• Anonym (Anony­m)
    Äldre 20 Aug 21:13
    13850 visningar
    122 svar
    122
    13850

    Slå tonåring?

    Tycker ni att det är okej att ta till våld mot en vild tonåring (T.ex spotta, slå, knuffa) för att slå den att sluta? Hur gör ni? Är det nolltolerans mot våld?

    Tycker ni att det är mer allvarligt att slå ett yngre barn än en tonåring? Det är ju fortfarande en person under 18.

  • Svar på tråden Slå tonåring?
  • Äldre 20 Aug 21:17
    #1

    Man får inte slå någon. Det är ju olagligt oavsett. Men självklart är det värre att slå ett barn. Värre med ett litet barn än en tonåring men värre med en tonåring än en vuxen.

  • Anonym (nope)
    Äldre 20 Aug 21:17
    #2

    man ska inte slå någon!

  • Äldre 20 Aug 21:29
    #3

    Jag tycker att det är allvarligt att slå förutom i självförsvar. Om någon utsätter mig för våld är mitt första alternativ att fly.

    Om det däremot är mitt eget barn hade jag i första hand försökt hålla fast, men det funkar ju bara om man är starkare eller två personer.

    Så om det inte går hade jag försökt få in hen i ett rum där det inte fanns tex knivar eller andra vassa saker och försökt lugna hen där genom att prata eller bara sätta mig tyst och se/lyssna på eländet tills det är över.

    Men det beror ju på hur situationen är och vem det handlar om. Var det mitt barn hade jag sökt hjälp någonstans.

  • Anonym (Aldri­g)
    Äldre 20 Aug 21:31
    #4

    Endast våld av den grad som behövs för att avvärja våld utövat av tonåringen eller för att hindra tonåringen att skada sig själv. Allt annat är fel. Spotta är ju tom värre många gånger än ett slag. Oerhört kränkande.

    I andra fall är utövat våld mot barn eller tonåring lika illa förutsatt att våldet inte är allvarligare just för att ett barn tål mindre.

  • Äldre 20 Aug 21:31
    #5

    Kan tillägga att jag tycker att det är mindre allvarligt att slå en stark tonåring i självförsvar än att slå ett barn som är så svagt att det istället går att hålla fast. Slåss gör man bara om inget annat alternativ att skydda sig själv eller andra människor finns, oavsett ålder på den man slår.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 21:32
    #6
    Velocipedian skrev 2017-08-20 21:29:12 följande:

    Jag tycker att det är allvarligt att slå förutom i självförsvar. Om någon utsätter mig för våld är mitt första alternativ att fly.

    Om det däremot är mitt eget barn hade jag i första hand försökt hålla fast, men det funkar ju bara om man är starkare eller två personer.

    Så om det inte går hade jag försökt få in hen i ett rum där det inte fanns tex knivar eller andra vassa saker och försökt lugna hen där genom att prata eller bara sätta mig tyst och se/lyssna på eländet tills det är över.

    Men det beror ju på hur situationen är och vem det handlar om. Var det mitt barn hade jag sökt hjälp någonstans.


    Räknas det som självförsvar om tonåringen inte direkt utgör något hot men har slagit/ spottat tidigare?
  • Äldre 20 Aug 21:38
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-20 21:32:34 följande:

    Räknas det som självförsvar om tonåringen inte direkt utgör något hot men har slagit/ spottat tidigare?


    Det tycker jag inte. Man kan inte slå någon i förebyggande syfte. Att hen har spottat är inte grund för våldsamt självförsvar över huvudet taget. Inte ens precis när det händer.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 22:01
    #8

    Är det nån här som slagit en tonåring under bråk? (Jag har ej, men undrar)

  • Anonym (Nej)
    Äldre 20 Aug 22:04
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-20 21:32:34 följande:
    Räknas det som självförsvar om tonåringen inte direkt utgör något hot men har slagit/ spottat tidigare?
    Givetvis inte? Självförsvar är när en försvarar sig själv. Om någon exempelvis kommer fram och sparkar mig får jag göra det som krävs för att försvara mig själv. Våld löser inget. Det lär bara barnet/tonåringen att våld är Ok.
  • Anonym (Fy)
    Äldre 20 Aug 22:09
    #10

    Endast sjuka svin slår barn.
    Kan man inte läsa problem utan att ta till våld, så ska man spärras in.

Svar på tråden Slå tonåring?