• Anonym (Va?)

    Rätt till dagis, ska sambo passa?

    Ensam vårdnad. Sambo. Ska dagis endast gå på mina tider? Går man endast på vem som är skriven vårdnadshavare än vem som bor i hushållet?

  • Svar på tråden Rätt till dagis, ska sambo passa?
  • Anonym (duh)

    Som sambo tar man väl ansvar för varandras barn, eller??

  • Anonym (jh)

    Ring till din kommun och fråga. Förklara er situation. Det kan finnas olika regler i olika kommuner så du måste fråga vad som gäller i din kommun. Och vi på FL känner ju inte heller till er familjesituation helt.
    Jag vill vara tillsammans med mina barn så mycket som möjligt, så jag skulle inte låta mina barn vara på dagis när jag själv är hemma. Förskola är till för att man ska kunna yrkesarbeta eller studera. Det är därför vi alla är med och betalar via skatten.
    Men som sagt ring din kommun och fråga. 

  • Anonym (?)

    Är det barnets pappa som är sambon eller någon barnet inte är släkt med?

  • sextiotalist
    Anonym (jh) skrev 2017-08-22 10:35:30 följande:

    Ring till din kommun och fråga. Förklara er situation. Det kan finnas olika regler i olika kommuner så du måste fråga vad som gäller i din kommun. Och vi på FL känner ju inte heller till er familjesituation helt.
    Jag vill vara tillsammans med mina barn så mycket som möjligt, så jag skulle inte låta mina barn vara på dagis när jag själv är hemma. Förskola är till för att man ska kunna yrkesarbeta eller studera. Det är därför vi alla är med och betalar via skatten.
    Men som sagt ring din kommun och fråga. 


    Då får man väl ta detta igen. DET FINNS INTE OLIKA REGLER I OLIKA KOMMUNER.
    Det finns ett beslut från regeringsrätten 1998 samt ett fastställande från skolverket 2005, att det är endast vårdnadshavarens/förälder behov av barnsomsorg. Detta regelverk gäller alla förskolor i alla kommuner i HELA Sverige
  • Anonym (jh)
    Anonym (jh) skrev 2017-08-22 10:35:30 följande:

    Ring till din kommun och fråga. Förklara er situation. Det kan finnas olika regler i olika kommuner så du måste fråga vad som gäller i din kommun. Och vi på FL känner ju inte heller till er familjesituation helt.
    Jag vill vara tillsammans med mina barn så mycket som möjligt, så jag skulle inte låta mina barn vara på dagis när jag själv är hemma. Förskola är till för att man ska kunna yrkesarbeta eller studera. Det är därför vi alla är med och betalar via skatten.
    Men som sagt ring din kommun och fråga. 


    TS vet inte vilka regler som gäller. Då är det bra att fråga kommunen. Man redogör för sin situation och kommunen får svara på vad som gäller.
  • Anonym (jh)

    Alldeles nyligen skrevs tråden "Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?" En asylsökande man som varken arbetade eller studerade ville inte ta hand om sitt barn när sambon arbetade utan tyckte att det var samhällets ansvar. Läsvärd tråd.  Den fick 412 svar, men kanske inget som passade TS.

  • sextiotalist
    Anonym (jh) skrev 2017-08-22 10:52:45 följande:
    TS vet inte vilka regler som gäller. Då är det bra att fråga kommunen. Man redogör för sin situation och kommunen får svara på vad som gäller.
    Och svaret är detta (oavsett kommun). Det är vårdnadshavarens/förälderns tider som gäller.
    Ts ska inte ens fråga, hon anger sina arbetstider (och restider) som hon behöver barnomsorg, skulle de då fråga, så svarar hon att enligt det nationella regelverket så är det vårdnadshavarens tider som gäller.
  • Anonym (jh)

    Vi på FL vet ju inte vilka som står som vårdnadshavare / vad det är för familjesituation

  • sextiotalist
    Anonym (jh) skrev 2017-08-22 11:21:50 följande:

    Vi på FL vet ju inte vilka som står som vårdnadshavare / vad det är för familjesituation


    Det framgick i trådstarten, ts har ensam vårdnad och sambon är med 99% sannolikhet inte förälder till barnet
  • Anonym (Va?)
    Anonym (duh) skrev 2017-08-22 10:35:19 följande:

    Som sambo tar man väl ansvar för varandras barn, eller??


    Men herregud var väl inte alls det tråden handlade om?! Vad har du med det att göra!?
Svar på tråden Rätt till dagis, ska sambo passa?