• Anonym (Hanna)

    Hur mycket bör bröllopspresenten kosta?

    Ska på bröllop om två helger, en barndomskompis som gifter sig. Brudparet har önskat sig pengar till resa, och jag har dålig koll på vad som är rimligt att ge. Vad tycker ni? Hur mycket bör man lägga på bröllopspresent? Beror det på hur påkostat bröllopsfesten är? Om man är fler än en? Jag ska gå på bröllopet själv, utan respektive. Tacksam för er hjälp!

  • Svar på tråden Hur mycket bör bröllopspresenten kosta?
  • HWikström

    Jag brukar ge 500 kr om jag är ensam och 1000 kr tillsammans med min sambo. Tycker det är rimligt om man inte tjänar väldigt mycket pengar.

    Kanske jag som är snål?!

  • VäntarPåEnTrea

    Beror lite på hur nära man är. Vi lägger nog ca 2-300 om man inte är supernära, typ vänner eller släktingar utanför närmsta familjen. 500:- om det är någon närmre, typ bästa vännerna eller familjen (kanske lite mer till närmsta familjen också). Tycker 500-1000 är mycket att lägga förutom till de allra närmsta.

  • AnnaZL

    Utgå från din ekonomi och ditt förhållande till brudparet. Barndomskompis kan ju vara allt från bästis till bekant. Är du student eller har gott om extrapengar? Om festnärvaron kräver resa, hotellrum etc kan det tas med i beräkningnen.
    Vad festen kostar (hemskt om de talar om det i samband med inbjudningen!) har ingenting med din ekonomi eller ert förhållande att göra.

  • Anonym (H)
    HWikström skrev 2017-08-21 10:44:06 följande:
    Jag brukar ge 500 kr om jag är ensam och 1000 kr tillsammans med min sambo. Tycker det är rimligt om man inte tjänar väldigt mycket pengar.
    Kanske jag som är snål?!
    Så gör vi också 
  • Carambolan

    Jag tycker också att 500 per skalle brukar vara lagom.

  • smulpaj01

    Som övriga säger, 500kr är väl okej om det inte känns för mkt för din ekonomi. Hur pass påkostat bröllopet är har inte med saken att göra tycker jag.

  • MsM84

    Jag tycker att det beror en del på vad som krävs av en som gäst också. Behöver man resa, betala boende osv?

  • Anonym (500:-)

    500:- per person. Så lägg 500:- har du dåligt med pengar lägg 2-300:-

  • Anonym (Oj)

    Jag ska nog tacka nej till de två bröllop jag är bjuden till. Min ena bröllopspresent hade tänkt att vara en fotobok om vår gemensamma uppväxt och den andra hade jag tänkt att lägga 200 kronor, tiokronor runt ett fint foto.

    Det är jag och min kille som skulle gå, vi har precis blivit färdiga och har ännu inga arbeten (men vi söker för fullt).

  • MsM84
    Anonym (Oj) skrev 2017-08-21 11:43:19 följande:

    Jag ska nog tacka nej till de två bröllop jag är bjuden till. Min ena bröllopspresent hade tänkt att vara en fotobok om vår gemensamma uppväxt och den andra hade jag tänkt att lägga 200 kronor, tiokronor runt ett fint foto.

    Det är jag och min kille som skulle gå, vi har precis blivit färdiga och har ännu inga arbeten (men vi söker för fullt).


    Självklart ska man anpassa budgeten till vad man har råd med, men åtminstone jag skulle hellre både få och ge något fint och personligt, som en fotobok, än ge pengar om budgeten är begränsad. Lägg de 200 kr på att köpa en snygg ram istället?
  • Anonym (O)

    Senast jag och min man var på bröllop köpte vi en present som kostade ca 600 kr. Det i sig tycker jag är fullt tillräckligt trots att vi var två. Sen hade jag dessutom lagt ca 1000 kr på möhippa. Detta var personer vi träffar ofta då barnen leker ihop, men ändå inte några jag räknar till våra närmaste.

  • Anonym (m)

    Jag tycker 1000 per person ar lagom. Det ar normen dar jag bor. Sen om man ar student eller har ont om pengar ar det sa klart ok att lagga mindre. 

  • razzmatazz

    Instämmer i att 500 känns lagom, 1000 om man är ett par. Till de allra närmsta ger jag mer än så men det beror ju helt på vad man har för relation till den / de som gifter sig.

    Om jag känt någon som var arbetslös hade jag definitivt inte väntat mig en dyr present från vederbörande, det hade tvärtom känts konstigt och fel om han/hon lagt ut pengar de egentligen inte har för att köpa present.

  • Physalis

    Saker jag tycker spelar in på hur dyrt man ger:

    Hur ens egna ekonomiska förutsättningar ser ut.

    Hur mycket det i övrigt kostar att närvara vid bröllopet (exklusive kläder dvs om man själv väljer att köpa en klänning för 3000 kr så ska man inte spara in på presenten för att det blev så dyrt, finns det däremot krav från brudparet så kan det räknas in)

    Om man är ensam eller flera arbetande vuxna som ska dela på presenten.

    Hur nära relation man har till paret.

    Hur mycket presenten kostar i tid att ordna/ tillverka.

    Saker som inte borde spela in enligt mig:

    Hur påkostat bröllopet är.

    Hur rika brudparet är.

    Hur mycket de andra gästerna kommer ge för.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hur mycket bör bröllopspresenten kosta?