• ReLapser33

    Dåliga regler och ute tider för en 17 åring

    Hej, det är nämligen så att jag har skilda förälder och bor just nu varannan vecka hos dem. När jag är hos min mamma så fungerar allt perfekt, hon verkar ha förstått att jag är 17 år och klarar mig själv så där är det inga speciella ute regler eller ifall hon skulle åka iväg skulle det inte vara något problem med att stanna hemma själv över någon/några dagar.


    Men pappa verkar ha en annan uppfattning av det hela. jag måste alltid vara hemma senast 22 på vardagar vilket är okej då jag går i skolan men på helger så är det oftast hemma mycket tidigare dvs jag måste alltid vara hemma innan han går och lägger sig. Pappa tycker heller inte att det är OK att jag stannar hemma någon dag själv, jag fattar verkligen inte varför då jag jobbar redan vid 17 års ålder, gör mina egna pengar, tar mig till jobbet själv, är nästan alltid ute med kompisar. Jag klarar mig själv helt enkelt hela tiden. Men när vi pratar om att va hemma själv över en natt eller två så håller han inte med om det. 
    Hur gör ni hemma hos er och vad har ni för regler angående sådant här


    Simon Alenius
  • Svar på tråden Dåliga regler och ute tider för en 17 åring
  • Lena

    22 känns som en rimlig tid eller tidigare överenskommelse om dags eller övernattning.

  • Jasmin Karlsson

    Stanna hemma en eller flera dagar borde inte vara nåt som helst problem i den åldern. Om du inte misskött dig tidigare, tex haft fest utan tillåtelse eller nåt sånt.

  • pigglet

    Nu är vårt äldsta barn bara 15 än, men 22 på vardagar kommer knappast vara aktuellt. Vid den tiden går vi vuxna och lägger oss, att komma hem den tiden gör väl att man somnar tidigast 23-24? För oss skulle det betyda alldeles för lite sömn när det är skola dagen efter.

    Att vara hemma själv ett par dagar kommer helt bero på hur ansvarsfulla barnen verkar. Rädslan är ju att de drar hem kompisar, ordnar fest, missköter skola/jobb pga sömnbrist... Vi får väl se hur det känns när den tiden kommer. Som det verkar just nu skulle vi absolut kunna lämna äldsta barnet (lugn och MYCKET ansvarsfull, bra umgänge), men knappast någon av de andra (mer lättpåverkade, inget konsekvenstänkande, latare och mer sugna på att tillfredsställa egna infall och önskningar).

  • Erizajo

    Tycker absolut tiderna är rimliga, men du borde kunna få vara ensam hemma ett par sagt om du inte gjort en massa dumt innan. Jag och min bror var hemma själva en vecka när jag var 13 och han 16, våra föräldrar var utomlands.

Svar på tråden Dåliga regler och ute tider för en 17 åring