efter kritik fick jag göra en uppgift och fick efter åt betyget d.
    Vet lärare som tillfälligt var på skolan för bara ett ämne under en viss tid.
    Vet idrottsläraren som gick på pappaledig men kom aldrig tillbaka till skolan
    vet att det var 3 olika idrottslärare på skolan under min skoltid men jag hade bara 2 av dom.
    Man har bara idrott under 2 år under ens gymnasietid
    Vet i ämnen jag inte riktigt vet varför jag fick de betygen.
    Vet att det var först tänkt att jag skulle ha de individuella valen under årskurs 3 men det fick inte plats i schemat med lärare som sånt tror jag det var och de flyttades och jag fick de slutändan under årskurs 4.

    en av rektorerna skulle typ ibland gå in i klassrummet och när rektorn pratade med en elev vet jag att en av lärarna reagerade konstigt när rektorn sade en kommentar till eleven att man inte skulle bete sig  så där. Typ i den stilen om jag minns rätt.
    Det kan ha varit så att han favoriserade eleven, har något svagt minne av det.
    Att han bara hälsade på henne när han kom in i klassrummet.
    Även om undervisningen var väldigt bra hypotetiskt och för andra elever så var det så mycket annat som var extremt dåligt.
    Det finns skolor som hade/har  bra undervisning och mycket annat som är bra.
    Nu vet jag att i vissa fall var det garanterat dålig undervisning på Snitz gymnasium men det var länge sedan och jag minns inte allt.
    Om jag minns rätt så hade man höstlov och påsklov, vet en lärare som sade att de inte hade typ påsklov innan jag började på skolan .
    Man fick inte reda på ibörjan hur länge man skulle gå på skolan och inte heller välja hur länge, hypotetiskt om jag hade protosterat så hade kanske det kunnat se annorlunda ut men jag har svårt att tro att det gick att ändras deras upplägg av studieplanen
    Skolan hade inget elevråd under läsåret 2012 hösten till och med hösten 2014
    De var skyldiga att ha det enligt skollagen samt fick kritik för det av skolinspektionen.
    De hävdade under våren 2013 att ett elevråd var på uppbyggnad, det att det det tog en bra tid innan reglerna för elevrådet skulle se ut men sedan efter att de i en klass inte ville så blev det inget elevråd.
    Det är konstigt för man borde fråga hela skolan först plus att de är tvungna att ha det även vad eleverna eller vissa elever vill säger.
    Jag borde ha sagt ifrån mer kraftigt.
    har gjort mycket fel

    Allt är svårt att veta då man inte gick på andra gymnasieskolor och de som lade upp schemat och om man fick tillräckligt med timmar med mera.
    Vet att det ofta under min skoltid på Snitz gymnmasium var strul med schemaläggningen men inte under alla åren.
    Vet att lärarna hade möten om det.
    De sade upp en personal typ i december 2014 med motiveringen arbetsbrist trots att hon hade mycket att göra i skolan. De sade upp en massa andra personal också vet jag.
    Man kunde inte göra så mycket under idrotten när man hade idrott i en liten danssal.
    Samhällskunskapsläraren vet jag gick i pappaledig under vårterminen 2015 och kom tillbaka efter en tid till skolan.
    vet att det fanns ett pingisbord i något rum, har något minne av det men är inte helt säker
    Vet en lärare som var sjukskriven under en liten tid för en magoperation.
    Även långt innan jag började på skolan så var skolmaten dålig enligt en lärare om jag minns rätt.
    Vet en elev som tyckte inte ledningen var bra för de tar pengar ifrån skolpengen trots det så gick hon kvar på skolan och vet att hon tog ett uppehåll efter första året eller hur det nu var.
    Det är förvisso svårt att sluta, man måste typ göra det redan efter första året.
    Vet att lärare som ljög typ under öppet hus för personer som kan tänka sig att börja på skolan,  de vet jag sade att elever umgicks med andra elever.  I den stilen eller nåt var det.
    Vet att man fick en biobiljett om man ställde upp  under öppet huset.
    Man hade studentmösspåtagning på samma ställe som cybergymnasiet, man gick i samma led med elever ifrån Cybergymnasiet och sedan var de typ 50 meter kanske bort ifrån oss. Drack typ kanske alkoholfri champagne kan det ha varit, inte helt säker och fikade med olika saker och åt chips.
    Man släppte upp ballonger upp i himlen.
    Det var svårt att hitta ibörjan när man började i de nuvarande lokalerna, gick fel och in i fel uppgång.
    Man hade utvecklingssamtal på skolan.
    Vet en lärare som hade slutat på skolan och kom tillbaka och  gjorde en forskning på hur diagnos hör ihop med religion eller hur det nu var.
    Vet att under en längre tid var det samma kurator på Cybergymnasiet som på Snitz gymnasium.
    en lärare vet jag sade att en annan fd elev var konstigt, en lärare ska inte ge en sån kommentar.
    På utflykten några dagar innan skolavslutningen var skolan på en friluftsdag och svarade på tipsruna och körde fotboll elever mot lärare kan det ha varit, är inte helt säker.
    Vet att det blev fotbollsmatch efter att jag hade framfört den iden.
    Det tog en bra tid innan jag fick gymnasiearbetet inskrivit i mitt betyg.

