• Anonym (Ts)
    Äldre 22 Aug 10:35
    1019 visningar
    6 svar
    6
    1019

    Går det alltid till såhär på inskolning?

    Jag skolar in mitt första barn just nu på förskolan och har lite funderingar över ifall det är såhär det oftast brukar gå till.

    Hon är 1 år för övrigt.

    Vad jag tidigare hört så är det bäst för ett barn att säga "Hejdå" innan man ska lämna, för då lär sig barnet att man kommer tillbaka. Försvinner man helt plötsligt så blir barnet förvirrat och gnälligt när föräldern väl kommer, då hen inte vet ifall man kommer tillbaka eller inte.

    På förskolan dottern inskolas så väntar man tills barnet är lite längre bort i rummet och leker, så man kan smyga ut, utan att säga hejdå.

    Är detta något vanligt?

    Bara nyfiken då jag som sagt hört hur dåligt detta är.

  • Svar på tråden Går det alltid till såhär på inskolning?
  • Anonym (japp)
    Äldre 22 Aug 10:35
    #1

    Så gjorde vårt dagis också. Inget konstigt alls.

  • Äldre 22 Aug 10:39
    #2

    Jag har hört att det är dåligt så gjorde inte så. På vår sons förskola fick man välja själv som förälder hur man ville göra.

  • Äldre 22 Aug 10:41
    #3

    Har inte hört talas om någon som förespråkar att smyga iväg.

  • Äldre 22 Aug 10:42
    #4

    Nej.

    Både när jag skolat in som pedagog och när mina egna barn skolat in har vi varit mkt noga med att tydligt säga hejdå. Alternativet - att barnet lär sig att föräldern försvinner utan förvarning - anses sällan som bra.

    Ja, man undviker att barbe t blir ledset när man säger hejdå, men hela proceduren går ju ut på att barnet skall kunna vara säker på att även om föräldern går, så kommer föräldern tillbaka. Om man ska försvinna i 20 min (inskolning) och barnet inte ens märkt att man är borta förlorar hela "vänja barnet vid att bli lämnad på förskolan" sin grej..

    Hemma däremot har jag smitit iväg ngn gång. Men då har de varit i sitt hem och med sin pappa.

  • Äldre 22 Aug 11:55
    #5

    Det är olika överallt, men om det inte känns bra för dig  så får du berätta det.

  • Anonym (K)
    Äldre 22 Aug 13:09
    #6

    På sonens förskola har de bett oss säga hejdå ordentligt innan vi går. De upplever också (i alla fall med vår son) att det har funkat bäst när man inte drar ut på lämningarna (gäller ju dock inte under delar av inskolningen, då ju föräldern är med under delar av dagen). Blir ert barn ledsen när ni säger hejdå?

Svar på tråden Går det alltid till såhär på inskolning?