• Funderar3

    Terror, hur klarar ni av att inte vara rädda?

    Hej!

    Som rubriken lyder. Vill så gärna kunna vara orädd men klarar det inte. Är imponerad av alla som går ut på gatorna och visar att de inte är rädda och önskar att jag vore som dem.

    Faktum är att jag var så innan jag fick barn. Nu är jag livrädd för att någon ska hända mitt barn.

    Detta med att risken är större med bilolyckor etc hjälper mig ej för en av mina stora rädslor är just att bli dödad på ett plågsamt sätt så att mitt barn ser. Eller Gud förbjude, att det händer mitt barn. Plus den rädsla och trauma som man därefter måste leva med.

    Inom min familj har vi pratat om att flytta utomlands då vi ej trivs så bra i Sverige. Men detta gör att jag tvekar. Det är dock synd att en rädsla ska få påverka ett levnadsval så starkt.

    Så ni som klarar av detta? Hjälp mig att tänka annorlunda så jag också vågar slappna av mer.

    Tack!

  • Svar på tråden Terror, hur klarar ni av att inte vara rädda?
  • Mortiscia80

    Det är naturligt att bli mer riskmedveten efter att man har fått barn, åtminstone som kvinna. Jag har tyvärr inga handfasta råd på rak arm men du behöver få kontroll över dina tankar och inse att riskerna du tänker på faktiskt är extremt små.

  • gahadas

    Tjänar inget till att vara rädd. Tjänar inget till att gå ut på gatorna och hålla hand heller.

    De jag blir imponerad av är alla som faktiskt åker ner och hjälper till, som hjälparbetare eller soldater.

  • Plywood

    Det bästa sättet att tackla den rädslan är att gå ut. Ut på stan, gå på bio, in i shoppingcenter, kanske inte allt på samma dag men man måste börja någonstans :)

    Jag har en annan rädsla, får grym ångest av att åka buss. Men jag pinar mig igenom någon bussresa per månad, och det blir bättre, det går långsamt men framåt. Så ta tjuren vid hornen! Do it!

Svar på tråden Terror, hur klarar ni av att inte vara rädda?