    Vet att det var dålig städning i de gamla lokalerna förutom kanske toaletterna och städare som slängde skolmaterial ned i en papperskorg.
    Enligt lärare som pratade med honom så hade han inte så mycket tid att städa skolan då han inte hann med allt helt enkelt. Var bättre städning i de nuvarande lokalerna.
    Vet att skolan blev större till läsåret 2014-2015.
    Man byte ofta huvudklassrum.
    totalt 4 gånger under min skoltid gjorde jag det.
    Till 2014 vet jag att det kom en person som hade föredrag på skolan och pratade om fascism
    Det fanns en lokal inne på Cybergymnasiet som skolan använde några gånger för uppvisning, och tal ifrån en rektor.
    Inget minne att man kunde påverka så mycket över undervisningen och enligt skolinspektionen kunde inte eleverna påverka så mycket över undervisningen .
    Till lucia kom det ett luciatåg ifrån elever ifrån Snitz grundskola.
    Ifall fall ifrån när jag gick i årskurs 3 och framåt.
    Det tog lite tid innan man fick låna en ny skoldator till fjärde året då man bara fick ha den andra datorn under sina 3 år där.
    Osäker om man fick köpa sin dator när jag lämnade in den första datorn. men vet att man fick göra det under när jag gick i årskurs 4 på Snitz gymnasium.  Min mentor trodde bara min pappa klagade på att jag inte hade fått någon skoldator ibörjan efter en tid under årskurs 4.
    Jag fick en skoldator som det var tänkt för någon annan eller om det för lärarna. För det skulle ta en tid innan man fick sin skoldator-
    Fick och fick, man fick låna om man inte ville köpa den när man hade slutat på skolan,

     


     


  • Syster­Y
    Äldre 22 Apr 11:37
    #5

    Vad är det du vilö med tråden?

  • Syster­Y
    Äldre 22 Apr 11:39
    #6

    Snitz skolor har förövrigt funnits sedan 2003

  • Anonym (Dålig skola) Trådstartaren
    Äldre 22 Apr 12:05
    #7
    SysterY skrev 2018-04-22 11:39:42 följande:

    Snitz skolor har förövrigt funnits sedan 2003


    Det stämmer men 2011 som skolan blev en egen skola.

    Plus nya ägare.

    Innan 2011 hösten räknades det som skolan var samma skola som Cybergymnasiet.
  • Syster­Y
    Äldre 22 Apr 12:49
    #8
    Anonym (Dålig skola) skrev 2018-04-22 12:05:21 följande:

    Det stämmer men 2011 som skolan blev en egen skola.

    Plus nya ägare.

    Innan 2011 hösten räknades det som skolan var samma skola som Cybergymnasiet.


    Samma ägare sedan 2003.

    Vad är ditt syfte med tråden?

    Förtala skolan?
  • Anonym (Dålig skola) Trådstartaren
    Äldre 22 Apr 21:19
    #9
    SysterY skrev 2018-04-22 12:49:29 följande:

    Samma ägare sedan 2003.

    Vad är ditt syfte med tråden?

    Förtala skolan?


    Har du gått på den skolan?

    Det är svårt att kalla det för förtal då jag inte hittar på något.

    Det står till och med på deras hemsida att de har inte haft samma ägare sedan 2003. www.snitz.se/agare

    Det är samma ägare som för Cybergymnasiet och sedan hösten 2011 ägs de av Psb.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Cybergymnasiet

    Diskussion om Snitz gymnasium.
  • Anonym (Dålig skola) Trådstartaren
    Äldre 22 Apr 21:21
    #10
    Anonym (Dålig skola) skrev 2018-04-22 21:19:41 följande:

    Har du gått på den skolan?

    Det är svårt att kalla det för förtal då jag inte hittar på något.

    Det står till och med på deras hemsida att de har inte haft samma ägare sedan 2003. www.snitz.se/agare

    Det är samma ägare som för Cybergymnasiet och sedan hösten 2011 ägs de av Psb.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Cybergymnasiet

    Diskussion om Snitz gymnasium.


    Menade PPS.
  • Syster­Y
    Äldre 22 Apr 21:33
    #11
    Anonym (Dålig skola) skrev 2018-04-22 21:19:41 följande:

    Har du gått på den skolan?

    Det är svårt att kalla det för förtal då jag inte hittar på något.

    Det står till och med på deras hemsida att de har inte haft samma ägare sedan 2003. www.snitz.se/agare

    Det är samma ägare som för Cybergymnasiet och sedan hösten 2011 ägs de av Psb.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Cybergymnasiet

    Diskussion om Snitz gymnasium.


    Nej, har inte gått på skolan.
Svar på tråden Omdöme om Snitz Gymnasium i Stockholm